دفتر وزارت خارجه در کردستان؛ تسهیلگر روابط سیاسی و اقتصادی با عراق
20 فروردین 1402 - 21:56
بازدید 111
6
دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان‌ها کار نظم بخشی به ارتباطات بین‌المللی، تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای خارجی و خدمات کنسولی را انجام می‌دهند و این دفتر پاییز پارسال با همین اهداف در کردستان نیز راه‌اندازی شد.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان کردستان به عنوان بیست و نهمین دفتر استانی در ۱۹ مهر سال ۱۴۰۱ گشایش یافت، این دفتر بنا به درخواست استاندار کردستان و مساعدت وزیر امور خارجه و پس از تخصیص ساختمان و تامین و تجهیز آن توسط استانداری دایر شد.

برای آشنایی بیشتر با اهداف، برنامه‌ها و اقدامات دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کردستان با “صادق خدرویسی” رئیس این دفتر به گفت و گو نشستیم که مشروح آن در ذیل آمده است.

 

درخصوص راه‌اندازی این دفتر در کردستان توضیح دهید.

خدرویسی: این نمایندگی در چارچوب سیاست محوری دولت سیزدهم مبنی بر توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای همسایه و برنامه ارتقای معیشت مرزنشینان، فعالیت خود را در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ارائه خدمات کنسولی به مردم و با هدف توسعه روابط استان کردستان با کشورهای خارجی به ویژه عراق و منطقه اقلیم کردستان، با تمرکز بر توسعه روابط اقتصادی و معرفی ظرفیت های اقتصادی، آبی، خاکی، معدنی، گردشگری، تولیدی و صنعتی استان کردستان به تجار و سرمایه گذاران خارجی شروع کرد.

دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در این مدت با رویکرد جهادی و بهره‌مندی از حمایت استاندار کردستان و مسئولان وزارت امور خارجه در مرکز، اقدامات متعددی در جهت توسعه روابط بین المللی استان کردستان با عراق و منطقه اقلیم کردستان انجام داده است.

در سطح استان، نشست های متعددی با مقامات سیاسی و مدیران اقتصادی به منظور هم‌اندیشی و چگونگی توسعه روابط اقتصادی استان با کشورهای خارجی به ویژه عراق و منطقه اقلیم کردستان برگزار شد.

در این نشست ها ضمن ایجاد ارتباط با مدیران، تلاش شد مشکلات و انتظارات توسعه روابط اقتصادی با کشورهای خارجی و عراق و منطقه اقلیم کردستان احصا و مورد پیگیری قرار گیرد.

همچنین در استان، برای نظام مند کردن روابط بین المللی و جلوگیری از اقدامات جزیره‌ای مدیران، به پیشنهاد این نمایندگی و مساعدت استاندار کردستان، برای اولین بار کمیته هماهنگی روابط خارجی ایجاد شد.

علاوه بر آن، به منظور جلب حمایت بیشتر دستگاه دیپلماسی کشور از دفتر نمایندگی و استان کردستان، برای توسعه روابط بین المللی، دیدار استاندار کردستان با امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه هماهنگی انجام شد. در راستای جلب حمایت بیشتر دستگاه دیپلماسی کشور و با هدف توسعه مناسبات بین المللی استان کردستان با کشورهای خارجی، استاندار کردستان ۲۲ آذر سال گذشته با وزیر امور خارجه در محل وزارت امور خارجه دیدار کرد.

در این دیدار، خواسته‌ها و انتظارات استان کردستان از وزارت امور خارجه در زمینه توسعه روابط بین المللی استان به ویژه روابط اقتصادی با عراق و منطقه اقلیم کردستان، از سوی استاندار کردستان مطرح شد. وزیر امور خارجه نیز ضمن اذعان به اهمیت بسیار زیاد استان کردستان در موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و بین المللی، بر توجه ویژه به این استان و دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه تاکید کرد.

اهداف نمایندگی وزارت امور خارجه در کردستان چیست؟

خدرویسی: نظام‌مند کردن روابط بین المللی استان کردستان، معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، آبی، خاکی، کشاورزی و صنعتی استان کردستان به خارج از کشور، تقویت پیوندهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و هنری استان با کشورهای خارجی به ویژه عراق و منطقه اقلیم کردستان، توسعه روابط اقتصادی با تمرکز بر توسعه صادرات به عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق، ارتقا معیشت مرزنشینان، صدور خدمات فنی و مهندسی به منطقه اقلیم، جذب گردشگر خارجی، جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان و ارتقا بهره وری گذرگاه های مرزی بانه و مریوان از جمله اهداف ایجاد این نمایندگی در کردستان است.

چه اقداماتی در این ۶ ماه از فعالیت دفتر انجام داده‌اید؟

خدرویسی: به منظور نظام مندن کردن و توسعه روابط بین المللی به ویژه روابط اقتصادی استان کردستان با کشورهای خارجی از جمله عراق و منطقه اقلیم کردستان عراق و اجرای برنامه های توسعه ای استان که نیازمند تعریف راهبردها و تبیین اولویت ها در هر یک از بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است، به پیشنهاد مسئول نمایندگی و مساعدت استاندار کردستان، برای اولین بار کمیته هماهنگی روابط خارجی استان کردستان تشکیل و احکام لازم در این زمینه از سوی وی صادر شد. ریاست کمیته ذکر شده را استاندار و دبیر آن را نماینده وزارت امور خارجه در استان برعهده دارد.

همچنین پس از هماهنگی های صورت گرفته و براساس دعوت رسمی، آقای رشنودی سرکنسول کشورمان در اربیل عراق، اول بهمن سال ۱۴۰۱ به منظور دیدار با استاندار کردستان و مدیران اقتصادی استان، هم اندیشی در خصوص چگونگی توسعه روابط اقتصادی استان کردستان با اقلیم کردستان عراق، به استان کردستان و شهر سنندج سفر کرد. در این سفر سرکنسول ایران در اربیل با استاندار دیدار و در جلسه کارشناسی اقتصادی با حضور سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان حضور پیدا کرد.

جدا از آن، طی هماهنگی صورت گرفته با نمایندگی کشورمان در سلیمانیه، مقرر شد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان از همتای خود در استان سلیمانیه عراق برای شرکت در یک رویداد فرهنگی آتی در استان و مذاکره در خصوص توسعه روابط فرهنگی دعوت کند.

همچنین با توجه به وجود زمینه های همکاری، تفاهمنامه منعقد شده با اقلیم کردستان عراق و درخواست مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ ای کردستان در خصوص توسعه روابط دیپلماسی مهارت با اقلیم کردستان عراق، موضوع توسعه همکاری و سفر وی به اقلیم کردستان در حال پیگیری است.

اقدام دیگری که انجام شد، پس از اطلاع از انسداد مسیر صادرات کشورمان به عراق در مرز مریوان (در داخل اقلیم کردستان عراق- منطقه پنجوین) و اعلام این موضوع از سوی معاون سیاسی استاندار کردستان در ۲۱ دی ماه پارسال، با توجه به اهمیت موضوع، بلافاصله از طریق کنسولگری کشورمان در سلیمانیه، پیگیری و در کمترین زمان رفع انسداد صورت گرفت.

در بخش خدمات کنسولی هم، تایید بیش از ۲ هزار مورد اسناد تجاری، تحصیلی، پزشکی، مالی، وکالتنامه و پزشکی، ارسال مدارک به خارج از کشور، پیگیری وضعیت شهروندان استان کردستان محبوس در زندان های اقلیم کردستان عراق و پیگیری انتقال پیکر شهروندان کردستانی متوفی در خارج از کشور به داخل استان از جمله اقدامات انجام شده در چند ماه فعالیت این نمایندگی بوده است.

همچنین کمیته سیاسی و کنسولی به ریاست مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه برای پیگیری مسائل خارجی و موضوع اربعین در عراق تشکیل شده است.

برنامه کاری دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در کردستان برای سال جاری چیست؟

خدرویسی: در سطح سیاسی، تلاش در جهت تبادل هیات های سیاسی استان به ویژه انجام سفر استاندار کردستان به خارج از کشور (با اولویت سفر به اقلیم کردستان و متقابلا استاندار سلیمانیه به استان کردستان)، امضای تفاهم نامه همکاری استانداری کردستان با استان‌های اقلیم کردستان عراق (استان سلیمانیه و حلبچه) و پیگیری انجام تفاهم نامه قبلی، دعوت از برخی سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران به استان کردستان و ملاقات با مقامات استان، دعوت از سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی به ویژه کشورهای همجوار برای سفر به استان کردستان و دیدار با مقامات استان و ارسال اخبار تحولات و گزارش های سیاسی استان به مرکز در دستور کار است.

در سطح اقتصادی هم تسهیل تبادل هیات اقتصادی استان با خارج از کشور به منظور توسعه اقتصادی، صادرات و معرفی ظرفیت های استان، تلاش در جهت ایجاد پیوند قوی میان تجار و اتاق بازرگانی استان کردستان با اتاق های بازرگانی خارجی به ویژه اقلیم کردستان عراق، تسهیل حضور شرکت های تولیدی استان کردستان برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی به ویژه منطقه اقلیم، تلاش در جهت صدور خدمات فنی و مهندسی به عراق و منطقه اقلیم کردستان، تسهیل سفر هیات های تجاری در زمینه کشاورزی به خارج از کشور به ویژه منطقه اقلیم کردستان عراق، معرفی ظرفیت های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و معدنی استان کردستان به خارج از کشور از طریق انجام سفر دنبال می شود.

ملاقات و ارسال کاتالوگ، بازدید از مرزهای بانه و مریوان و ملاقات با مقامات محلی در جهت رفع مشکل و ارتقای بهره وری این گذرگاه‌ها، بازدید از مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان و تلاش برای جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی در این مناطق، تلاش در جهت جذب گردشگر خارجی و توریسم درمانی با توجه به ظرفیت های موجود در استان، تلاش برای برقراری خط هوایی بین اقلیم کردستان عراق و استان کردستان از طریق مذاکره با شرکت های هواپیمایی، از دیگر برنامه های این نمایندگی در سال جاری است.

تلاش برای اتصال پروژه راه آهن همدان – سنندج – مریوان – باشماق به راه آهن سلیمانیه – باشماق، تلاش برای تسهیل تردد مسافران و تجار میان اقلیم کردستان و استان کردستان، تلاش برای برگزاری جلسات مستمر مرزی با مقامات مرزی اقلیم کردستان عراق، تلاش در جهت بازگشایی مرز سیف – میشیاو میان استان کردستان و اقلیم، تلاش برای توسعه فرودگاه بین المللی سنندج و تلاش در جهت اتمام پروژه فرودگاه بین المللی سقز هم بخش دیگری از برنامه ها است.

در سطح فرهنگی هم پیگیری انعقاد تفاهم نامه خواهر خواندگی شهر سنندج با سایر شهرهای خارجی، همکاری در جهت برگزاری هفته فرهنگی کردستان در اقلیم کردستان عراق و پیگیری و تسهیل در انجام تبادل هیات های ورزشی استان با اقلیم کردستان عراق از جمله برنامه‌های این نمایندگی است.

استان کردستان ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.