ناکارآمدی یکی از عوامل ایجاد فساد است/ دستگاه‌ها در خصوص شعار سال آتش به اختیار باشند
22 فروردین 1402 - 17:56
بازدید 47
1
قائم‌مقام سازمان بازرسی: قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: ضعف در شفافیت، نا کارآمدی، عدم توجه به شایسته‌سالاری، عدم آشنایی با قانون و عدم توجه به گزارشات مردمی از بسترهای ایجاد فساد در جامعه و کشور است.
منبع : ایسنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: دکتر “احمد رحمانیان” در آیین تکریم و معارفه بازرس کل استان ایلام اظهار کرد:فساد از منظرگاه مختلف قابل بررسی است نکته اصلی این است که ساختار فساد زا چگونه شکل می گیرد و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد، که نکته دوم مهم تر است.
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: مهم ترین نکته که باعث ایجاد ساختار فسادزا میشود ضعف در شفافیت است. بعضی دستگاه‌های مختلف از شفافیت لازم برخوردار نیستند. اگر همگان نظارت کنند نیاز به ورود دستگاه نظارتی نیست.
رحمانیان تصریح کرد: برای ایجاد شفافیت راهکار مختلفی وجود دارد، که یکی از این کارها ایجاد سامانه‌ها است. یعنی کل اقدامات در بستر الکترونیکی و هوشمند اجرا بشود.
وی افزود: یکی از محورهای سازمان بازرسی همین موضوع سامانه‌ها است. متاسفانه بعضی از دستگاه‌ها به این نکته توجه نمی‌کنند. اقدام خوب مجلس در بودجه ۱۴۰۲ تاکید بر این نکته بوده و دستگاه‌ها مکلف هستند که نظارت الکترونیکی را اجرا کنند.
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور گفت: عامل دوم ایجاد فساد ساختارهای سازمانی، نا کارآمدی است. ساختارهای سازمانی نباید در هم تنیده باشند. موضوع دیگر شایسته سالاری است. گاهی اوقات آیین نامه مدیران مورد توجه قرار نمی‌گیرد و دو وجه تعهد و تخصص از یاد می‌رود.

رحمانیان تصریح کرد: نکته دیگر بحث حاکمیت و آشنایی با قانون است. برخی مدیران با قانون آشنایی ندارند. التزام مردم و جامعه در همه رده‌ها نشانه رشد یافتگی آن جامعه است. قانون قابل تغییر نیست. همگان در برابر قانون مساوی هستند. حکمرانی خوب، حکمرانی است که اراده خوب برای مبارزه با فساد داشته باشد و قانون حاکمیت کند.
وی با اشاره به اینکه به نظارت‌های مردمی توجه نکردیم و به مردم میدان نداده‌ایم، تصریح کرد: تجربه نشان داده هرجا مردم وارد شوند، یک توفیق به دست آمده است، مردم در زمینه مبارزه با فساد می‌توانند گزارشگران خوبی باشند. این نکات همه مورد توجه ما است. هر کدام از دستگاه‌های اجرایی باید بتوانند این ساختارها را پیدا کنند. این یک تکلیف قانونی و شرعی است.
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: ما باید همه ظرفیت‌ها را برای تحقق شعار سال در نظر بگیریم. زمان به سرعت می‌گذرد. نباید همه منتظر مرکز باشند هرکدام از مدیران نقش و جایگاه خود را در خصوص شعار سال پیدا و کشف کنند. دستگاه‌ها در خصوص شعار سال آتش به اختیار باشند.
رحمانیان افزود: یکی از مشکلات رشد تولید، وجود دلالان در شبکه توزیع است. این شبکه‌ها باید مورد اصلاح قرار گیرد. همچنین باید کارخانه‌های نیمه تعطیل و تعطیل فعال شوند. باید در این خصوص با نظام بانکی رایزنی شود و در کنار آن به نظام بانکی نیز کمک کرد.
وی بر ایجاد بازار برای کمک به تولید کننده‌ها تاکید کرد و گفت: تولید باید جذاب شود و مردم به سمت آن بروند. ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان یک ظرفیت بزرگ است. اقدامات حمایتی خوبی نیز انجام گرفته است.
رحمانیان بر مولدسازی و صرفه جویی نیز تاکید کرد و گفت: از بازرسان و دادستانی می‌خواهیم بر تولید، نظارت داشته باشند. به محض نامگذاری شعار سال ما یک‌سری فعالیت‌ها، مانند تشکیل کارگروه تخصصی را مد نظر قرار دادیم.
قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در پایان گفت: سازمان بازرسی از مدیران دستگاه‌ها می‌خواهد که خلاقیت، انگیزه، دانش، شجاعت و… داشته باشند. همچنین این جابجایی‌ها کاملا عادی است تا مدیران جدید بیایند و حرکت روبه رشدی انجام بگیرد.
در پایان از زحمات دکتر “مهدی اصلانی” تقدیر به عمل آمد و “مالک روشنی” جایگزین وی شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.