کشتار دام در محیط های غیربهداشتی و بدون مجوز دامپزشکی سلامت شهروندان این استان را تهدید می کند
13 اردیبهشت 1402 - 23:49
بازدید 62
4
هشدار دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد؛ مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به تهدید سلامت مصرف کنندگان گوشت های غیرمجاز هشدار داد و از مردم خواست تا از مراکز بین راهی عرضه کشتار غیر مجاز دام خرید نکنند.
پ
پ

به گزارش گفتمان: کشتار دام در محیط های غیربهداشتی و بدون مجوز دامپزشکی موضوعی است که سلامت شهروندان این استان را تهدید می کند اما سودجویان همچنان در حال عرضه این گوشت ها در مناطقی از کهگیلویه و بویراحمد مانند دشت روم، دارشاهی و سادات هستند.

بر اساس برخی گزارش ها در حالی که ذبح روزانه دام در کشتارگاه صنعتی شهر یاسوج ۱۵۰ راس است اما هم اکنون روزانه یکهزار راس دام در محیط های غیرمجاز این استان کشتار و به فروش می رسد.

مقایسه ای بین آمار کشتار دام در کشتارگاه صنعتی یاسوج با ذبح دام در محیط های غیربهداشتی نشانگر عمق این معضل و ضرورت توجه بیش از پیش برای تعامل دستگاه های اجرایی، شهروندان و رسانه های ارتباط جمعی برای رفع آن است.

حال پرسش این است چرا با وجود هشدار دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد درباره بیماری تب کریمه کنگو اما باز هم شهروندان توصیه های بهداشتی را جدی نمی گیرند و زمینه رونق این کسب و کار غیربهداشتی را فراهم می کنند.

این در حالی است کارشناسان دامپزشکی تاکید می کنند :نیاز است که شهروندان گوشت مصرفی خود را تنها از مراکز مجاز تهیه کرده و پیش از مصرف آن را به مدت زمان ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود.

این صاحب نظران همچنین بر رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل بهداشتی از سوی کارکنان زنجیره کشتار تاکید می کنند که این سخنان نشان دهنده جدی بودن خطرات مصرف گوشت های کشتار شده در مکان های غیربهداشتی به ویژه در فصول بهار و تابستان است.

هشدار دامپزشکی

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به تهدید سلامت مصرف کنندگان گوشت های غیرمجاز هشدار داد و از مردم خواست تا از مراکز بین راهی عرضه کشتار غیر مجاز دام خرید نکنند.

مختار رجایی فر عنوان کرد: مراکز غیر مجاز کشتار و توزیع غیر مجاز دام کهگیلویه و بویراحمد تهدیدی جدی برای انتقال بیماری های مشترک بین انسان و دام است.

رجایی فر ابراز کرد: با توجه به اینکه انتقال برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از طریق فراورده‌های گوشتی خام دامی صورت می گیرد لذا ضرورت دارد مردم از خرید گوشت‌هایی که برچسب و یا مهر بهداشتی و سلامت سازمان دامپزشکی را ندارند، خودداری کنند.

وی تاکید کرد که سازمان دامپزشکی به دنبال تعطیلی مراکز عرضه کشتار غیر مجاز دام نیست امام ساماندهی این مراکز را در دستور کار دارد .

وی از این قصاب‌ها در مراکز کشتار غیر مجاز دام درخواست کرد کشتارهای خود را در کشتارگاه‌های مجاز انجام دهند تا برروی ذبح آنان نظارت شرعی و بهداشتی صورت بگیرد و مصرف کننده با خیال راحت از این فراورده های خام استفاده کند.

رجائی فر اظهار داشت : دامپزشکی استان برای خرید و استفاده از فراورده‌های خام دامی اطلاع رسانی کرده و دوره‌های آموزشی برگزار کرده است و ضرورت دارد اداراتی همچون فراجا، دستگاه قضا، بهداشت محیط و محیط زیست همکاری خود را با دامپزشکی این استان دو چندان کرده تا بتوان این معضل را ساماندهی کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان فرهنگ سازی را از مهمترین عوامل در ساماندهی کشتارگاه‌های غیر مجاز دام ذکر کرد و یادآور شد: رسانه های ارتباط جمعی می تواند با تولید و پخش برنامه‌ها و تیزرهای مختلف دامپزشکی را در این زمینه یاری دهد.

وی وجود این مراکز را تهدیدی برای سلامت جامعه دانست و اضافه کرد: دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد به صورت طبیعی وظیفه خود را انجام می‌دهد اما بقیه دستگاه‌ها باید جدی‌تر همکاری کنند تا این معضل در سطح استان برطرف شود.

مشکلات دیگر کشتار دام در استان

مشکلات کشتار گوشت دام در کهگیلویه و بویراحمد تنها به مصرف گوشت های غیرمجاز ختم نمی شود به طوری که کشتارگاه های نیمه صنعتی دام نیز دارای نواقصی هستند که نیازمند مرتفع شدن است.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت:ساماندهی هفت کشتارگاه نیمه صنعتی استان نیازی ضروری برای سلامت مصرف کنندگان گوشت قرمز است.

مختار رجائی فر افزود: این کشتارگاه ها در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد اغلب به دلیل نداشتن سیستم های اتاق سرد برای نگهداری،نبودن خودروهای ویژه حمل لاشه و غیربهداشتی بودن شیوه دفن دارای نقصان های جدی است.

وی با اشاره به نیاز ضروری کشتارگاه های دام به اتاق پیش سرد تاکید کرد: نگهداری لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در اتاق پیش ‎سرد باعث از میان رفتن ویروس ‎ها و عوامل بیماری‎ زا از جمله تب کریمه کنگو، بروسلوز ( تب مالت ) می‎ شود.

رجایی فر بیان کرد: این مراکز خدماتی باید به چاه سبتیک،خط کشتار ریلی تجهیز شود تا کشتار بر روی زمین انجام نشود.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کشتارگاه صنعتی یاسوج تنها مرکز کشتار دام استاندارد استان است.

تلاش های دولت برای نظارت بر بازار فروش

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در طرح نظارت نوروزی و ماه مبارک رمضان همزمان که با سراسر کشور اجرا شد بیش از ۲۵ تُن فرآورده خام دامی غیربهداشتی کشف و از چرخه مصرف خارج شد.

دکتر سید مختار رجایی فر افزود: در این طرح ملی که از سیزدهم اسفند ماه سال گذشته همزمان با سراسر کشور در این استان آغاز و تا پنجم اردیبهشت امسال ادامه یافت، ۱۳ اکیپ سیار و هشت اکیپ ثابت مشارکت داشتند.

وی تاکید کرد : در طول ۵۲ روز اجرای این طرح هشت هزار و ۵۴۷ مورد بازدید بهداشتی از واحدهای عرضه فرآورده‌های خام دامی توسط اکیپ‌های نظارتی در سطح استان انجام و ۷۹۲ مورد موارد تخلف بهداشتی نیز ثبت شد.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در طرح نظارتی اسفند و فروردین امسال ۱۶ هزار و ۸۴۸ راس دام سبک و سنگین در مجموع به وزن ۳۳۳ هزار ۶۱۹ کیلوگرم در کشتارگاه‌های دام و یک میلیون و ۲۱ هزار و ۹۰۰ قطعه طیور در مجموع به وزن یک میلیون و ۹۳۰ هزار و ۷۰۸ کیلوگرم طیور تحت نظارت شرعی و بهداشتی دامپزشکی کشتار و روانه بازار مصرف شد.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: به منظور اطمینان بخشی به شهروندان در خصوص استحصال محصولات کشتارگاه‌های طیور، روزانه کارشناسان ناظر بخش دولتی به سه کشتارگاه صنعتی طیور استان اعزام تا در کنار کارشناسان مسئول فنی این واحدها، نظارت‌های بهداشتی را افزایش دهند.

وی یادآور شد: شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی می‌توانند در خصوص مشاهده عرضه فراورده های دامی غیربهداشتی مراتب را به سامانه ارتباط مردمی دامپزشکی به شماره ۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.