کیفیت هوای شهر کرمانشاه در وضعیت بحرانی قرار گرفت
24 اردیبهشت 1402 - 9:53
بازدید 85
4
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: براساس پایش ایستگاه‌های سنجش هوا، کیفیت هوای شهر کرمانشاه در صبح امروز (یکشنبه ۲۴اردیبهشت) در وضعیت بحرانی و کیفیت هوای چهار ایستگاه دیگر در وضعیت هشدار قرار گرفته است.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: احد جلیلیان روز یکشنبه افزود: شاخص کیفیت هوا که ناشی از ورود ریزگرد به هوای منطقه است هم اکنون در شهر کرمانشاه ۳۴۹ میکروگرم بر مترمکعب است که عدد استاندارد آن ۱۰۰ است.

وی اضافه کرد: شاخص کیفیت هوا در ایستگاه های کنگاور، ۱۸۲، قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب ۱۵۲، پاوه ۱۲۳ و اسلام آباد غرب نیز ۱۶۳ میکروگرم بر متر مکعب است که موجب شده هوای این مناطق نیز در وضعیت هشدار و ناسالم برای گروه های حساس قرار بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: این وضعیت به دلیل ورود یک توده گردو غبار از غرب کشور به منطقه است که از روز گذشته وارد استان شده و بتدریج در حال خارج شدن است.

جلیلیان افزود: این توده هوا از بعداز ظهر امروز از منطقه خارج شده و از کیفیت هوا از وضعیت بحرانی خارج خواهد شد ولی براساس اعلام اداره کل هواشناسی از بعدازظهر امروز با ورود یک توده گردو غبار دیگر به استان دوباره شاهد ریزگرد در هوای استان خواهیم بود که تا اواخر فردا تداوم خواهد داشت.

در فصل بهار و تابستان گرد و غبار و وزش باد مهمترین عامل آلایندگی هوای این شهرستان و کشور است که اغلب منشا آن خارجی است.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

استان کرمانشاه دارای ۹ ایستگاه سنجش کیفیت هوای فعال است که از این تعداد چهار ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهر کرمانشاه ( میدان آزادی، شهرداری، زیبا پارک و شرکت نفت) و پنج ایستگاه نیز در شهرهای قصرشیرین، سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، پاوه و کنگاور است که به صورت آنلاین آلودگی هوا را اندازه‌گیری کرده و داده‌ها برای تجزیه و تحلیل و سنجش آلودگی هوای شهرهای مختلف استان به اداره‌کل محیط زیست ارسال می‌شود.

بحران ریزگردهای کرمانشاه، یک بحران زیست‌محیطی است که چند سالی است در این استان وجود دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.