به داد چشم‌های تنبل برسیم
06 خرداد 1402 - 13:18
بازدید 61
4
تنبلی چشم یا آمبلیوپی نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می شود ولی غربالگری به موقع می تواند از این مشکل جلوگیری کند.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: آمبلیوپی اختلال بینایی است که در یک چشم ایجاد می شود و شاید به ظاهر چشم کاملا سالم و بدون مشکل به نظر بیاید اما در واقع این اختلال باعث کاهش دید مرکزی می شود که حتی با عینک طبی هم، دید فرد تکمیل نمی شود و عینک فقط نقش کمکی دارد.

آمبلیوپی با اینکه در بیشتر موارد در یک چشم به وجود می آید، اما ممکن است در موارد نادری هر ۲ چشم به طور همزمان دچار این اختلال شوند، اما وقتی دید یک چشم به صورت کامل و بدون نقص و چشم دیگر سالم باشد، به مروز زمان چشمی که دچار ضعف بینایی است، به تنبلی چشم دچار خواهد شد.

این اختلال معمولا در بین ۲ درصد از کودکان وجود دارد که بهترین موقع برای درمان این اختلال، دوران نوزادی یا اوایل کودکی است و بر همین اساس از سال ۱۳۷۴ طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سطح کشور آغاز شده و هرسال این طرح در نقاط مختلف کشور اجرا می شود.

آغاز طرح بینایی سنجی در کردستان

طرح غربالگری بینایی(آمبلیوپی) و شناسایی تنبلی چشم کودکان سه تا ۶ سال در ۷۰ پایگاه و مراکز مثبت زندگی در شهرستان‌ها و روستاهای استان کردستان آغاز شده و تا آخر سال ادامه دارد.

مدیرکل بهزیستی کردستان در رابطه با اجرای این طرح اظهار کرد: طرح آمبلیوپی امسال در ۷۰ پایگاه استان و شهرستان‌ها، مراکز مثبت زندگی و پایگاه‌هایی که از طریق شهرستان‌ها اطلاع رسانی می شود، اجرا خواهد شد.

حسین رسولی با بیان اینکه کار بینایی سنجی کودکان از طریق دستگاه وایچارد انجام خواهند شد، هدف از اجرای این طرح را معاینات اولیه کودکان سه تا ۶ سال و جلوگیری از تنبلی چشم کودکان اعلام کرد.

۸۸ هزار کودک کردستانی بینایی سنجی می شوند

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی کردستان نیز با بیان اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال ۸۸ هزار کودک سه تا ۶ سال زیرپوشش طرح قرار خواهند گرفت، گفت: برای اجرای طرح بیش از ۱۷۷ غربالگر سطح یک، بینایی سنج و چشم پزشک همکاری خواهند کرد.

ناصر کریمیان افزود: سال گذشته نیز ۹۰ هزار کودک سه تا ۶ سال استان زیر پوشش طرح بینایی سنجی قرار گرفتند که سه هزار نفر از این افراد دارای آمبلیوپی و اختلالات چشمی بودند.

وی یادآور شد: پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود که در سطح اول غربالگری، در سطح دوم بینایی سنجی و در سطح سوم ارجاع به متخصص صورت می‌گیرد.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی کردستان اضافه کرد: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی‌شود، بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم و یا کم بینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند.

وی سن طلایی تشخیص و درمان تنبلی چشم را زیر پنج سالگی اعلام کرد و از خانواده‌ها خواست، برای اطمینان از سلامت بینایی کودکان سه تا ۶ ساله خود به پایگاه های سنجش بینایی در شهرها و روستاهای محل سکونت خود مراجعه کنند.

کارشناسان معتقدند که بهترین سن برای درمان تنبلی چشم بین سه تا پنج سالگی است و کودکانی که در این سن با تنبلی چشم روبرو هستند اگر به موقع تحت درمان قرار نگیرند ممکن است دچار نابینایی یا کم بینایی شوند.

تحقیقات نشان داده است، اگر اشکال دید کودک قبل از پنج سالگی تشخیص داده شود و تحت درمان قرار گیرد حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد با درمان به موقع، بینایی کامل را به دست می آورد لذا بهترین سن برای درمان تنبلی چشم زیر پنج سالگی است و هرچه درمان چشم تنبل بیشتر به عقب بیفتد احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر می شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.