فضای مثبت رسانه ای برای ثبت جهانی هگمتانه ضروری است
08 خرداد 1402 - 16:02
بازدید 110
3
یک مسئول وزارت میراث فرهنگی: مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی کشور گفت: یکی از پیش نیازهای اولیه و ضرورت غیرقابل انکاری برای شتاب بخشی و هموار شدن مسیر کارشناسی ثبت جهانی هگمتانه ایجاد فضای مثبت رسانه ای و همراهی و همکاری افراد و جوامع محلی است و باید سعی شود در اظهار نظرها رویکرد امیدبخش حاکم باشد.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری همدان، مصطفی پورعلی روز دوشنبه در بازدید از محوطه تاریخی هگمتانه با اشاره به اینکه همراهی مسئولان استانی و شهری با پرونده ثبت جهانی در همدان تحسین برانگیز است اظهار داشت: در موضوع پرونده ثبت جهانی هگمتانه فقط منطقه مدنظر نیست و مردم نیز درگیر آن هستند.

وی ادامه داد: برای رفع نواقص پرونده جهانی همدان، حمایت استاندار، همراهی جامعه محلی و حمایت‌های کشوری نقش کلیدی ایفا می کند و همدان در این زمینه موفق است.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی کشور گفت: پرونده همدان از شانس بالایی برای ثبت جهانی شدن برخوردار است و مدیریت فضای مثبت اطلاع رسانی در زمینه حساسیت این موضوع به جامعه محلی و فضای رسانه ای سهم قابل توجهی در به ثمر رسیدن پیگیری پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» خواهد داشت.

پورعلی تاکید کرد: در محدوده مشخص شده هگمتانه، همچنان ساخت و سازها باید مدیریت شود، چرا که این موضوع بسیار حساس است.

وی ادامه داد: با بازدیدهای صورت گرفته، در حال حاضر آنچه جای کار سریعتر دارد، مدیریت ترافیک در محدوده پرونده ثبت جهانی و حذف طبقات اضافی ساختمان حوزه هنری است که در روزهای اخیر وعده انجام آن داده شده است و باید قبل از نزدیک شدن به زمان ورود ارزیابان به همدان آن تعیین تکلیف و حل شود.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی کشور در این بازدید جلسات کارشناسی را با مدیرکل میراث فرهنگی استان و مدیرپایگاه ملی هگمتانه تشکیل داد و گفت: این پرونده اهمیت به‌سزایی در حوزه رقابت فرهنگی در میراث جهانی دارد و همراهی و حمایت مسئولان استانی و شهرداری همدان در زمینه رفع موانع و پیگیری آنها برای پیش برد پرونده تحسین برانگیز است.

پورعلی اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها در ماه های آتی ارزیابان یونسکو به مدت پنج روز در همدان مستقر خواهد شد تا عرصه و حریم مشخص شده مسیر جهانی شدن همدان را بازدید و بررسی کنند و شرایط برای حضور ارزیابان در همدان مطلوب است فقط لازم است موارد مورد تاکید در به نتیجه رسیدن پرونده ثبت جهانی همدان سریعتر پیگیری شود.

وی افزود: پرداختن به موضوع خیابان اکباتان برای پرونده همدان جهانی بسیار اهمیت دارد و برنامه هایی که برای محتوی سازی آن در نظر گرفته شده است برنامه های کارآمدی است.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی کشور افزود: موضوع پرونده جهانی همدان موضوع استانداری همدان یا وزارتخانه میراث فرهنگی نیست بلکه این موضوع، مساله جمهوری اسلامی ایران است.

پورعلی تاکید کرد: مرمت کاروانسراها و جداره های شهری در مسیر پرونده ثبت جهانی کاری ارزنده است و این اتفاقات اعتبار لازم برای آماده کردن این مجموعه تا آمدن ارزیابان را رقم می زند.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی که آبان ماه ۱۴۰۱ نیز به همدان برای بررسی موضوع هگمتانه و پیگیری ثبت جهانی همدان سفر کرده بود روز گذشته با هدف مرور میزان پیش روی پیگیری موانع پرونده «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» بار دیگر راهی همدان شد.

پرونده ثبت جهانی «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است.

منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می شود.

براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شده و در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» تنها اثری است که به یونسکو ارسال می‌شود.

وسعت «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» در این پرونده حدود ۱۰۰ هکتار درنظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و ۱۴۰ اثر تاریخی است و با ثبت جهانی این اثر، انتظار می‌رود بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ شود.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است که بیش از یک‌هزار مورد از آنها ثبت ملی شده اند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.