وحوش تشنه همدان سیراب می شوند
03 تیر 1402 - 13:43
بازدید 57
5
عملیات اجرای آبرسانی به منطقه حفاظت شده شراء شهرستان همدان روز جمعه با مسئولان اجرایی آغاز شد.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: برای آبرسانی به این منطقه هفت میلیارد ریال اعتبار از محل حمایت های صندوق محیط زیست پیش بینی شده است.

سیده مریم محمدی افزود: ابتدا ایستگاه پمپ و مخزن آب در پایین دست احداث و آب موجود در این مخزن با پمپاژ و لوله های خط انتقال پیش بینی شده به آبشخور های موجود در دامنه و ارتفاعات منتقل می شود.

وی تاکید کرد: این طرح با نظارت تیم فنی و کارشناسان زیستگاه معاونت طبیعی صورت می گیرد تا با کمترین آسیب به منطقه حفاظت شده نهایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات جوی و خشکسالی در کنار حفر چاه های غیرمجاز منجر به کاهش آب چشمه ها و روان آب ها شده است.

محمدی با عنوان اینکه کمبود آب، جمعیت حیات وحش کشور از جمله همدان را تهدید می کند گفت: برای ابرسانی به حیات وحش مجبور به احداث آب انبار شدیم تا براحتی آب به مناطق بالادست و آبشخورها منتقل شود.

وی تاکید کرد: نبود چنین امکانی موجب حضور گونه های حیات وحش در پایین دست برای رفع تشنگی می شود که در این صورت احتمال آسیب دیدن و شکار زیاد است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: کمبود منابع آبی در کاهش پوشش گیاهی نیز تاثیر گذاشته و مجبور می شویم علوفه را به صورت دستی به حیات وحش برسانیم. تا تلف نشوند.

محمدی تاکید کرد: نتیجه تلاش مجموعه محیط زیست به ویژه محیط بانان موجب مشاهده گونه خرس با ۲ توله، گربه وحشی و پلنگ شد.

منطقه حفاظت شده شراء با وسعت حدود ۱۰ هکتار در ۴۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان همدان واقع شده است از مهمترین گونه های این منطقه می توان قوچ و میش ارمنی، عقاب طلایی، شغال، کفتار، شاهین، قرقی، خرگوش و تشی را نام برد.

بیشتر بخوانید:
مشاهده گربه وحشی در محیط زیست نهاوند
انقراض خاموش گونه‌های جانوری در همدان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.