عضو کمیسیون عمران: من به عنوان نماینده مجلس توان پرداخت قسط ۱۹ میلیونی وام خرید مسکن را ندارم چه برسد به کارگر و کارمندی / بانک‌ها توان پرداخت تسهیلات را ندارد
07 تیر 1402 - 12:44
بازدید 112
6
رحمت‌اله فیروزی عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: من به عنوان نماینده مجلس توان پرداخت قسط ۱۹ میلیون تومانی برای وام خرید مسکن را ندارم چه برسد به کارگر و کارمندی که صاحبخانه نیستند.
منبع : انتخاب
پ
پ

به گزارش گفتمان: رحمت‌اله فیروزی درباره اقساط ۱۹ میلیون تومانی وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن اظهار داشت: واقعیت این است که من به عنوان نماینده مجلس هم توان پرداخت قسط ۱۹ میلیون تومانی برای وام خرید مسکن را ندارم، چه برسد به کارگر و کارمندی که صاحبخانه نیستند.

وی با تاکید بر اینکه مطمئن هستم کسی نمی‌تواند اقساط ۱۹ میلیون تومانی را پرداخت کند، ادامه داد: آن‌هایی که درباره طراحی مدل این تسهیلات و مبلغ اقساط آن تصمیم می‌گیرند باید توجه داشته باشند که با این شرایط خانوار چگونه از عهده پرداخت اقساط این وام‌ها برمی‌آیند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در حال حاضر میانگین حقوق کارمندان ۱۲ میلیون تومان است، اما بسیاری از متقاضیان مسکن و اقشاری که صاحب خانه نیستند، از قشر کارگر هستند یا اینکه شغلی ندارند بنابراین دریافت این وام برای اغلب مردم نشدنی است.

فیروزی تاکید کرد: دولت قانونی را تصویب کرده که امکان اجرای آن وجود ندارد. از سوی دیگر شاید، چون دولت منابع ندارد، طرحی را مصوب می‌کند که به اجرا هم نرسد یعنی هرچند رقم وام را افزایش دادند، اما مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: حتی زوجین هر دو کارمند باشند و حقوق ۲۵ میلیون تومانی دریافت کنند، نمی‌توانند قسط ۱۹ میلیون تومانی را پرداخت و با ۶ میلیون تومان زندگی کنند چراکه این خانواده در کنار هزینه اجاره‌بها باید مخارج دیگری را هم بپردازد.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: دولت وقتی برنامه‌ای را تصویب می‌کند باید این موضوع را در نظر بگیرد که آیا این برنامه امکان اجرا را دارد و عملیاتی می‌شود، صرف اینکه قانونی تصویب شود، اما به اجرا نرسد، دستاوردی ندارد. ۶ ماه که از اجرای این برنامه بگذرد، مشخص می‌شود که میزان استقبال از این وام چقدر بوده‌است، اما امیدواریم تصمیم گیران نگاه جامعی داشته باشند.

فیروزی درباره پیگیری مجلس برای کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن گفت: احساس می‌شود که در حال حاضر بانک مرکزی و بانک‌ها توان پرداخت تسهیلات را ندارد و در سال اول دولت آقای رییسی، بانک‌ها نتوانستند به تعهدات خود نسبت به تسهیلات در بخش مسکن عمل کنند. گویا روند و سیاست اداره بانک‌ها موانعی ایجاد کرده و نتوانستند تعهدات مسکنی خود را به اجرا برسانند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل عقب ماندگی ساخت مسکن کشور این است که بانک‌ها نتوانستند تعهدات خود را در این حوزه انجام دهند، ادامه داد: مسئولان بانکی کشور باید پاسخ دهند که چرا نرخ سود تسهیلات مسکن کاهش پیدا نکرده و به اندازه سایر وام‌های تجاری است.

بیشتر بخوانید:
از چشم انتظاری مستاجران تا نارضایتی آقای وزیر / وام ودیعه مسکن به کجا رسید؟
مصوبات شورای تامین مسکن لازم الاجراست

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.