تقابل سروقامتان والیبال ایران برابر قهرمان المپیک
14 تیر 1402 - 1:06
بازدید 153
7
کارشکنی دولت ایالات متحده در صدور روادید ملی پوشان والیبال ایران در هفته سوم خبری بود که به سرعت بر روی تلکس خبرگزاری های داخلی و خارجی نشست؛ وزارت خارجه آمریکا برای چند نفر از بازیکنان و بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال ایران روادید صادر نکرد.
نویسنده : طاهر جمشیدزاده
پ
پ

گفتمان، طاهر جمشیدزاده: کارشکنی دولت ایالات متحده در صدور روادید ملی پوشان والیبال ایران در هفته سوم خبری بود که به سرعت بر روی تلکس خبرگزاری های داخلی و خارجی نشست؛ وزارت خارجه آمریکا برای چند نفر از بازیکنان و بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال ایران روادید صادر نکرد. این اقدام آمریکا غیرقانونی و و خلاف منشور بین المللی ورزش بود.

هفته سوم لیگ ملت های والیبال از سه شنبه۱۳ تیرماه در آناهایم آمریکا آغاز شده است که در نخستین دیدار هفته سوم تیم لاجوردی پوش ایتالیا با نتیجه ۳ بر۱ از سد زردپوشان برزیلی گذشت و در جایگاه ‌پنجم جدول رده بندی قرار گرفت و ژاپنی ها مقابل چین همتای سنتی دیرینه ۳ بر۲ از سد دیوار چین که در قعر جدول بازی ها است گذشتند تا همچنان شکست ناپذیر باشند و مثل دو هفته اول و دوم بازی ها در هفته پایانی هم بنا دارند باز همه را از دم تیغ سامورایی خویش بگذرانند تا سرانجام قهرمان لیگ ملت های۲۰۲۳ را بر گرده و کلکسیون افتخارات خویش پس از آسیا بیاویزند؛ تیم والیبال ایران در نخستین بازی هفته سوم و پایانی لیگ ملت ها۱۴ تیر ساعت۳ بامداد به مصاف فرانسه قهرمان المپیک می رود.

از به هم خوردن پلک گرفته تا بازی والیبال و یا نوشتن برنامه کامپیوتری، هرگونه رفتار آدمی وابسته به هماهنگی فرآیندهای متعددی در بدن است.این هماهنگی در نتیجه فعالیت دستگاه عصبی مرکزی و به یاری دستگاه غدد درون ریز حاصل می شود. برای نمونه، جریان هایی را که باید هماهنگی مؤثری داشته باشند تا بتوان اتومبیل خود را پشت چراغ قرمز متوقف کرد از نظر بگذرانیم: نخست باید چراغ راهنمایی دیده شود، این بدان معنا است که نور باید بر یکی از اندام های حسی« چشم» اثر بگذارد؛ سپس تکانه های عصبی از چشم به مغز انتقال یابند؛ و آنگاه در مغز خصوصیات گوناگون محرک تحلیل شوند و با اطلاعات موجود درباره رویدادهای قبلی که در حافظه ذخیره شده، مقایسه شوند.

اینک شخص در می یابد که وجود چراغ قرمز در شرایط حاضر به معنای توقف است. جریان حرکت دادن پا به سوی ترمز و فشار آن، از بخشی از منطقه حرکتی مغز شروع می شود که عضلات ران و ساق و پا را زیر فرمان دارد. برای فرستادن علامت های مناسب به این عضلات، نخست باید مغز بداند پا در کجاست و به کجا باید برود.مغز نوعی شرح وضعیت از موقعیت بخش های گوناگون بدن نسبت به یکدیگر در دست دارد و از آن برای طرح ریزی حرکت های هدفمند استفاده می کند. در هر حال، شخص با حرکت ناگهانی و یکباره پا اتومبیل را متوقف نمی کند بلکه بخش معینی از مغز به طور پیوسته از عضلات ساق و پا و ران، پسخوراند(Feedback) دریافت می کند، چنانکه شخص در هر لحظه از میزان فشار پا آگاه است و می تواند متناسب با آن، حرکاتش را تغییر دهد. در عین حال، چشم ها و بعضی حس های دیگر خبر می دهند که اتومبیل با چه شتابی رو به توقف می رود.وقتی شخص با سرعت به تقاطع برسد و ناگهان چراغ راهنمایی قرمز شود، بعضی از غدد درون ریز وی نیز به فعالیت می افتند و در نتیجه، ضربان قلب افزایش می یابد و تنفس تند می شود و تغییرات سوخت و سازی دیگر مربوط به ترس رخ می دهد.این فرایندها موجب تندتر شدن واکنش در شرایط اضطراری می شود. هرچند به نظر می رسد توقف در برابر چراغ قرمز جریانی سریع و خودگردان باشد لیکن این عمل متضمن پیام ها و انطباق های پیچیده ای است و اطلاعات لازم برای این فعالیت ها از راه شبکه گسترده ای از نورون ها« یاخته های عصبی» منتقل می شوند.

تیم ملی والیبال ایران باید در هفته سوم و پایانی بازی ها در آمریکا که از۱۳تا۱۸تیرماه در دو شهر آناهایم آمریکا و پاسای فیلیپین در حال برگزاری است به ترتیب به مصاف فرانسه، بلغارستان، آرژانتین و کوبا می رود که عدم صدور روادید از طرف دولت آمریکا برای چند نفر از بازیکنان تیم والیبال ایران در آستانه بازی های پایانی و هفته سوم و نخستین دیدار مقابل فرانسه روحیه والیبالیست های کشورمان را خدشه دار کرده است.

تیم بهروز عطایی از اواخر هفته گذشته اردوی تمرینات آماده سازی خویش در فرانکفورت آلمان را پشت سر گذاشت و از چهارشنبه هفته گذشته تمرینات کششی، بازی تحت فشار  و تمرینات ویژه برای دریافت کننده های تیم خود را با صحبت های انگیزشی در یک تایم ۱۵۰ دقیقه ای در این چند روز به انجام رساند و والیبال۶به۶ را دستور کار خویش قرار داد و تمرینات مکرر روی نحوه سرویس زدن و امتیاز گیری مناسب و جا گیری درست و اصولی و اتحاد و همدلی در رئوس کارهای تمرینی بازیکنان تیم والیبال ایران بود و یکشنبه با آمادگی لازم به آمریکا سفر کرد؛ تا با یک آسیب شناسی درست و اصولی و برنامه ریزی مدون با نتایج قابل قبولی مقابل رقبایی چون فرانسه و آرژانتین و… به پیروزی برسد و از حیثیت والیبال ایران دفاع قابل قبولی کند که برای اعتبار و حیثیت والیبال کشورمان در آسیا و در رنکینگ جهانی در لیگ ملت ها خیلی حائز اهمیت است و بایستی از آبروی والیبال دفاع جانانه و محکمی شود.

روانشناسی را می توان چنین تعریف کرد؛ بررسی علمی رفتار و فرایندهای ذهنی، این تعریف، موضوعات بسیار متنوعی را در بر می گیرد از سیاست، اقتصاد، جامعه شناسی، تاریخ، فرهنگ، ورزش و…

در میان تمام پستانداران، انسان برای رسیدن به خودکفایی، به طولانی ترین دوره رشد و یادگیری نیاز دارد.به طورکلی، هرچه دستگاه عصبی موجود زنده پیچیده تر باشد، دوره رشد او نیز طولانی تر است. لمور« نوعی میمون ابتدایی» اندکی پس از تولد می تواند دور و بر خود به جنب و جوش بپردازد و از خود نگهداری کند. پس از تولد می تواند دور و بر خود به جنب و جوش بپردازد و از خود نگهداری کند. نوزاد میمون چندین ماه و نوزاد شامپانزه تا چندین سال به مادر خود وابسته اند.ولی حتی شامپانزه که یکی از خویشاوندان نزدیک آدمی است به مراتب زودتر از آدمیان همسن خود، در میان همنوعانش در نقش بزرگسالان عمل می کند؛ نظریه تحولی چارلز داروین(۱۸۵۹ میلادی) نظریه انتخاب طبیعی که بر بنیاد زیستی رشد انسان تأکید داشت، باعث شد بسیاری از نظریه پردازان بر وراثت تأکیدی جدید کنند. اما در قرن بیستم، با سر زدن رفتارگرایی، مجددا محیط گرایان مسلط شدند. رفتار گرایانی از قبیل جان.بی.واتسون و بی.اف.اسکینر سرشت انسان را کاملا قابل انعطاف دانستند.

آموزش اولیه می تواند صرف نظر از آنچه کودک به ارث برده، او را به هر نوع بزرگسالی تبدیل کند اینکه تیم ملی والیبال ایران نیاز جدی و ضروری به آسیب شناسی ساختاری دارد و بحث خلقیات و شرایط روحی- روانی بازیکنان خیلی در این قضیه مؤثر است و اردوی تمرینی مناسب در خارج از ایران قبل از اعزام به مسابقات، کلاس های آموزشی و کارگاهی لازم و برنامه ریزی مدون و منسجم و…که پارسال هم تیم ملی والیبال باز در بازی های آسیایی همین ضعف کارکردی و بنیادی را داشت و باید در صورت صدور ویزای سه بازیکن کلیدی ایران برای هفته سوم و پایانی با یک ریکاوری مناسب، بهبود شرایط روحی- روانی تیم و نکات لازم فنی و تخصصی به ویژه اشتباهات فاحش در سرویس، عدم جاگیری مناسب و قاطی کردن بازیکنان، به تور خوردن و…این مسأله کلیدی عدم نتیجه گیری بموقع تیم ملی والیبال را ارتقا و بهبود بخشید که با توجه به شرایط نامناسب تیم به لحاظ بدنی و مسأله روحی- روانی سرمربی تیم ملی والیبال ایران بهروز عطایی همانند حسین عبدی سرمربی کاربلد تیم جوانان کشورمان که برابر تیم کره جنوبی افتخار آفرید و ۲ بر صفر کره ای ها را مغلوب هنرنمایی و تکنیک برتر جوانان غیور ایرانی کند و به جام جهانی نوجوانان زیر۱۷ سال جهان راه پیدا کند که ۵ ماه دیگر بایستی با تیم های قدر اروپایی مصاف دهد و اگر چه در بازی نیمه نهایی خود در بعدازظهر پنجشنبه هفته گذشته مقابل سامورایی های ژاپنی نتیجه را۳ بر صفر واگذار کردند تا ژاپن در فینال باز۳ بر صفر از سد کره جنوبی بگذرد و قهرمان شود اما با آن امکانات، سرمایه گذاری و برنامه ریزی مدون ژاپنی ها چیزی از ارزش نوجوانان تیم ملی فوتبال ایران کم نمی کند و باید شرایط بهینه و اردوهای آماده سازی مناسبی برای ارتقای روحیه و سطح کلاس آن ها فراهم و مهیا کرد؛ که قبل از بازی با کره جنوبی برای تزریق روحیه و شارژ تیم سرمربی تیم ملی فوتبال نوجوانان حسین عبدی از فیلم های کمدی و طنز استفاده بهینه برده بود و با تشویق و در نظر گرفتن پاداش مناسب و از این قبیل مسائل می شود تیم ملی والیبال امیدوارانه پای به مسابقات هفته سوم و پایانی در خاک ایالات متحده بگذارد و سرو قامتان تیم والیبال کشورمان که در آستانه ده سالگی جهانی شدن والیبال قرار دارند و جایگاه ویژه ای در یک دهه گذشته در رنکینگ والیبال جهان به جای گذاشته اند در صورت مرتفع کردن مصائب تیمی و آسیب شناسی اصولی و درست بوسیله کادرفنی و یک برنامه ریزی هماهنگ، مدون و‌ منسجم و مرتفع کردن شرایط استرس زا و تقویت روحیه تیم می توانند باز افتخار آفرینی کنند و جایگاه بهتری نسبت به الان که اصلا در شأن و حد و اندازه تیم ملی والیبال ایران نیست کسب کنند و با توجه به اینکه دو دوره سابقه حضور در المپیک ریو و توکیو را در کارنامه درخشان خویش دارند برای بار سوم با موفقیت در هفته پایانی بازی ها در آمریکا به المپیک راه یابند. 

روانشناسی در عین حال از طریق تأثیری که بر قوانین و سیاست گزاری ها دارد بر زندگی ما اثر می گذارد. قوانین مربوط به تبعیض نژادی، مجازات اعدام، مسوولیت پذیری افراد دربرابر اعمال خود، همه از نظریه ها و پژوهش های روانشناختی اثر می پذیرند.

با توجه به اینکه روانشناسی بر بسیاری از وجوه زندگی ما اثر می گذارد، شایسته است حتی کسانی که در پی کسب تخصص در این رشته نیستند آگاهی مختصری از این دانش پویا داشته باشند. گذراندن یک درس مقدماتی در روانشناسی، هم به شما کمک می کند که بفهمید چرا افراد به شیوه های معینی می اندیشند و عمل می کنند و هم در شما بصیرتی به نگرش ها و واکنش های خودتان ایجاد می کند. علاوه بر این ها، چنین درسی شما را آماده می سازد تا ادعاهایی را که به نام روانشناسی عنوان می شود ارزیابی کنید.

برای داوری درباره اعتبار این ادعا که تیم ملی والیبال ایران نیاز به تغییر رفتار و عوض کردن ذهنیت و تغییر استراتژی بوسیله کادر فنی در ادامه و در هفته سوم و هفته پایانی دارد جای هیچ شک، شبهه و تردیدی نیست ولی برای قضاوت درباره چنین ادعاهایی به دو دسته اطلاعات نیاز داریم. نخست آنکه باید واقعیت های اثبات شده روحی- روانی« اضطراب، استرس، خراب کردن سرویس، خطای جاگیری درست و…» و تأثیر این مؤلفه ها بر بازیکنان در روانشناسی بوسیله یک روانشناس مجرب کنار تیم ملی والیبال کشورمان را بشناسیم تا بتوانیم بگوییم که هر ادعای تازه ای در خصوص ضعف کادرفنی یا کم کاری بازیکنان یا آماده نبودن بدنی بازیکنان با آن واقعیت ها همخوانی دارد یا نه. اگر این همخوانی وجود نداشته باشد می توان در اعتبار آن تردید کرد. دوم آنکه باید از دانش لازم برخوردار بود تا بتوان فهمید که دلایل ارائه شده درباره این ادعای تازه تا چه اندازه با معیارهای متعارف شواهد علمی سازگار هستند.اگر ادعای تازه با دانش موجود سازگار نبود که هست باید در اعتبار آن شک کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.