اعتبار لازم برای رفع موانع ثبت جهانی اورامانات اختصاص می‌یابد
16 شهریور 1399 - 5:48
بازدید 92
5

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه رفع موانع ثبت جهانی اورامانات باجدیت دنبال می‌شود، گفت: اعتبار لازم برای این کار تخصیص داده خواهد شد و جای نگرانی نیست.  به گزارش گفتمان زاگرس:هوشنگ بازوند عصر شنبه در جلسه رفع موانع ثبت جهانی اورامانات که در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: انجام این کار آنقدر […]

پ
پ

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه رفع موانع ثبت جهانی اورامانات باجدیت دنبال می‌شود، گفت: اعتبار لازم برای این کار تخصیص داده خواهد شد و جای نگرانی نیست.

 به گزارش گفتمان زاگرس:هوشنگ بازوند عصر شنبه در جلسه رفع موانع ثبت جهانی اورامانات که در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: انجام این کار آنقدر مهم هست که همه توان خود را برای جذب اعتبار موردنیاز برای رفع نواقص به کار گیری کنیم.

وی ادامه داد: اعتبارات مورد نیاز در اختیار دستگاه های متولی قرار داده خواهد شد تا با فراغ بال و بدون نگرانی اندک موانعی که می تواند در تصمیم نمایندگان یونسکو اثر منفی بگذارد رفع کنند.

بازوند با بیان اینکه ثبت جهانی اورامانات فرصت بسیار ارزشمندی است که نصیب مدیران فعلی و فرمانداران مناطق اورامان نشین استان شده، خاطرنشان کرد: باید نهایت استفاده را از این فرصت ارزشمند برد و کاری کنیم که آیندگان ما را مورد تحسین قرار دهند.

استاندار کرمانشاه در ادامه از تشکیل کمیته ای برای پیگیری ویژه این موضوع به ریاست معاون عمرانی و چند تن از مدیران کل دستگاه های اجرایی خبر داد و گفت: این کمیته هر ۲ روز یکبار تشکیل جلسه داده و آخرین وضعیت را پیگیری و بررسی می کند.

وی ادامه داد: حضور نماینده یونسکو که قرار است به زودی به کرمانشاه سفر کند و گزارشی که ارایه می دهد تاثیر زیادی در آینده این کار خواهد داشت از این رو باید از امروز به فکر رفع نواقص باقی مانده باشیم.

بازوند در پایان از حمایت های مونسان وزیر میراث فرهنگیریال صنایع دستی و گردشگری و طالبیان معاون وی برای حمایت از ثبت جهانی اورامانات تقدیر کرد و گفت: این کار هدیه ای از سوی دولت به مردم استان کرمانشاه است که امیدوارم محقق شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود در استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع می باشد.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اندحاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است. 
بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و … از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است. 
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۵ شهر دارد.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.