آیا چاه های قدح بعد از نیم قرن از خواب بیدار می شوند؟
14 مرداد 1402 - 14:07
بازدید 150
5
در آستانه سفر رییس جمهور؛ در سال ۱۳۵۵ بود که حکومت وقت به منظور بهره برداری و استحصال گاز از میدان گازی کشف شده سمند در منطقه قدح واقع در ۲۰ کیلومتری آبدانان ۳ عدد چاه حفر اما دو سال بعد پلمپ گردید تا فقط عنوانی بنام «چاه های نفت قه یه» در بین مردم به یادگار بماند و سالهایی به طول نیم قرن به خواب عمیق فرو روند.
نویسنده : بهروز مردانی
پ
پ

گفتمان، بهروز مردانی: موضوع بیکاری و اشتغال مشکل اصلی کشور و معضل گریبانگیر آبدانان از قدیم و اکنون به شکل حادتر بوده است.

گرهی کور و ناگسستنی که باز شدن آن تقریبا غیرممکن شده و خیل عظیم تحصیل کردگان و جوانان این شهر را با این معضل اساسی روبرو و ناهنجاری های اجتماعی مثل خودکشی را رقم زده است .

باید اشاره کرد که طی چند دهه گذشته از عمر انقلاب به دلیل عدم سرمایه گذاری دولت در این خطه و نیز نبود زیرساختهای لازم بخش خصوصی ایضا ورود نکرده تا معضل بیکاری در آبدانان به یک پدیده غیر قابل حل و پدیده ای شوم برای دغدغه مندان این سامان تبدیل گردد.

به عقیده بسیاری آبدانان ظرفیت و پتانسیل آنچنانی برای احیا و رفع بیکاری نداشته و تنها راه و نسخه رفع این بیکاری اعطای تسهیلات اشتغالزا بوده که جز بدهکار کردن و فقیرتر شدن مردم عملا اشتغالی ایجاد نشده و نتوانسته مشکل بیکاری را مرتفع سازد.

امروزه یکی از مهمترین بسترهای شناخته شده ی اشتغال در کشور صنعت نفت و گاز و صنایع مرتبط با آنها می باشد که علاوه بر ایجاد اشتغال در تولید و تامین نیازهای کشور حرف اول را می زنند. اما این صنعت شوربختانه در شهرستان آبدانان علیرغم وجود ظرفیتهای بالقوه همچنان مغفول مانده تا نه در ایجاد اشتغال منطقه و نه در تولید کشور سهمی داشته باشد.

در سال ۱۳۵۵ بود که حکومت وقت به منظور بهره برداری و استحصال گاز از میدان گازی کشف شده سمند در منطقه قدح واقع در ۲۰ کیلومتری آبدانان ۳ عدد چاه حفر اما دو سال بعد پلمپ گردید تا فقط عنوانی بنام «چاه های نفت قه یه» در بین مردم به یادگار بماند و سالهایی به طول نیم قرن به خواب عمیق فرو روند.

اما اینک زمزمه هایی مبنی بر احیا و بهره برداری از این نعمت خدادادی و ظرفیت مهم منطقه به گوش می رسد و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی که استارت این کار را زده و به شدت پیگیر موضوع می باشد؛ معتقد است راه رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال برای فرزندان این دیار بهره برداری از این میدان گازی و ایجاد یک پالایشگاه جهت تولید و تامین گاز منطقه می باشد.

به گفته بهزاد علیزاده و براساس نظریه کارشناسان این میدان گازی دارای ظرفیت و ذخایر غنی و با کیفیت گاز است که در صورت بهره برداری روزانه هشت میلیون مترمکعب گاز از این میدان استحصال می‌شود که می تواند خوراک یک پالایشگاه را تامین کند.

وی میگوید کار مطالعاتی آن انجام شده و یکی از مطالبات و خواسته اصلی مردم در سفر ریاست جمهوری می باشد.

به گفته علیزاده با بهره برداری از این میدان و نیز آمدن صنایع دیگر(گج و سیمان) زمینه اشتغال برای جوانان منطقه فراهم و مشکل بیکاری در این خطه تا حدودی مرتفع خواهد شد.

اینک که در آستانه سفر ریاست جمهور به استان هستیم مردم آبدانان امیدوار و چشم انتظار رخداد این اتفاق مهم بوده تا هم مشکل بیکاری منطقه مرتفع و هم بهره مند از این منبع طبیعی خدادادی که سالها بلااستفاده مانده شوند.

بیشتر بخوانید:
بیکاری در آبدانان ۱۴ درصد!!!؟؟؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.