جلوگیری از اقدامات جزیره‌ای فعالان اقتصادی در صنعت گردشگری همدان
18 شهریور 1402 - 17:17
بازدید 49
3

استاندار همدان در بازدید از دهکده تفریحی گنجنامه گفت: لازم است از اقدامات جزیره‌ای فعالان اقتصادی در صنعت گردشگری جلوگیری شود و با تعریف یک مجموعه واحد هر یک از فعالان حوزه گردشگری وظیفه‌ای مشخص را عهده‌دار شود. به گزارش گفتمان: علیرضا قاسمی فرزاد در بازدید از مجموعه تفریحی، توریستی تله کابین گنجنامه همدان گفت: […]

منبع : تسنیم
پ
پ

استاندار همدان در بازدید از دهکده تفریحی گنجنامه گفت: لازم است از اقدامات جزیره‌ای فعالان اقتصادی در صنعت گردشگری جلوگیری شود و با تعریف یک مجموعه واحد هر یک از فعالان حوزه گردشگری وظیفه‌ای مشخص را عهده‌دار شود.

به گزارش گفتمان: علیرضا قاسمی فرزاد در بازدید از مجموعه تفریحی، توریستی تله کابین گنجنامه همدان گفت: پیشنهاد تشکیل کمیته یا مجموعه‌ای متشکل از فعالان صنعت گردشگری در استان به منظور انجام هماهنگ‌تر امور حوزه گردشگری از سوی دهکده گردشگری تله کابین گنجنامه اقدام پسندیده‌ای است که می‌تواند از جزیره‌ای عمل کردن جلوگیری کند.

وی افزود: لازم است فعالان صنعت گردشگری در مجموعه‌ای تعریف شده با حدود وظایف مشخص دور هم جمع شود و با هماهنگی بیشتری حرکت کنند تا به هدف تعریف شده استان در بخش گردشگری که ارتقا و پویا شدن این صنعت است دست پیدا کنیم.

ماندگاری مسافران در همدان به یک روز هم نمی‌رسد

استاندار همدان با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر مسافری که به همدان سفر می‌کند کمتر از یک روز در این استان اقامت دارد، گفت: استان همدان با جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی چون هگمتانه، گنجنامه، بوعلی سینا و شهرهای جهانی صنایع دستی مثل لالجین ‌ و ملایر نیازمند ایجاد شرایطی برای افزایش انگیزه شب ماندگاری مسافران است.

قاسمی فرزاد تأکید کرد: در نقشه راه جدیدی که مبتنی بر راهنمایی و هم‌افزایی بخش خصوصی و دولتی حوزه گردشگری شکل گرفته هدف‌گذاری ماندگاری مسافر در همدان از نیم‌روز به یک یا دو روز تعریف شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه مسافران همدان در بیشتر مواقع در کمتر از یک روز و بعد از بازدید از غار علیصدر یا نهایتا گنجنامه همدان از استان خارج می‌شوند و این باعث شده نرخ ماندگاری مسافر در همدان پایین باشد. برای اینکه صنعت گردشگری همدان فعال شود علاوه بر زیرساخت‌ها و جاذبه‌هایی که این استان دارد باید فضایی فراهم شود که مسافر در همدان بماند.

استفاده از ظرفیت بالای حوزه گردشگری در توسعه اقتصادی استان همدان

استاندار همدان گفت: همدان با هگمتانه در آستانه جهانی شدن است و با دارا بودن بیش از هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی ظرفیت‌های بالایی در حوزه گردشگری دارد که باید در توسعه اقتصادی استان به آن توجه شود. گردشگری در همدان در حال پیشرفت است بنابراین لازم است برای تقویت زیرساخت‌ها در این صنعت هم دولت و هم بخش خصوصی پای کار باشند.

قاسمی‌فرزاد ادامه داد: هم در دستگاه‌های دولتی تخصصی و هم عمومی عزم و اراده جدی برای توسعه گردشگری استان وجود دارد که خوشبختانه این روحیه در بین فعالان بخش خصوصی نیز مشهود است. حوزه کشاورزی و صنعت همدان با محدودیت‌هایی از جمله محدودیت آبی همراه هستند که در آینده نزدیک با بحرانی که گریبانگیر دنیاست تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. به همین منظور اقتصاد مبتنی بر گردشگری هدف اصلی استان از محور تعریف کردن این صنعت به عنوان دومین مولفه توسعه همدان است.

قاسمی فرزاد اذعان داشت: برای تقویت زیرساخت‌ها و جاذبه‌های گردشگری استان تله‌کابین گنجنامه اقدامات خوبی انجام داده که ارزشمند است و باید تکمیل و توسعه یابد. از فعالان و علاقمندان به سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری حمایت ویژه خواهیم کرد تا بتوانیم با کمک هم صنعت گردشگری استان را متحول کنیم.

این مقام مسئول گفت: با هم‌فکری تمام فعالان حوزه گردشگری باید راه‌حلی برای معرفی بهتر همدان در نظر گرفته شود. حلقه مفقوده صنعت گردشگری همدان عدم معرفی درست به هم میهمان و به علاقمندان به سفر در سایر نقاط دنیا است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

گردشگری می‌تواند زمینه‌ساز تحول اقتصادی همدان باشد

سیدمجتبی حسینی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری استاندار همدان نیز در ادامه این بازدید گفت: صنعت گردشگری زمینه‌ساز تحول اقتصادی همدان است که می تواند مسیرهای تازه توسعه را ایجاد کند. ظرفیت موجود در مجموعه تله‌کابین گنجنامه این قابلیت را دارد که تبدیل به برندی در مقصد گردشگری در همدان شود اما این مهم نیازمند برخی زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری است. باتوجه به موقعیت استان همدان در غرب کشور این استان قابلیت هایی دارد که باید بیشتر شناخته شود تا همدان مقصد سفر به غرب کشور تعریف شود.

این مقام مسئول با اشاره به تدوین برنامه و نقشه راه گردشگری در همدان، تأکید کرد: درآمدزایی و فعالیت اقتصادی در بخش گردشگری نیازمند بهره گیری از دانش به روز روش های بازاریابی و سرمایه گذاری است که به همین منظور نقشه راه گردشگری استان در دست تدوین است. حرکت‌های موازی و جزیره‌ای جز پایین آوردن عملکردهای اثرگذار و منجر به درآمد نتیجه‌ای برای استان ندارد که به همین منظور لازم است فعالان و سرمایه‌گذاران گردشگری همدان برای اهداف تعریف شده ارتقا این صنعت در همدان بیشتر با یکدیگر هماهنگ و همسو شوند.

بیش از ۹۰ درصد انرژی سرمایه‌گذاران گردشگری صرف مدیریت حواشی شده است‌

در ادامه سعید ترابیان رئیس هیئت مدیره دهکده تفریحی توریستی تله‌کابین گنجنامه گفت: بیش از ۹۰ درصد انرژی سرمایه‌گذاران گردشگری صرف مدیریت حواشی ایجاد شده است‌ در حالی که اگر این حاشیه ها ۲۰ درصد بود وقت بیشتری سرمایه‌گذاران برای توسعه و افزایش کیفیت خدمات خود در اختیار داشتند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران و فعالان حاضر در صنعت گردشگری همدان بحران‌های زیادی را از سر گذرانده‌اند تا بتوانند ایجاد شغل کنند و در این میان چنان که باید به آن‌ها توجه نشده است. در حال حاضر ۱۰ درصد مسافران و بازدیدکنندگان غارعلیصدر به استان می‌آیند و ۹۰ درصد بقیه بعد از بازدید از استان خارج می‌شوند که اگر بتوانیم درصد بیشتری را جذب کنیم قطع به یقین رشد گردشگری را شاهد خواهیم بود.

ترابیان گفت تله کابین گنجنامه همدان یکی از مقاصد مهم استان است که دلیل اصلی آن همجواری با کتیبه و آبشار گنجنامه است. این ظرفیت باعث شد در نوروز یکی از سال‌های گذشته و نه چندان دور آمار بازدید از این دهکده به ۲۸ هزار نفر برسد که همین آمار در روز مشابه و بازه زمانی مشابه در تخت جمشید به عنوان یک مجموعه گردشگری پربازدید ۲۱ هزار نفر گزارش شده بود. برای رسیدن به روزهای خوش که تجربه آن را داشتیم نیاز است مشکلات دسترسی به دهکده گنجنامه از جمله تعریض و دو مسیره شدن جاده اتفاق بیفتد.
رئیس هئیت مدیره تله کابین گنجنامه همدان بیان کرد: ترافیک در جاده گنجنامه معضل بزرگی برای دسترسی مسافران به دهکده گنجنامه در روزهای تعطیل شده و بار ورود مسافربه این محوطه را کم کرده است.

ترابیان ادامه داد: بیش از ۲۱ سال از عمر فعالیت این دهکده گذشته و نتوانسته به اهداف عالی خود دست یابد اگرچه موفقیت‌هایی داشته اما دلیل اصلی این کامیابی نصف‌و‌نیمه ۲۱۰ پرونده حقوقی است که ۱۲ پرونده آن دولتی و ۸ پرونده شکایت خود میراث فرهنگی از این مجموعه بوده است.این شرایط در حالی است که همدان پتانسیل فوق العاده ای برای صنعت گردشگری و ورود سرمایه گذار دارد که باید موانع آن برطرف شود.

بیشتر بخوانید:
همدان ظرفیت تبدیل شدن به مرکزیت گردشگری، سیاحتی و توریستی را در حوزه خدمات دارد
استاندار همدان بر حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری تاکید کرد

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.