صادرکنندگان چهارمحال و بختیاری با مشکل رفع تعهد ارزی مواجه هستند
13 مهر 1402 - 14:23
بازدید 129
6

رئیس کمیسیون صنعت، معدن و جذب سرمایه‌گذار اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: بسیاری از صادرکنندگان با معضل رفع تعهد ارزی مواجه هستند. به گزارش گفتمان: مهرزاد مطبوع ریاحی امروز در کمیسیون صنعت، معدن و جذب سرمایه‌گذار اتاق بازرگانی استان، با تاکید بر اینکه مهلت بازگشت ارز حاصل‌ از صادرات به کشور توسط صنایع تا پایان […]

منبع : تسنیم
پ
پ

رئیس کمیسیون صنعت، معدن و جذب سرمایه‌گذار اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: بسیاری از صادرکنندگان با معضل رفع تعهد ارزی مواجه هستند.

به گزارش گفتمان: مهرزاد مطبوع ریاحی امروز در کمیسیون صنعت، معدن و جذب سرمایه‌گذار اتاق بازرگانی استان، با تاکید بر اینکه مهلت بازگشت ارز حاصل‌ از صادرات به کشور توسط صنایع تا پایان آبان‌ماه تمدید شده است، اظهار داشت: بسیاری از صادرکنندگان با معضل رفع تعهد ارزی مواجه هستند.

وی افزود: در سال ۹۷ قانونی تصویب شد با این هدف که وجه و پول صادرات به کشور برگردد، اما تولیدکنندگان شناسنامه‌دار که به امر صادرات هم می‌پردازند  قطعا برای ادامه کار و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای تولید، پول و ارز ناشی از صادرات را به کشور بر می‌گردانند.

رئیس کمیسیون صنعت، معدن و جذب سرمایه‌گذار اتاق بازرگانی استان گفت: مشکلات مختلفی وجود دارد که رفع تعهد ارزی به شیوه‌های مد نظر دولت انجام نپذیرد که مهمترین آن به دلیل دو نرخی بودن ارز در کشور است. تولید کنندگان باید مواد اولیه را با نرخ ارز آزاد و یا حتی بالاتر خریداری کنند و ارائه ارز در سامانه نیما و به نرخ نیمایی قابلیت انجام‌ ندارد.

مطبوع‌ریاحی با بیان اینکه تعدادی از تولیدکنندگان صادرات خود را با کارت بازرگانی یک بار مصرف انجام می‌دهند، گفت: افرادی که با کارت بازرگانی یک بار مصرف صادرات خود را انجام می‌دهند با مشکل رفع تعهد ارزی روبرو نیستند، ولی این کار به تولیدکنندگان واقعی آسیب وارد می‌کند.

رئیس کمیسیون صنعت، معدن و جذب سرمایه‌گذار اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تک نرخی شدن ارز کمک بزرگی به صادرکنندگان و تولیدکنندگان می‌کند، توضیح داد: باید مشکل پیمان‌سپاری ارزی حل شود، قانون رفع تعهد ارزی فشار زیادی به تولیدکنندگانی که از کارت بازرگانی دائمی استفاده می‌کنند و دارای شناسنامه و اعتبار هستند، وارد کرده است.

وی یادآور شد: سامانه‌‌ای ایجاد شود تا صادرکنندگان و تولیدکنندگان بتوانند یکدیگر را بشناسند و رانتی که تاییدبواسطه مشکل صادرکنندگان برای وارد کنندگان و صرافان ایجاد شده تا از فرصت استفاده کرده و برای واگذاری کوتاژ از صادر کنندگان کارمزدهای بالا طلب کنند برداشته شود.

مطبوع ریاحی در پایان گفت: قطعا ارائه پیشنهادات و مطالبه‌گری موثر خواهد بود، بخش خصوصی باید به جایگاه واقعی خود برسد که این مستلزم این است که تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی با صدای بلند مطالبات خود را بیان کند.

در ادامه اصغر عبدالهی، مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه باید کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف جمع‌آوری شود، گفت: مهلت رفع تعهد ارزی صنایع تا پایان آبان‌ماه تمدید شده است.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگانی که به اندازه صادرات محصول، مواد اولیه وارد می‌کنند برای رفع تعهد ارزی با مشکل مواجه نیستند، خاطرنشان کرد: بازرگانان باید سریعا نسبت به رفع تعهد ارزی اقدام کنند.

عبدالهی تاکید کرد: بازرگانان باید از جزئیات تمام قوانین صادرات و واردات اطلاع پیدا کنند تا در فرآیندها دچار مشکل نشوند، گمرک چهارمحال و بختیاری آمادگی همکاری و تسهیل فرآیندها در حوزه صادرات استان را دارد.

بیشتر بخوانید:
لازم است دستگاه‌های دولتی با صنعتگران همراهی داشته باشند
۳ واحد صنعتی چهارمحال و بختیاری در صادرات رتبه کشوری کسب کردند

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.