ارزیاب یونسکو آخر شهریور به اورامان کردستان سفر می‌کند
17 شهریور 1399 - 5:13
بازدید 717
8

 مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان گفت: آخر شهریور (۲ هفته دیگر) ارزیاب سازمان فرهنگی یونسکو برای بررسی شرایط ثبت جهانی منطقه اورامانات به کردستان سفر می‌کند. به گزارش گفتمان ‌زاگرس:پویا طالب نیا اظهار داشت: این قدم آخر برای ثبت جهانی اورامان است و ارزیاب یونسکو با بررسی ایرادات احتمالی ۶ ماه برای رفع آن […]

پ
پ

 مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان گفت: آخر شهریور (۲ هفته دیگر) ارزیاب سازمان فرهنگی یونسکو برای بررسی شرایط ثبت جهانی منطقه اورامانات به کردستان سفر می‌کند.

به گزارش گفتمان ‌زاگرس:پویا طالب نیا اظهار داشت: این قدم آخر برای ثبت جهانی اورامان است و ارزیاب یونسکو با بررسی ایرادات احتمالی ۶ ماه برای رفع آن به ما فرصت می‌دهد و در سال آینده و در چنین روزهایی جلسه رای گیری برای ثبت جهانی اورامان در یونسکو برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال آماده سازی نهایی روستاهای منطقه اورامان پیش از سفر ارزیاب یونسکو هستیم، یادآور شد: قبلا مشاور یونسکو به منطقه سفر کرده و گزارشی برای اینکه چه تغییرات و کارهایی باید انجام شود به ما ارائه کرده بود.

طالب نیا با بیان اینکه حدود هشت روستا پایلوت مشخص شده است، اضافه کرد:‌ استانداری کردستان اعتباراتی در این راستا به دهیاری‌های این روستاها ارائه کرده تا کارهای مورد نظر برای تسریع در ثبت جهانی منطقه اورامانات را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات ملی هم برای ثبت جهانی اورامان اختصاص داده شده است، افزود: دهیاری‌ها با نظارت این پایگاه، ساماندهی بافت روستاها را از جمله در زمینه نظافت عمومی، جداره سازی، کف سازی، معماری و مرمت را آغاز کرده‌اند.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان با بیان اینکه مهمترین موضوع در زمینه ثبت جهانی اورامان هویت معماری منطقه است که تاکید بر این بوده مردم برای حفظ آن تلاش کنند هرچند تغییراتی در بافت بومی منطقه دیده می‌شود، گفت: بر ابعاد دیگر هویت اورامان از جمله زبان، پوشاک، میراث ناملموس، جشن‌ها و موسیقی هم تاکید کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: اورامان منطقه وسیعی حدود ۳۰۳ هزار هکتار است که در میان ۲ استان کردستان و کرمانشاه قرار دارد و در کردستان از جمله شامل هورامان تخت، دولاب، شیان، بیساران و پالگنان می‌شود.

طالب نیا افزود: ۲ دفتر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان در استان‌های کردستان و کرمانشاه وجود دارد که در راستای مدیریت یکپارچه، استان کردستان مدیریت کارها را بر عهده دارد.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

منطقه اورامانات در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان تخت) و ۷۶ روستا است که تاکنون ۱۳ روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی ۲۲ روستا نیز در حال پیگیری است.

واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان،   سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع است.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.