راه‌اندازی هیات‌های صلح با هدف ترویج فرهنگ صلح و سازش
22 مهر 1402 - 12:05
بازدید 148
4

هیات‌های صلح با هدف ترویج فرهنگ صلح و سازش و کاهش ورودی پرونده‌های قضایی و شوراهای حل اختلاف ایجاد و تاکنون ۲۰ مورد در کردستان راه اندازی شده است. به گزارش گفتمان: یکی دو سالی است که بحث ایجاد هیات‌های صلح در استان کردستان در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است، دفاتری که صلح […]

نویسنده : امیرحسین فتاحی
پ
پ

هیات‌های صلح با هدف ترویج فرهنگ صلح و سازش و کاهش ورودی پرونده‌های قضایی و شوراهای حل اختلاف ایجاد و تاکنون ۲۰ مورد در کردستان راه اندازی شده است.

به گزارش گفتمان: یکی دو سالی است که بحث ایجاد هیات‌های صلح در استان کردستان در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته است، دفاتری که صلح و سازش طرفین دعوی را مد نظر دارند.

با استفاده از ظرفیت هیات صلح، ریش سفیدان و افراد معتمد هر منطقه شناسایی و در قالب صلح یاران، پیش از این که اختلافات در محاکم و یا حتی شورای حل اختلاف مطرح شود برای دعوت طرفین به سازش پادرمیانی می‌کنند.

این کار جدا از کاهش مراجعه طرفین دعوی به دادگستری‌ها و شوراهای حل اختلاف، فرهنگ صلح و سازش را ترویج و هزینه ها نیز کاهش خواهد یافت.

هیات های صلح همزمان با صلح‌یاران در سال ۱۴۰۰ در کردستان تشکیل شد و ۲۰ هیات صلح در مناطق مختلف استان راه اندازی شده است.

سازس بیش از هزار و ۶۰۰ پرونده توسط هیات های صلح

مسئول دبیرخانه ستاد صبر استان کردستان در همین رابطه اظهار کرد: هیات های صلح در محلات، ادارات و نهادهای مردمی و موسسات خیریه تشکیل می شود.

احمد فیضی تعداد اعضای این هیات ها را ۲ نفر اصلی و یک علی البدل اعلام کرد و گفت: کار هیات صلح‌ها، ایجاد صلح و سازش طرفین دعوی برای جلوگیری از ورود پرونده ها به شعب دادگستری و شوراهای حل اختلاف است.

وی یادآور شد: از سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از سه هزار پرونده به هیات های صلح و صلح یاران ارجاع و هزار و ۶۳۲ پرونده منجر به صلح و سازش شده است.

مسئول دبیرخانه ستاد صبر استان کردستان، با اشاره به فعالیت هزار و ۵۰۰ صلح یار در استان، ادامه داد: پرونده های کیفری، حقوقی و خانواده از جمله قتل به هیات صلح ها ارجاع داده می شود

فیضی افزود: سال گذشته ۱۲ و امسال ۶ مورد رضایت اولیای دم در بحث قتل عمد توسط هیات های صلح و صلح یاران گرفته شد.

وی با بیان اینکه مراجعه به هیات های صلح در حال نهادینه شدن است، اضافه کرد: مراجعه به این هیات‌ها، ضمن کاهش ورودی پرونده به دادگستری و شوراهای حل اختلاف، به کاهش اطاله دادرسی و هزینه ها و سرعت در نتیجه کمک می کند.

مسئول دبیرخانه ستاد صبر استان کردستان گفت: اگر مراجعه مردم به هیات های صلح در جامعه نهادینه شود، نقش اساسی در کاهش پرونده های ورودی به دادگاه ها دارد و رسانه ها در این زمینه می توانند بسیار موثر باشند.

ترویج فرهنگ صلح و سازش از سیاست های دستگاه قضا

معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان هم گفت: ظرفیت بسیار بالایی برای استفاده از جایگاه معتمدان و ریش سفیدان در مقوله صلح و سازش در استان وجود دارد و تشکیل هیأت ‌های صلح می‌تواند کمک بزرگی به حل مشکلات و اختلافات بین مردم باشد.

بهادر اسدی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های اصلی ترویج فرهنگ صلح و سازش در قوه قضاییه، راه اندازی دفاتر هیأت ‌های صلح است، افزود: هیات‌ های صلح کاملا مردمی هستند و به صورت افتخاری کار می‌کنند.

وی اضافه کرد: قوه قضاییه اقدامات موثری در راستای اعتلای فرهنگ صلح و سازش در کشور انجام داده است.

معاون توسعه حل اختلاف استان کردستان یادآور شد: از بدو تأسیس هیأت‌های صلح در کردستان، پرونده‌های مختلف و مهمی از جمله اختلافات ملکی، خانوادگی، قتل و نزاع‌های طایفه‌ای با همکاری و همیاری اعضای شورای حل اختلاف و ستاد صبر استان منتهی به مصالحه شده است.

وی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت هیات صلح، ریش سفیدان و افراد معتمد هر منطقه شناسایی و در قالب صلح یاران، پیش از این که اختلافات در محاکم و یا حتی شورای حل اختلاف مطرح شود برای دعوت طرفین به سازش پادرمیانی می‌کنند.

با توجه به صحبت های مسئولان حوزه قضایی، نیاز است مردم با ساز و کار هیات های صلح آشنا شده تا از طریق آن، اختلافات و شکایات خود را پیگیری کنند که نقش مهمی در کاهش هزینه ها و اطاله دادرسی نیز دارد و رسانه ها نیز در رابطه با نهادینه کردن ارجاع مردم به این هیات ها نقش بسیار مهمی می توانند ایفا کنند.

بیشتر بخوانید:
سه محکوم به قصاص در کردستان با کمک صلح‌یاران از مجازات نجات یافتند

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.