سرمایه گذاری های اندک،بهره برداری های بزرگ
17 آبان 1402 - 10:12
بازدید 106
4

دولت سیزدهم با سرمایه گذاری در زمینه تعمیر و نگهداری از زیرساخت های سامانه های انتقال آب به زمین های کشاورزی و نیروگاه های برق آبی در کهگیلویه و بویراحمد ضمن کمک به افزایش سطح زیر کشت اراضی تحت پوشش، گام های اثربخشی برای بهبود تولید برق در این خطه بردارد. به گزارش گفتمان: استفاده […]

منبع : ایرنا
پ
پ

دولت سیزدهم با سرمایه گذاری در زمینه تعمیر و نگهداری از زیرساخت های سامانه های انتقال آب به زمین های کشاورزی و نیروگاه های برق آبی در کهگیلویه و بویراحمد ضمن کمک به افزایش سطح زیر کشت اراضی تحت پوشش، گام های اثربخشی برای بهبود تولید برق در این خطه بردارد.

به گزارش گفتمان: استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود به ویژه در زمینه تولید یکی از بهترین راهکارهای مدیریتی محسوب می شود که زمینه را برای افزایش تولید، خودکفایی ملی،اشتغالزایی و بهبود وضعیت معیشتی ساکنان هر منطقه ای فراهم می کند امری که امسال مردم کهگیلویه و بویراحمد در خصوص کشاورزی و برق شاهد به ثمر نشستن آن بودند.

تعمیر زیرساخت های شبکه های آبیاری در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد امسال منجر به افزایش سطح زیر کشت محصولات زراعی، باغی و صیفی استان شده که این امر نویدبخش بهبود وضعیت تولید و افزایش درآمد بهره برداران است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۱۶ هزار هکتار باغستان و مزرعه زیرپوشش سامانه های آبیاری در نقاط گرمسیری و سردسیری است که استفاده بهتر از این ظرفیت ها راهبرد دولت سیزدهم برای گرهگشایی از بهبود وضعیت معیشتی بهره برداران محسوب می شود.

تعمیر نیروگاه های برق آبی از دیگر تلاش های دولت سیزدهم در استان بوده که منجر به افزایش تولید برق در این استان شده است.

از آنجا که کهگیلویه و بویراحمد برای تامین برق مصرفی ۳۰۰ هزار مشترک خود در بخش های خانگی و تجاری وابسته به استان های مجاور است این امر می تواند مقدمه ای برای خودکفایی در این حوزه باشد.

افزایش سطح زیرکشت زمین های کشاورزی زیرپوشش سامانه انتقال آب

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعمیر و نگهداری شبکه های آبیاری، سطح زیر کشت، زمین های تحت پوشش این سامانه ها را در استان افزایش داده است.

آرش مصلح افزود: میزان سطح زیر کشت شبکه های آبیاری کهگیلویه و بویراحمد که پارسال چهار هزار هکتار بوده امسال به ۱۰ هزار هکتار رسیده است.

وی بیان کرد: برخی از این سامانه ها سال ها بلااستفاده بوده و این امر باعث شده بود که بهره برداران رغبت چندانی به کشت در زمین های خود نداشته باشند.

مصلح اضافه کرد:در این زمین ها محصولات زراعی نظیر برنج، ذرت و میوه هایی مانند سیب و مرکبات و همچنین صیفی جات کشت شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد:از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰۰ میلیارد برای تعمیر و نگهداری سامانه های انتقال آب به اراضی کشاورزی در نقاط مختلف استان هزینه شده است.

وی تصریح کرد: انجام ۳۰ کیلومتر لایه روبی مهمترین بخش های حوزه نگهداری و حفاظت سامانه های انتقال آب به زمین های کشاورزی در استان است.

مصلح تاکید کرد: این سامانه ها آبیاری در مناطقی مانند دشتروم،دلی اولاد مومن،رودبال،نازمکان، امامزاده جعفر، سروک، شاه قاسم،لیشتر،خیرآباد و تنگ انگشترک قرار دارد.

وی تاکید کرد: همچنین امسال ۳۰۰ میلیارد ریال برای ادامه انجام عملیات تعمیر و نگهداری شبکه های آبیااری استان پیش بینی شده است.

افزایش تولید برق از نیروگاه های برق آبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: همچنین تعمیر و نگهداری نیروگاه های برق آبی استان منجر به افزایش ۳۰درصدی برق در استان شده است.

مصلح تصریح کرد: میزان تولید برق استان که در تمام ۱۲ ماه پارسال ۳۰ میلیون کیلووات ساعت بود در نیمه نخست امسال به ۲۰ میلیون کیلووات ساعت برق رسیده است.

وی بیان کرد:میزان نیاز برق کهگیلویه و بویراحمد ۵۰۰ مگاوات است و این استان ظرفیت تولید ۴۰۰ مگاوات برق از آب را داراست.

مصلح با اشاره به اینکه پنج نیروگاه برق آبی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد تاکید کرد: استفاده از برق برای تولید آب از برنامه های مسوولان است.

وی تاکید کرد: امسال ۵۰ میلیارد ریال برای تعمیر نیروگاه های برق آبی استان هزینه شده است و همچنین ۵۰ میلیارد ریال دیگر برای ادامه روند تعمیر این زیرساخت ها در سال جاری پیش بینی شده است.

ساکنان کهگیلویه و بویراحمد که سرزمین آنان با وجود یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر رودخانه و ۱۱ هزار کیلومتر آبراهه و مسیل و تولید سالیانه ۱۱ میلیارد متر مکعب آب یکی از پرآب ترین استان های کشور محسوب می شود همواره از خارج شدن بخش زیادی از این منابع حیاتی در استان گلایه دارند.

کارشناسان آب منطقه ای با اشاره به اینکه میانگین سالیانه بارندگی کهگیلویه و بویراحمد در سال های پرآبی بالغ بر ۷۰۰ میلیمتر است و این شاخص در زمان خشکسالی تا زیر ۵۰۰ میلی متر کاهش می یابد تاکید می کنند که براساس آمار آب منطقه ای حجم آب تجدید پذیر استان ۹هزار و ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که سالیانه از این میزان یک هزار و ۷۰ میلیون متر مکعب آن مهار می شود و ۹۰ درصد آن از کهگیلویه و بویراحمد خارج می شود.

بیشتر بخوانید:
روند لاک‌پشتی ۴ سد خاکی در کهگیلویه و بویراحمد؛ مدیران جهاد کشاورزی از پاسخ‌گویی فرار می‌کنند
فعال شدن پروژه‌های زخمی و راکد حوضه آب کهگیلویه و بویراحمد طی ۱.۵سال اخیر

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.