پایان لغزش معتادان با حمایت دولت برای اشتغال بهبودیافتگان در کرمانشاه
27 آبان 1402 - 12:30
بازدید 80
2

توجه دولت سیزدهم به اشتغال و توانمندسازی معتادان بهبود یافته در استان کرمانشاه با ایجاد مراکز صیانت می‌تواند بقای پاکی این افراد را پایدارتر و انگیزه‌ و عاملی مهم برای ادامه زندگی بدون موادمخدر و پایان لغزش آنها به حساب آید. اعتیاد به عنوان بلای خانمان سوز و یک آسیب اجتماعی مخرب، زندگی افراد زیادی […]

منبع : ایرنا
پ
پ

توجه دولت سیزدهم به اشتغال و توانمندسازی معتادان بهبود یافته در استان کرمانشاه با ایجاد مراکز صیانت می‌تواند بقای پاکی این افراد را پایدارتر و انگیزه‌ و عاملی مهم برای ادامه زندگی بدون موادمخدر و پایان لغزش آنها به حساب آید.

اعتیاد به عنوان بلای خانمان سوز و یک آسیب اجتماعی مخرب، زندگی افراد زیادی را در ایران با تهدید روبرو کرده که اگر بتوان توانمندسازی بهبود یافتگان بویژه معتادان متجاهر و اشتغالزایی برای آنان را در اولویت کارها قرار داد، نقش مهمی در اثربخشی برنامه های پیشگیری و مقابله با اعتیاد به مواد مخدر ایفا کرده‌ایم.

به گزارش گفتمان: کارشناسان معتقدند، معتادان متجاهر مجرم نیستند بلکه زخم خورده یکسری پدیده های اجتماعی هستند که باید به این افراد کمک کرد تا سلامتشان را بازیابند و دوباره به جامعه و زندگی خود بازگردند و برای پیشگیری از بازگشت دوباره آنان به اعتیاد باید زمینه توانمندسازی و اشتغال آنان را فراهم کرد.

این افراد پس از ترک اعتیاد نمی توانند به راحتی شغل مناسبی برای خود به دست آورند یا اینکه نیاز دارند مدت بیشتری تحت مراقبت خانواده باشند و نسبت با افرادی که هیچ گونه سابقه اعتیاد ندارند به آنها شغل داده نمی شود. از این رو مسئولان استان کرمانشاه به دنبال ایجاد نخستین مجتمع صیانت بهبودیافتگان برای مقابله با رهاشدگی و ساماندهی آنان هستند.

نقش مجتمع توانمندسازی و صیانت از امور بهبود یافتگان

مجتمع توانمند سازی و صیانت از امور بهبود یافتگان برای استفاده افرادییست که برنامه درمان مواد اعتیادآور را به اتمام رسانده و نیاز به مکانی دارند که به صورت شبانه روزی در آنجا اقامت داشته و از خدمات آن مرکز جهت مهارت آموزی و یادگیری شغلی استفاده کنند.

مرکز صیانت کنگاور (شرق کرمانشاه) در ۶ کیلومتری شهر کنگاور به سمت تویسرکان (در استان همدان) واقع شده و در دهه هفتاد در اختیار آوارگان حلبچه عراق بوده اما پس از آن استفاده ویژه و مؤثری از آن نشده است.

برنامه فعال سازی مرکز صیانت کنگاور سال‌ها در دستور کار مسئولان استانی قرار داشته اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.

در حال حاضر استاندار کرمانشاه تاکید دارد که این مجتمع بزرگ ظرفیت ویژه ای برای حرفه آموزی و اشتغالزایی معتادان بهبود یافته است که لازم است فعال و بکارگیری شود.

نبود افق بلند مدت، دلیل ناکامی در بازتوانی معتادین بهبودیافته

«محمدطیب صحرایی» در جلسه‌ی برنامه ریزی برای راه اندازی طرح حرفه آموزی و اشتغال آفرینی در مجتمع صیانت کنگاور که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با اشاره به ضرورت توانمندسازی آسیب دیدگان از اعتیاد تصریح کرد: نباید این کار مقطعی باشد و باید به مساله بازتوانی معتادان نگاه راهبردی داشت.

وی یکی از دلایل ناکامی در بازتوانی معتادین را نبود افق بلند مدت و تکرار چرخه معیوب دانست و گفت: به مجتمع صیانت کنگاور نباید نگاه مقطعی و موقتی داشت بلکه باید نگاه ماندگار به آن داشت.

صحرایی در ادامه بر پیشبرد طرح آماده سازی این مجتمع با کار فرآیندی تاکید کرد و گفت: کار فرآیندی با ورود دستگاه‌ها و نهادهای دیگر امکان پذیر است و می‌طلبد که نهادهای متصل و درگیر در موضوع بازتوانی و اشتغال فعالانه در این برنامه ورود داشته باشند.

وی گام دیگر در این باره را بسیج حداکثری اثرگذاران مفید اعم از دولتی و غیردولتی در استان عنوان کرد و گفت: هر چه قدر می‌شود باید هم افزایی و تعاون در این طرح ایجاد شود. در این توانمندسازی دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های مربوطه نیز باید ورود کنند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اهمیت نقش آفرینی بخش غیردولتی در بازتوانی معتادین اظهار داشت: از بخش غیر دولتی هرچه کمک بهتر و بیشتری جمع شود، استقبال خواهد شد.

وی بر مردمی دیدن اقدامات در راه اندازی مجتمع صیانت کنگاور تاکید کرد و گفت: بازارچه این اردوگاه اگر راه اندازی شود و پس از آن اگر جریان سازی اجتماعی صورت گیرد، مردم شهرستان کنگاور و مردم استان میدان‌دار این جریان خواهند شد.

صحرایی افزود: با برپایی برنامه‌های خیریه‌ای در این مجتمع و پشتیبانی جریان رسانه‌ای، مردم استان نیز با اطمینان از اینکه حمایت‌ها صرف توسعه و ارتقا مجتمع خواهد شد، بیشتر کمک خواهند کرد.

استاندار کرمانشاه گفت: مجتمع صیانت کنگاور باید به مجموعه‌ای خودگردان و سودآور برای ارتقای فعالیت‌های خود و ساماندهی خانواده‌های آسیب دیده از اعتیاد تبدیل شود.

اردوگاه صیانت کنگاور در آستانه راه اندازی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه هم در روزهای اخیر از اردوگاه صیانت کنگاور بازدید و اعلام کرد این مرکز صیانت در آستانه راه اندازی قرار دارد.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری کرمانشاه، معاون اداره کل بهزیستی و مسئول دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر استان معاون استاندار را همراهی که از بخش‌های مختلف اردوگاه صیانت کنگاور بازدید و روند آماده سازی آن را بررسی کردند.

انتقال معتادان بهبودیافته به مرکز صیانت کنگاور

سرپرست دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه در حاشیه این بازدید گفت: با راه‌اندازی مجتمع صیانت شهرستان کنگاور معتادین بهبود یافته مستقر در مراکز درمانی استان کرمانشاه را به این مجتمع منتقل می‌کنیم.

«کیوان گل‌آوری» تصریح کرد: به این ترتیب با خالی شدن تخت ها در کمپ های ترک اعتیاد دوباره جمع‌آوری و ساماندهی معتادین متجاهر در دستور کار قرار می‌گیرد.

دستگیری چهار هزار خُرده فروش و کشف ۲ تُن و ۲۵۰ کیلوگرم مواد مخدر

وی در ادامه گفت: در هفت ماهه نخست امسال جمع‌آوری معتادین متجاهر علاوه بر زیباسازی چهره شهر تأثیرات عمده‌ای به ویژه در حوزه کاهش چشمگیر ناهنجاری‌ها و جرائم خصوصا سرقت (نخستین و مهمترین ارتکاب جرم معتادین متجاهر) ایجاد کرده و شاهد کاهش ۴٠ درصدی سرقت هستیم.

گل‌آوری ابراز کرد: در استان کرمانشاه در هفت ماهه نخست امسال ٢ تن و ٢۵٠ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و حدود چهار هزار نفر خرده فروش مواد مخدر جمع‌آوری شدند.

وی ادامه داد: برخورد با مکان‌های پلاک قرمز (اماکنی که محل توزیع مواد مخدر هستند) انجام و این اماکن پلمب شدند و در فضای مجازی با افرادی که در زمینه تبلیغ، ترویج و مصرف مواد مخدر فعالیت داشتند برخورد کردیم.

گل‌آوری تأکید کرد: نظارت بر مراکز ترک اعتیاد نیز با جدیت انجام شد و با بررسی این مراکز به نوعی در روند ترک اعتیاد تأثیرات مثبتی ایجاد گردید.

طرح جامع ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان کرمانشاه از اواخر اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است.

این طرح در سطوح مختلفی از جمله جمع آوری، درمان، مهارت آموزی و باز اجتماعی کردن معتادان متجاهر، ساماندهی و نظارت ضایعات فروشی‌ها، بهبود زیرساخت‌ها و خدمات مناطق حاشیه نشین و… در حال اجراست که تمرکز بر رفع مشکلات محله آقاجان یکی از گام‌های نخست طرح بوده است.

شهرستان کنگاور در ۹۰ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد و از جمعیت ۸۵ هزار نفری برخوردار است.

بیشتر بخوانید:
دستگاه‌های اجرایی باید در راستای اشتغالزایی رها یافتگان از دام اعتیاد را با پرداخت تسهیلات یاری کنند
اختصاص تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی به معتادان بهبود یافته

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.