آرامش در خیابان، هیجان و کُری‌خوانی در فضای مجازی
18 شهریور 1399 - 5:45
بازدید 120
4

کرونا گرچه هیجان خیابانی دور دوم انتخابات مجلس را کم کرده اما محافل انتخاباتی چهار نامزد استان کرمانشاه در فضای مجازی گرم و پرشور است. به گزارش گفتمان زاگرس: با آرای ۶۶۱ هزار نفر از مردم استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، روز دوم اسفند ۱۳۹۸ تکلیف ۶ کرسی از هشت کرسی نمایندگی استان در یازدهمین دوره […]

پ
پ

کرونا گرچه هیجان خیابانی دور دوم انتخابات مجلس را کم کرده اما محافل انتخاباتی چهار نامزد استان کرمانشاه در فضای مجازی گرم و پرشور است.

به گزارش گفتمان زاگرس: با آرای ۶۶۱ هزار نفر از مردم استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه، روز دوم اسفند ۱۳۹۸ تکلیف ۶ کرسی از هشت کرسی نمایندگی استان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشخص شد اما رقابت در ۲ حوزه و بر سر ۲ صندلی دیگر به مرحله دوم کشید.

در دور نخست عبدالرضا مصری و محمد رشیدی از حوزه انتخابیه کرمانشاه، آرش زره‌تن لهونی از حوزه انتخابیه پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی، علی رضایی از حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین، سید جواد حسینی کیا از سنقروکلیایی و شهریار حیدری از حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب راهی خانه ملت شدند.

اما رقابت سلمان محمدی‌بابازیدی و ابراهیم عزیزی برای یک کرسی باقیمانده در شهرستان کرمانشاه و مجتبی بخشی‌پور و نادر نادری در حوزه اسلام‌آباد غرب و دالاهو به دور دوم کشید.

ابتدا بنا بود که انتخابات دور دوم ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ برگزار شود اما شیوع ویروس کرونا همه چیز را به هم ریخت و این انتخابات را هم پنج ماه عقب انداخت و به ۲۱ شهریور موکول کرد.

محدودیت های کرونایی انتخابات

آنچنان که انتظار می رفت، محدودیت های سختگیرانه برای مقابله با کرونا ادامه‌دار شد و گریبان دور دوم انتخابات را هم گرفت به طوری که برپایی ستاد انتخاباتی، تجمع ها و کارناوال تبلیغاتی، پخش اقلام تبلیغاتی و هرگونه اقدام انتخاباتی غیربهداشتی را ممنوع کرد.

به گفته حسین خوش اقبال، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه«هرگونه اقدام تبلیغاتی کاندیداها که سلامت مردم را در شرایط کرونایی به خطر بیاندازد حتما با برخورد نهادهای نظارتی مواجه می‌شود.»

شهرام کرمی، دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه هم گفته است: سلامت مردم خط قرمز ما است بنابراین به کاندیداها و طرفداران آنها توصیه می کنیم در این ایام تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و هرگز از آنها تخطی نکنند.

البته همچنان برخی تجمع های انتخاباتی بدون توجه به رعایت فاصله اجتماعی و بدون زدن ماسک برپا و فیلم هایی منتشر می شود که در آن نامزدهای انتخابات در میان فشار جمعیت بدون ماسک در حال حرکت است.

تبلیغات مجازی، گرم و پرشور

زمان تبلیغات انتخاباتی دور دوم مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح ۱۳ شهریور و به مدت یک هفته آغاز شده اما تبلیغات شهری مانند نصب پوستر و بنر در ۲ حوزه کرمانشاه و اسلام آبادغرب آنقدر اندک است که بخش زیادی از شهروندان را درگیر هیجان انتخاباتی نکرده است.

البته در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بازار تبلیغات انتخاباتی گرم و پرشور است و هواداران هریک از کاندیداها برای رقبای خود خط و نشان می کشند و کُری می خوانند.

صدها گروه، کانال و صفحه مجازی در حمایت از کاندیداها بویژه در هفته اخیر ایجاد شده و روزانه ده ها عکس، فیلم و گزارش در حمایت از چهره مطلوب خود منتشر می کنند.

بازار درآمد بخشی از صاحبان کانال ها و صفحات مجازی و نشریات هم سکه شده و سفارشات تبلیغاتی متعددی از چهار کاندیدای این ۲ حوزه دریافت می کنند.

اقدام بی سابقه صدا و سیما

از سوی دیگر صدا و سیما هم برای اولین بار بخشی از آنتن خود را در اختیار کاندیداهای انتخابات مجلس گذاشته تا نامزدها بتوانند نبودآیین های انتخاباتی را با انتشار برنامه های تبلیغی خود در تلویزیون و رادیو جبران کنند.

به گفته رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه، به دلیل شرایط کرونا و ضرورت حفظ سلامت جامعه هرگونه تجمع افراد، سخنرانی و تجمع انتخاباتی ممنوع است و به همین دلیل صدا و سیما برای جبران محدودیت‌ها یک فرصت تبلیغ را در اختیار کاندیداها گذاشته است.

حجت الاسلام محسن مفید افزود: در گذشته تبلیغات تلویزیونی نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی ممنوع بود اما این بار برای جبران محدودیت های به وجود آمده قرار است هر کاندیدا یک تیزر تبلیغاتی پنج دقیقه ای و نیز یک گفت و گو ۲۰ دقیقه ای داشته باشد که در زمان قانونی تا سه بار قابلیت پخش از صدا و سیما را دارد.

صدا و سیمای مرکز کرمانشاه در یک هفته ای که تبلیغات انتخاباتی مجاز از هر روز یک زمان خاص را به هر چهار نامزد حاضر در دور دوم اختصاص داده و تیزر و گفت‌وگوی تبلیغاتی آنها را منتشر می کند.

تاثیر کرونا در میزان مشارکت

میزان مشارکت مردم حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو در دور نخست انتخابات مجلس ۶۱ درصد بود اما در حوزه کرمانشاه از ۳۰ درصد بیشتر نشد.

در دور دوم انتخابات مجلس اما انتظار می رود مشارکت افراد واجد حق رای کمتر از این هم بشود زیرا همواره در مرحله دوم شهروندان کمتری پای صندوق آمده اند؛ ترس از ابتلا به کرونا و هیجان انتخاباتی کمتر نیز در کاهش میزان مشارکت مردم تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

به گفته رییس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه، در ۲ حوزه انتخابیه کرمانشاه و اسلام آبادغرب و دالاهو، یک میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

تنها کسانی می توانند در انتخابات دور دوم شرکت که که در دور نخست در این ۲ حوزه رای داده یا در انتخابات شرکت نکرده باشند.

دومین دور انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ شهریور همزمان در ۹ استان و  ۱۱ حوزه انتخابیه کرمانشاه، اسلام آبادغرب و دالاهو، لنجان، بیجار، دهلران، سمیرم، کرج، کردکوی، اهواز، میانه و زنجان برگزار می‌شود.

براساس اعلام «جمال عرف» رییس ستاد انتخابات کشور، به دلیل حفظ سلامت مردم، فرایند رای گیری در همان بازه زمانی ۱۰ ساعت (۸ تا ۱۸) باید انجام شود.

طبق قانون در این مرحله از انتخابات هر کاندیدایی که بیشترین رای را به دست بیاورد، پیروز انتخابات است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.