شناسایی ۱۶ مورد مبتلا به مالاریا در چهارمحال و بختیاری
08 آذر 1402 - 12:11
بازدید 85
6

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال تاکنون، ۱۶ مورد ابتلا به مالاریا در استان شناسایی شده که تحت درمان قرار گرفتند و بهبود یافتند. به گزارش گفتمان: علی احمدی اظهار کرد: مبتلایان سابقه سکونت یا مسافرت به مناطق مالاریا خیز جنوب شرقی کشور و از جمله پاکستان را داشته‌اند. وی با […]

منبع : ایرنا
پ
پ

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال تاکنون، ۱۶ مورد ابتلا به مالاریا در استان شناسایی شده که تحت درمان قرار گرفتند و بهبود یافتند.

به گزارش گفتمان: علی احمدی اظهار کرد: مبتلایان سابقه سکونت یا مسافرت به مناطق مالاریا خیز جنوب شرقی کشور و از جمله پاکستان را داشته‌اند.

وی با اشاره به شناسایی ۱۶ مورد مثبت مالاریا در استان، افزود: همه ۱۶ مورد مبتلا به مالاریا در استان تحت درمان قرار گرفتند و جنسیت همه افراد مبتلا مرد بوده است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: بیش‌ترین موارد شناسایی شده در رده سنی ۳۵ تا ۴۴ سال هستند، البته بیش‌ترین موارد شناسایی شده ناشی از گزش، در فصول بهار و تابستان بوده است.

احمدی با اشاره به اینکه دوره کمون این بیماری بر حسب نوع انگل فرق می کند و ۱۴-۷ روز است، تصریح کرد: افرادی که به بیماری مالاریا مبتلا می شوند ابتدا احساس سرما می کنند و سپس لرز و بعد از آن دچار تب می شوند و در نهایت عرق می‌کنند که به این مراحل حمله مالاریا گفته می‌شود.

به گفته وی، علائم دیگر مالاریا سردرد، استفراغ، بزرگی طحال، کم خونی و دردهای عضلانی است.

رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش تشخیص قطعی بیماری، آزمایش خون است که می‌توان با تهیه گسترش خونی در فاصله زمانی کمتر از نیم ساعت به وجود بیماری پی برد.

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع، حضور جمعیت عشایری از مناطق گرمسیری کشور در فصل بهار و تابستان به استان، تردد به مناطق مالاریاخیز و سوابق اپیدمیولوژیک بیماری‌های منتقله به وسیله ناقلین در استان، افزایش آمار موارد مالاریای وارده در کشور و همچنین ایجاد آمادگی برای پیشگیری و مبارزه با مالاریا و سایر بیماری‌های منتقله توسط پشه‌ها به انسان و از جمله پشه آئدس، علاوه بر آموزش مردم، بهسازی محیط، داشتن آمادگی و نظام مراقبت و بیماریابی است که به خوبی مطابق برنامه عملیاتی و استفاده از نیروی مامور مراقب فصلی در استان در سال ۱۴۰۲ اجرایی شد.

احمدی اظهار امیدواری کرد که در پایان امسال برای اجرای عملیات مبارزه با بیماری مالاریا و پشه آئدس مجوز به‌کارگیری نیروی مامور مراقب برای سال ۱۴۰۳ به موقع به دانشگاه‌ها ابلاغ شد تا عملیات مورد نیاز، اجرایی و از گسترش بیماری‌های واگیر پیشگیری شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.