اگر قدرتی داشتم تمام خانه‌باغی‌های «دامنه الوند» را صاف می‌کردم
18 آذر 1402 - 12:44
بازدید 57
3

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به رشد ساخت‌وساز خانه باغ در دامنه‌های الوند، گفت: هیچ‌کدام از ساخت‌وسازهای دامنه الوند در حوزه منابع‌طبیعی نیست. به گزارش گفتمان: اسفندیار خزایی با بیان اینکه اگر قدرتی داشتم تمام خانه‌باغی‌های دامنه الوند را صاف می‌کردم، اظهار کرد: متأسفانه در حریم شهرها چند قانون وجود دارد که […]

منبع : ایسنا
پ
پ

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به رشد ساخت‌وساز خانه باغ در دامنه‌های الوند، گفت: هیچ‌کدام از ساخت‌وسازهای دامنه الوند در حوزه منابع‌طبیعی نیست.

به گزارش گفتمان: اسفندیار خزایی با بیان اینکه اگر قدرتی داشتم تمام خانه‌باغی‌های دامنه الوند را صاف می‌کردم، اظهار کرد: متأسفانه در حریم شهرها چند قانون وجود دارد که با قرار گرفتن ماده ۱۰ قدرت اجرای مقررات منابع‌طبیعی صفر می‌شود.

وی با بیان اینکه منابع‌طبیعی بیش از ۵۰ سال قدمت در حفاظت از اراضی دارد، تصریح کرد: مجازات بسیار سنگین و فرهنگ‌سازی در جلوگیری از ساخت‌وساز در باغ‌ها تأثیرگذار است البته وجود تفرجگاه‌ها و پارک‌های جنگلی مناسب نیز در این زمینه بی‌تأثیر نیست.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان یادآور شد: اگر سطح پارک‌های جنگلی و شهری در همدان توسعه یابد و مردم به طور رایگان بتوانند از آنها استفاده کنند، کمتر به سمت باغ می‌روند.

وی با تأکید بر اینکه استان همدان طرح کاشت یک میلیارد درخت را با شتاب پیگیری می‌کند، گفت: هر ساله کاشت درخت تنها به روز درختکاری ختم می‌شد اما در راستای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور، امسال در استان کاشت درخت از کنگره شهدا با کاشت ۸۰۰۰ اصله درخت آغاز شده و ۱۱ آذر هم ۸۰۰۰ نهال دیگر در همدان کشت شد.

وی با بیان اینکه طرح کاشت یک میلیارد درخت یک طرح مردمی است و اعتبار خاصی ندارد، خاطرنشان کرد: این طرح شامل سه طیف مشارکتی با کاشت صنوبر و سنجد، طیف فضای سبز با مشارکت شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست و طیف سوم کارخانه‌ها و معادن را شامل می‌شوند که در راستای مسئولیت اجتماعی درگیر این طرح هستند.

خزایی با اشاره به اینکه پیوست نگهداری ۱۰ ساله از این درخت‌ها تهیه شده است، اظهار کرد: طرح کاشت یک میلیارد درخت، چهار ساله است که در سال اول از امکانات دولتی استفاده شد به‌طوری که در سال گذشته ۳۸۴ هزار اصله نهال در نهالستان دولتی استان تولید شد و امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال در این نهالستان تولید شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بخش خصوصی و بخش‌هایی که تولید دی‌اکسیدکربن دارند را وارد این طرح کرده‌ایم، یادآور شد: در نیروگاه شهید مفتح نهال تولید شده تا به مردم داده و در نقاط مختلف کاشته شود.

وی با تأکید بر اینکه در راستای مسئولیت اجتماعی بزرگترین هدف این است که تولید نهال را به مردم، کارخانه‌ها و معادن سوق دهیم، افزود: طرح کاشت یک میلیارد درخت، کمیته علمی دارد و گونه‌های مناسب هر منطقه را تجویز می‌کند و خوشبختانه هیچ انتقادی به اجرای این طرح در استان نمی‌تواند وارد شود چرا که این طرح در همدان اجرا شده و تمامی حاشیه‌های جاده‌های استان بیش از پنج سال است که آبیاری نمی‌شوند.

خزایی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ هکتار بذرکاری در جنگل گیان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: بلوط یکی از گونه‌های جنگلی زاگرس بوده که در حال ترک جنگل‌های زاگرس است اما در سایت همدان این بلوط‌ها بذرده هستند و قصد داریم این سایت را توسعه دهیم تا جنگلی با این گونه مهم زاگرسی را از دست ندهیم.

وی با اشاره به اینکه سهم استان همدان در طرح یک میلیارد درخت، کاشت سه میلیون نهال است، اظهار کرد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال تنها از طریق کشت بذور تولید می‌شود. حدود دو میلیون اصله نهال از طریق بخش خصوصی در استان همدان تولید شده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان درباره آبیاری درخت‌های طرح کاشته شده در این طرح، یادآور شد: در سایت‌های جنگلی گونه‌هایی کشت می‌شود که نیازی به آبیاری نداشته باشد و سایت‌های مشارکتی هم بیشتر بادشکن مزارع است و طیف فضای سبزی گونه‌های کم‌آب‌بر به مدیریت شهری توصیه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه توت، بادام و پسته وحشی از گونه‌های مثمر جنگلی هستند که در این طرح کشت می‌شود، بیان کرد: طرح دانش‌محور و با دقت جلو می‌رود و اگر آبی هم مصرف شود واقعاً نیاز است. ضمن اینکه چرا نباید برای درختی که بعدها برایمان تولید آب خواهد داشت استفاده نکنیم؟

خزایی با بیان اینکه در مراتع استان همدان ۶۰۰ هکتار کشت گیاهان دارویی، خوراکی و معطر صورت گرفته است، گفت: ۱۰۰۰ هکتار کپه‌کاری و کشت گونه‌های مرتعی در استان همدان صورت گرفته که در راستای کمک به حفظ ژنتیک گونه‌های دارویی است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.