نرخ سود تسهیلات مسکن ملی ۱۸ درصد است
17 دی 1402 - 12:06
بازدید 56
4

استاندار کردستان گفت: مردم استان اطمینان خاطر داشته باشند که نرخ سود تسهیلات مسکن ملی به جای ۲۳ درصد ۱۸ درصد بوده و دولت پنج درصد دیگر را تقبل کرده است. به گزارش گفتمان: اسماعیل زارعی کوشا روز یکشنبه در جلسه شورای مسکن استان در سنندج اظهار کرد: بانک ها باید این مصوبه را رعایت […]

منبع : ایرنا
پ
پ

استاندار کردستان گفت: مردم استان اطمینان خاطر داشته باشند که نرخ سود تسهیلات مسکن ملی به جای ۲۳ درصد ۱۸ درصد بوده و دولت پنج درصد دیگر را تقبل کرده است.

به گزارش گفتمان: اسماعیل زارعی کوشا روز یکشنبه در جلسه شورای مسکن استان در سنندج اظهار کرد: بانک ها باید این مصوبه را رعایت کنند و متقاضیانی نیز که پرونده تشکیل داده اند زودتر برای انجام مراحل بعدی اقدام کنند تا کارهایشان عقب نیفتد.

وی افزود: همچنین براساس هماهنگی‌های انجام شده در زمینه بازپرداخت تسهیلات مسکن ملی، ۲ سال اول پرداخت تسهیلات مسکن ملی ۵۰ میلیون ریال است و در سال‌های بعد بصورت پلکانی افزایش پیدا خواهد کرد.

استاندار کردستان گفت: بانک ها باید به تعهدات خود عمل کنند و هیچ بانکی بعد از تعهد و توافق نمی‌تواند امتناع کند چون برنامه‌ سایر بانک ها به هم می ریزد و این مهم مصوبه شورای مسکن است.

زارعی کوشا همچنین از مدیرکل راه و شهرسازی استان خواست در جلسه آینده شورای مسکن استان اعلام کند که در شهریور سال ۱۴۰۳ چند واحد مسکن ملی آماده بهره برداری و به متقاضیان تحویل خواهد شد.

وی اظهار کرد: اخیرا خیزی مبنی بر تغییر برخی از کاربری های عمومی به مسکونی در استان برداشته شده است که از همین جا اعلام می کنم راه وشهرسازی به هیچ عنوان اجازه پذیرش چنین درخواست‌ها و طرح آن در کمیسیون ماده پنج را ندارد و معاونت عمرانی نیز زیربار چنین درخواست‌هایی نمی‌رود.

استاندار کردستان ادامه داد: تا زمانی که بنده در استان هستم اجازه چنین کاری را نخواهم داد مگر اینکه نفع عمومی در میان باشد که در آن صورت از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده خواهیم کرد تا حقی از مردم ضایع نشود.

تامین حدود ۲ هزار هکتار زمین ویژه ساخت مسکن ملی

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد تاکنون حدود ۲ هزار هکتار زمین ویژه ساخت مسکن ملی در استان تامین شده است که از این میزان ۶۹۷ هکتار در سنندج، ۳۰۴ هکتار در قروه، ۲۰ هکتار در سقز و ۱۲۰ هکتار در دیواندره است.

جهانگیر الیاسی افزود: همچنین از این میزان زمین تامین شده ۷۵ هکتار در بانه، ۷۴ هکتار در دهگلان، ۲۶ هکتار در بیجار، ۶ هکتار در مریوان و پنج هکتار در سروآباد است.

وی یادآور شد: از مجموع متقاضیانی که در سامانه سیب ثبت نام کرده اند هفت هزار و ۳۰۰ نفر به عنوان ساکنان روستا شناخته شده اند اما بدنبال زمین شهری هستند که این آمار به بنیاد مسکن ارائه شده که تعیین تکلیف شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در ادامه اظهار کرد: متقاضیان مسکن ملی در استان بابت سود تسهیلات ۲۳ درصدی دغدغه دارند، اما وام پرداختی به متقاضیان ۱۸ درصد است و قرارداد بر اساس ۲۳ درصد تنظیم می‌شود اما قسط ‌بندی تسهیلات ۱۸ درصد است.

الیاسی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه طرح مطالعاتی ریزپهنه بندی استان پرداخت و افزود: ما باید برای مقابله با زلزله‌های احتمالی در استان آمادگی لازم را داشته باشیم و در زمینه راهها و جاده های استان اقدامات لازم را انجام دهیم چرا که با توجه به توپوگرافی استان در صورت وقوع زلزله، ممکن است جاده‌ها از دسترس خارج شوند که بسیار خطرناک است.

وی افزود: هدف نهایی از انجام مطالعات طرح ریزپهنه‌بندی اختصاص بودجه‌ای برای انجام این طرح در همه شهرهای استان بخصوص سنندج و سقز است که بتوانیم توسعه های شهری را ضابطه‌مندتر کنیم.

بنیاد مسکن در الحاقات به روستاها بازنگری کند

فرماندار سنندج نیز در این جلسه گفت: باید توجه ویژه ای به ساخت مسکن در روستاها داشته باشیم چرا که بازنگری طرح هادی و الحاقات به روستاها مشکلاتی در روستاها ایجاد کرده است.

حسن عسکری افزود: تعدادی ساخت وساز غیرمجاز در روستاها داریم و یا تعدادی از مردم از روستا مهاجرت می کنند و در حاشیه شهرها اسکان یافته و اقدام به ساخت و ساز غیر مجاز می کنند که لازم است، بنیاد مسکن در قوانین و الحاقات به روستاها بازنگری کند.

فرماندار دهگلان نیز اظهار کرد: شهرستان دهگلان حدود ۲۰۰ هکتار ظرفیت دارد و با توجه به محدودیت هایی که در زمینه تامین زمین داشتیم با تلاش‌های‌ انجام شده ۶۵ هکتار در ۲ قطعه تملک شده و از لحاظ تامین زمین مشکلی نداریم.

حمید معتصمی افزود: مشکل ما در دهگلان در بحث نظام مهندسی است که پرونده ها را معطل می کنند که باید زودتر تعیین تکلیف شود و همچنین تعیین اسناد، تهیه طرح میانکار و معرفی محدوده اصلاحی بافت های ناکارآمد شهری از طریق تسهیلات نوسازی است که باید انجام شود.

وی یادآور شد: همچنین بانک های عامل ارزیابی‌هایی که انجام می دهند گاهی با راه و شهرسازی و بنیاد مسکن تداخل دارد که باید این مشکل رفع شود که متقاضی به مشکل برنخورد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.