مصرف تخمه بعد از غذا یکی از دلایل اصلی چاقی است
19 دی 1402 - 11:55
بازدید 62
6
نتیجه یک تحقیق علمی؛

نتیجه ۱۵ سال تحقیق علمی اساتید دانشگاه و متخصصان حوزه پزشکی استان کرمانشاه نشان می‌دهد که مصرف تخمه به همراه نان و برنج زیاد از دلایل اصلی چاق شدن جامعه هدف است. به گزارش گفتمان: اجرای طرح مرکز مطالعات آینده‌نگر (کوهورت) در استان کرمانشاه با هدف بررسی عوامل خطر مرتبط با بروز سرطان‌ها مخصوصا سرطان […]

منبع : ایرنا
پ
پ

نتیجه ۱۵ سال تحقیق علمی اساتید دانشگاه و متخصصان حوزه پزشکی استان کرمانشاه نشان می‌دهد که مصرف تخمه به همراه نان و برنج زیاد از دلایل اصلی چاق شدن جامعه هدف است.

به گزارش گفتمان: اجرای طرح مرکز مطالعات آینده‌نگر (کوهورت) در استان کرمانشاه با هدف بررسی عوامل خطر مرتبط با بروز سرطان‌ها مخصوصا سرطان مری و سایر بیماری‌های مزمن و غیر واگیر که از سال ۹۳ تاکنون در حال اجراست به نتایجی منجر شده که ثابت می‌کند مصرف (استمراری) تخمه به همراه نان و برنج زیاد از دلایل چاق شدن است.

اجرای طرح مرکز مطالعات آینده‌نگر (کوهورت) از ۲۱ آبان ۹۳ در شهرستان روانسر کرمانشاه آغاز و اسفند همان سال وارد مرحله اجرایی شد؛ بر اساس تحقیقات این طرح که همچنان در حال اجراست ثابت شده مصرف تخمه پس از غذا یکی از دلایل اصلی چاقی جامعه هدف است.

طرح کوهورت روانسر با هدف ارزیابی بیماری‌های غیرواگیر با هماهنگی و حمایت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از ۱۵ سال قبل تاکنون به صورت پیوسته ادامه دارد.

مرحله اول طرح Cohort Study کوهورت (مطالعه هم گروهی) بزرگسال و جوانان در شهرستان روانسر دی ماه سال ۹۷ با موفقیت به پایان رسید.

در این مرحله تمام آزمایش‌های کبدی، قند خون، چربی خون، تیروئید و معاینات پزشکی، پرسشگری‌های متعدد در زمینه‌های عمومی، بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی، وضعیت تغذیه‌ای، سلامت خانوار و سابقه بیماری، نمونه‌های پوست، مو و ادرار، تراکم استخوان و عضلات از تمام مراجعه‌کنندگان گرفته شد و بر اساس داده های نهاد ذیربط مردم شهرستان روانسر همراهی خوبی با کارشناسان و متخصصان داشتند.

کوهورت یا همگروه؛ مطالعه روی گروهی با خصوصیت مشترک در طول دوره زمانی است که به بررسی فاکتورهای خطر می‌پردازد لذا برای نتیجه دقیق در مطالعه هم گروهی، گروهی از افراد مواجهه یافته با گروهی از افراد مواجهه نیافته باهم تطابق داده می‌شوند.

مسوول اجرای طرح کوهورت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درباره آخرین وضعیت این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: این مطالعه ۱۵ ساله طراحی شده و هدف آن شناسایی علل بیماری‌های غیر واگیر مثل دیابت، فشار خون، سرطان، بیماری‌های مرتبط با چاقی و عوامل مرگ بیماران در افراد ساکن شهرستان روانسر است.

دکتر «یحیی پاسدار» افزود: این طرح بنا دارد دلایل فوت افراد مورد تحقیق در بازه سنی ۳۵ تا ۶۵ سال را استخراج کند و بررسی علت فوت با نمونه گیری‌هایی که قبلا از این افراد گرفته شده ارزیابی خواهد شد تا دلایل فوت افراد این منطقه با نمونه‌های گرفته شده از آنان تطبیق داده شود.

وی اضافه کرد: در سال اول اطلاعاتی از تمام مراجعان مانند نمونه خون، آزمایشات، معاینات پزشکی و پرسشنامه‌های متعدد جمع آوری شد؛ متغیرهای تغذیه‌ای، سبک زندگی، فعالیت‌های فیزیکی، آزمایش‌های بیوشیمیایی و هورمونی از نمونه‌هایی هستند که از افراد شرکت کننده در این طرح گرفته شده و به ازای هر فرد حدود هزار و ۲۰۰ متغیر اندازه‌گیری شده و در بانک اطلاعاتی نگهداری می‌شود.

مسوول اجرای طرح کوهورت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار کرد: این متغیرها با رفتارها و سلامت افراد ارتباط داده می‌شود و به فرض که این فرد دیابت دارد چه پارامترهایی باعث ایجاد این مشکل شده تا برای آیندگان راهکاری ارایه داده و به بیماری مبتلا نشود.

وی اظهار کرد: از مهمترین یافته‌هایی که در این طرح داشته‌ایم مطالعات مرتبط با چاقی و اضافه وزن جمعیت هدف است. تقریبا ۷۵ درصد جمعیت مورد مطالعه یا اضافه وزن دارند یا چاق هستند که این آمار نسبت به آمارهای جهانی بالاتر است.

دکتر پاسدار اضافه کرد: ۲۶ درصد جمعیت هدف مبتلا به چاقی هستند که ۳۶ درصد جمعیت هدف خانم‌ها چاق و ۱۶ درصد از آقایان به چاقی مبتلا هستند و این آمار برعکس کشورهای توسعه یافته است زیرا مطالعات کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد جمعیت چاق آقایان بیشتر از خانم‌ها است.

وی علل تغذیه‌ای، سبک زندگی، محدودیت‌های ورزشی و سبک غذاخوردن خانم‌ها را از عوامل چاقی عنوان کرد و گفت: در دنیا خانم‌ها توجه بیشتری به سلامت خود دارند اما در شهرستان روانسر پی بردیم که این موضوع چندان مورد توجه خانم‌ها نیست.

کاشت آفتابگردان در برخی مناطق کرمانشاه رایج و به تبع آن تولید تخمه گونه آجیلی زیاد است از این روی مصرف مردم استان نیز بر اساس عادت و طبع بیشتر از برخی مناطق دیگر ایران گزارش شده است.

شهرستان روانسر با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.