فعالیت کولبری در بازارچه شیخ صله ثلاث‌باباجانی آغاز شد
27 دی 1402 - 11:16
بازدید 36
1

دستیار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور گسترش ارتباطات و تعاملات با کشور عراق گفت: بر اساس مذاکره و توافق صورت گرفته با مقامات اقلیم کردستان عراق، فعالیت کولبری در بازارچه شیخ صله از روز گذشته (سه‌شنبه ۲۶ دی ماه) دوباره آغاز شد. به گزارش گفتمان: یونس امیری در جریان بازدید از بازارچه شیخ صله، عنوان […]

منبع : ایرنا
پ
پ

دستیار و مشاور استاندار کرمانشاه در امور گسترش ارتباطات و تعاملات با کشور عراق گفت: بر اساس مذاکره و توافق صورت گرفته با مقامات اقلیم کردستان عراق، فعالیت کولبری در بازارچه شیخ صله از روز گذشته (سه‌شنبه ۲۶ دی ماه) دوباره آغاز شد.

به گزارش گفتمان: یونس امیری در جریان بازدید از بازارچه شیخ صله، عنوان کرد: تقویت اقتصاد و معیشت مرزنشینان از اولویت‌های بسیار جدی و مورد تأکید استاندار کرمانشاه است.

وی افزود: متاسفانه فعالیت کوله‌بری در بازارچه شیخ صله به علت برخی ناهماهنگی ها در ۲ طرف مرز، توسط طرف عراقی متوقف شده بود.

مشاور استاندار کرمانشاه در امور عراق عنوان کرد: با دستور استاندار کرمانشاه طی این مدت با دیدارهای مختلف با مسوولان اقلیم کردستان عراق و همچنین جلسات مختلف با فرماندار ثلاث باباجانی، مدیران پایانه، گمرک و مدیران بازارچه‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی و دیگر عوامل، پیگیری‌های مداوم، رایزنی‌های مستمر و نشست‌های دوطرفه متعددی برای رفع این مشکلات و موانع موجود، صورت گرفت.

امیری ادامه داد: خوشبختانه ۲ طرف نهایتا در قالب یک تفاهم نامه هفت بندی برای برقراری دوباره کولبری در بازارچه شیخ صله به توافق رسیدند.

وی افزود: بر اساس توافق صورت گرفته با مقامات اقلیم کردستان عراق، فعالیت کولبری شیخ صله از ۲۶ دی ماه دوباره آغاز شد.

بازارچه مرزی شیخ صله در سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را آغاز کرد و از بازارچه های رسمی کشور می باشد که در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر تازه آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی و در جوار روستایی به همین نام قرار دارد

این شهرستان ۴۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و فعالیت تجاری و بازرگانی در گمرک و بازارچه شیخ صله در این شهرستان انجام می شود.

بازارچه شیخ صله با توجه به همسایگی با کشور به عنوان مرکزی برای مراوده اقتصادی در چند سال گذشته نقش مهمی در اقتصاد شهرستان ثلاث داشته است.

شهرستان ثلاث باباجانی حدود ۳۶ هزار نفر جمعیت دارد و دارای سه بخش مرکزی، ازگله و زمکان با ۲۰۹ روستا است که ۱۶۷ روستای آن دارای سکنه است.

براساس اعلام اداره کل گمرکات استان کرمانشاه سهم صادرات گمرکات شیخ صله به کشور عراق در ۹ ماه سپری شده از سال جاری ۲۷۱ میلیون و ۷۰ هزار و ۳۴۶ دلار به وزن ۴۹۶ هزار و ۶۱۲ تن بوده است.

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.