بازدید هیات دانشگاه کردستان از دانشگاه‌های بغداد
18 بهمن 1402 - 11:46
بازدید 79
6
رئیس دانشگاه کردستان به همراه هیاتی به منظور عملی کردن مفاد تفاهم‌نامه‌ای که پیشتر امضا شده بود، در دانشگاه بغداد و العراقیه حضور پیدا کرد.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: هیاتی از دانشگاه کردستان به دعوت دانشگاه‌ بغداد (قدیمی‌ترین دانشگاه عراق و چهارمین دانشگاه بزرگ جهان عرب) و همچنین دانشگاه العراقیه(از دانشگاه‌های معتبر عراقی در حوزه مهندسی) به بغداد سفر کرده تا مفاد تفاهم‌نامه‌ای که پیشتر امضا شده بود، توسط طرفین عملی شود.

تفاهم‌نامه مذکور که بندهای مختلفی را شامل می‌شود، پیشتر در هفته علم ایران و عراق با حضور روسای بیش از ۳۰ دانشگاه عراقی در ایران امضا شده بود که در آن علاوه بر تبادل دانشجو و دستاوردهای علمی، استفاده از توان علمی اساتید هر ۲ دانشگاه برای انجام پایان‌نامه مشترک را نیز شامل می‌شود.

علاوه بر این، حضور داور خارجی به صورت آنلاین در جلسات دفاع پایان‌نامه‌ها در گروه‌های مرتبط هر ۲ دانشگاه مطرح شد به شیوه‌ای که اساتید دانشگاه کردستان به عنوان داور خارجی پایان‌نامه‌های دانشجویان دانشگاه‌های بغداد و اساتید دانشگاه‌های بغداد به عنوان داور خارجی پایان نامه‌های دانشجویان دانشگاه کردستان انتخاب شوند.

همچنین انجام پژوهش‌های مشترک، حضور استادان دانشگاه کردستان به عنوان هیات تحریریه مجلات دارای رتبه scopus، برگزاری دوره‌های مشترک ارشد و دکتری، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و کارگاه‌های تخصصی اعضای هیات علمی دانشگاه کردستان به صورت مجازی و یا حضوری برای دانشگاه‌های بغداد و العراقیه مورد موافقت روسای دانشگاه‌های طرفین قرار گرفت.

در ابتدای جلسات رسمی، دانشگاه کردستان و امکانات آن به حضار معرفی شد و فایل مربوطه برای شناخت بیشتر قابلیت‌های علمی دانشگاه کردستان در اختیار دانشگاه‌های عراقی قرار گرفت.

همچنین در راستای گسترش ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه طی ۲ ماه گذشته حدود ۳۰ دانشجوی اقلیم کردستان عراق از گروه‌های مختلف آموزشی درخواست انتخاب اساتیدی از دانشگاه های اقلیم را به عنوان استاد مشاور پایان‌نامه داشتند کە با درخواست همه آن‌ها موافقت و با دانشگاه‌های مرتبط در کردستان عراق مکاتبه شده است.

همکاری با دانشگاه‌های اقلیم کردستان در حال گسترش است و ضمن تمدید تفاهم‌نامه‌های موجود، در رخدادی ورزشی در هفته اول اسفند ۱۴۰۲ جشنواره مسابقات ورزشی حلبچه و دانشگاه کردستان با حضور حدود ۶۰ دانشجو و کارمند از دانشگاه حلبچه در دانشگاه کردستان برگزار خواهد شد.

دانشگاه کردستان در سال ۱۳۵۳ کار خود را با عنوان دانش‌سرای عالی سنندج وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران آغاز کرد و در ادامه به عنوان یکی از پردیس‌های دانشگاه رازی کرمانشاه درآمد و در سال ۱۳۷۰ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران، این مرکز آموزش عالی را با عنوان «دانشگاه کردستان» به رسمیت شناخت.

این دانشگاه هم اکنون هشت دانشکده شامل زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه، کشاورزی، منابع طبیعی، مهندسی، هنر و معماری، علوم‌ پایه و فنی – مهندسی بیجار است و در حال حاضر ۱۱ هزار و ۲۰۰ دانشجو در ۵۶ رشته کارشناسی، ۱۱۴ رشته کارشناسی ارشد و ۳۰ رشته دکترا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

این دانشگاه با پذیرش ۴۹۲ دانشجوی خارجی توانسته است در بعد بین المللی هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.