چتر حمایتی دولت سیزدهم برای زوج‌های نابارور
24 بهمن 1402 - 19:00
بازدید 72
4
پوشش ۹۰ درصدی خدمات درمانی ناباروری به همت دولت سیزدهم فرصت مناسبی را در اختیار زوج‌های نابارور قرار داده است تا با جبران بخش زیادی از هزینه‌ها رویای بچه‌دار شدن آنها محقق شود.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: در حالی‌ که پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان در بند ۳ سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ مورد تاکید قرار گرفته بود و از سوی دیگر در قانون برنامه ششم توسعه هم تمهیدات لازم از قبیل ارائه تسهیلات جهت افزایش سلامت ازدواج و درمان ناباروری در قالب بودجه سنواتی تکلیف شد و برهمین اساس بود که در قانون بودجه ۱۴۰۰ بیمه درمان ناباروری تصویب و دولت مکلف به پوشش ۹۰ درصدی هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های کمک باروری (آی. سی. اس.آی) و (آی. وی. اف) برای هر زوج نابارور و پوشش هزینه‌های دارویی و پاراکلینیک و سایر روش‌های درمان ناباروری شد اما اجرای این بند از قانون بودجه در دولت قبل بلاتکلیف ماند و یکی از نخستین مصوبه‌های دولت سیزدهم تصویب شیوه اجرای قانون بیمه ناباروری و تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گرفتن خدمات نازایی و ناباروری هدفگذاری شد.

از همین رو می‌توان گفت بیمه ناباروری یکی از مواردی بود که به عنوان تکلیف قانونی بر زمین مانده بود و توسط دولت سیزدهم تعیین تکلیف شد.

زوج‌های بسیاری در کشور وجود داشتند که با وجود تمایل به فرزند دار شدن اما به دلیل هزینه‌های سنگین درمان، سراغ آن نرفته و یا اگر درمان را دنبال کرده‌اند با هزینه‌های بالایی مواجه شده و دیگر شئون زندگی آنها تحت تاثیر این هزینه‌ها قرار گرفته بود اما اکنون با همت دولت سیزدهم بیمه‌ها تا ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری را تقبل کرده‌اند. این موضوع برای استان چهارمحال و بختیاری که نرخ ناباروری در آن بیش از میانگین کشوری است از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است.

تشکیل پرونده برای ۶۴۵ زوج نابارور استان در تامین اجتماعی

مدیر درمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری در توضیح خدمات این سازمان برای زوج‌های نابارور گفت: سازمان تامین اجتماعی به منظور گارائه بهتر خدمات به زوج‌های نابارور، بسته خدماتی درمانی برای این زوج‌ها در نظر گرفته است تا بخشی از هزینه‌های درمانی از جیب بیماران کاسته شود و با دریافت بهترین خدمات بتوانند نسبت به درمان و در نهایت فرزندآوری به عنوان یکی از اهداف قانون جوانی جمعیت عمل کنند.

مصطفی فلاحی از تشکیل پرونده برای ۶۴۵ زوج نابارور این استان از شهریور سال ۱۴۰۱ تاکنون خبر داد و گفت: در حوزه خدمات دولتی تا ۹۰ درصد تعرفه‌ها و در مراکز خصوصی ۷۰ درصد هزینه‌ها در قالب این بسته حمایتی به زوج‌های نابارور خدمات رایگان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه درصد ناباروری در این استان بیشتر از میانگین کشوری است، تصریح کرد: بر اساس آخرین آماری که در این خصوص منتشر شده درصد ناباروری در کشور ۱۹ و در استان ما ۲۱ درصد است و از همین رو مراجعات برای داروهای ناباروری در استان بیشتر است از همین رو انتظار می‌رود برای این استان سهم بیشتری از خدمات و دارو اختصاص یابد.

مدیر درمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در ۶ ماهه امسال هزینه‌هایی که به یک مرکز ناباروری استان برای درمان زوج‌های دارای پرونده پرداخت کردیم، بیش از ۱۵ میلیارد ریال است.

فلاحی ادامه داد: همچنین هزینه‌هایی که برای تامین یک قلم داروی ( آی. دی.آی. جی) برای زوج‌های نابارور استان تقبل کردیم در ۶ ماهه امسال ۱۹۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه روش‌های درمانی فعلی نقش مهمی در درمان زوج‌های نابارور دارد، اظهار داشت: اگر چه وظیفه این سازمان ارائه خدمات است و حصول نتیجه از سوی این سازمان رصد نمی‌شود اما با توجه به بازخوردهایی که دریافت کرده‌ایم به نظر می‌رسد این روش‌ها تا حد زیادی موثر بوده است.

فلاحی تاکید کرد: اجرای طرح تعالی جمعیت و ارائه خدمات ناباروری به عنوان برنامه‌های دارای اولویت سازمان تامین اجتماعی به شمار می‌رود و در این راستا تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم.

در کنار بیمه تامین اجتماعی، با محقق شدن بیمه درمان ناباروری سازمان بیمه سلامت نیز به عنوان نهاد متولی انجام این کار مشخص شده است و هزینه‌های درمان نازایی را می‌پردازد به گونه‌ای که ۹۰ درصد از هزینه‌های لازم برای فرزنددار شدن از دوش مردم برداشته شد و به بیمه محول شده است.

در این طرح سازمان بیمه سلامت مکلف است بر اساس تکالیف قانونی از زوج‌های نابارور با هدف اجرای سیاست‌های جمعیتی حمایت کند.

نشان‌دار شدن بیش از یک هزار زوج‌نابارور استان

مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری با اشاره به خدمات این نهاد بیمه‌گر در حوزه جوانی جمعیت و تعالی خانواده به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر یک هزار و ۸۸ زوج نابارور در استان از خدمات بیمه سلامت برخوردار هستند و نشان‌دار شده‌اند.

علیرضا اصغرزاده افزود: هزینه خدمات‌دهی به این زوج‌ها در مراکز دولتی تا ۹۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد و در مراکز خصوص و عمومی غیردولتی نیز با ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی محاسبه می‌شود.

وی تصریح کرد: زوج‌های نابارور با مراجعه به پزشک و تشخیص ناباروری جهت دریافت خدمات توسط کارشناس اداره‌کل بیمه سلامت نشان‌دار شده و از خدمات درمانی و تشخیصی مانند آزمایشات مرتبط، سونوگرافی، رادیولوژی و دارو بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری، هزینه تقبل شده برای زوج‌های نابارور استان در سالجاری را بیش از ۱۲ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در راستای ابلاغ قانون جوانی جمعیت زمینه پرداخت هزینه خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری زوجین از سوی بیمه سلامت در دولت سیزدهم فراهم شده است.

اصغرزاده افزود: با توجه به طرح جوانی جمعیت و سیاست‌های دولت سیزدهم در خصوص حمایت از زوج‌های نابارور، تمام مادران باردار و کودکان زیر پنج سال به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته و از تمام خدمات بهره‌مند می‌شوند.

چهارمحال و بختیاری دارای حدود یک میلیون نفر جمعیت است که از این تعداد ۶۲۰ نفر زیر پوشش بیمه سلامت و حدود ۴۰۰ هزار نفر نیز از خدمات بیمه تامین اجتماعی برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید:
پرداخت بیش از ۶۰۰ میلیون تومان بابت هزینه درمان ناباروری در همدان
مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی به زودی در استان ایلام راه اندازی می شود

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.