عملیات اجرای نخستین ذخیره گاه معدنی نیترات کشور رو به فراموشی است
24 بهمن 1402 - 21:00
بازدید 90
6
بخشدار دیشموک از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: نخستین ذخیره گاه معدنی نیترات کشور در بخش محروم دیشموک کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۸۰ توسط وزارت صنایع و معادن وقت کشف شد اما پس از گذشت افزون بر ۲۰ سال، اقدام درخوری برای بهره برداری از این طرح راهبردی صورت نگرفته و رو به فراموشی است.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: نخستین ذخیره گاه معدنی نیترات کشور در بخش محروم دیشموک کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۸۰ توسط وزارت صنایع و معادن وقت کشف شد و از طریق رسانه های همگانی درباره وجود ماده کمیاب نیترات پتاسیم لیراب به مردم و جامعه اطلاع رسانی شد.

کشورهای آمریکا، چین و شیلی دارای بیشترین ذخیره ماده معدنی راهبردی نیترات در جهان هستند.

شماری از مردم بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه و بویراحمد در تیرماه سال ۱۳۸۵ در نامه ای به رییس جمهور وقت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار بهره برداری از معدن نیترات پتاسیم لیراب دیشموک شدند.

حجم ذخیره معدن نیترات دیشموک بیش از یک میلیون تن با عیار ۸/۱ درصد برآورد شده است.

نیترات ماده معدنی مهمی است که در حوزه های مختلفی از جمله صنعت نفت و گاز، پالایشگاه ها، صنایع داروسازی و دستگاه های سرمایشی و تهویه مطبوع کاربرد دارد.

به گفته کارشناسان پایداری این معدن حدود ۳۰۰ سال تخمین زده می شود.

«علی رضا نوروزی» در این رابطه، اظهار کرد: در راستای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار منطقه در سال ۱۳۸۷ این معدن به پیمانکاری واگذار شد.

وی افزود: پس از گذشت این همه سال پیمانکار این پروژه کار را رها کرد و با اینکه یک سری تجهیزات هم خریداری کرده بود و بخشی از مراحل واکاوی و آزمایشگاهی را نیز انجام داد اما اکنون این طرح بدون هیچ فعالیتی باقی مانده است.

بخشدار دیشموک ابراز کرد: چندین بار درخواست خلع ید این پیمانکار داده شده است اما هیچ اقدامی انجام نشده و سراغ کار نیامده است.

نوروزی تاکید کرد: این معدن در روستای لیراب با ۹۷۲ نفر جمعیت واقع شده است که شغل بیشتر آن ها کارگری، دامداری و کشاورزی است و بیشتر جوانان این منطقه برای کارگری به استان های همجوار رفته اند.

وی بیان کرد: آسیب های اجتماعی زیادی گریبان گیر این روستا و حومه آن شامل دشتک، تنگ تی، تنگ سوخته و سرتنگ لیراب شده است و بهره برداری از این معدن تا حد زیادی می تواند این آسیب های اجتماعی را کاهش دهد.

دیشموک از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۴ روستا دارد که از این تعداد ۷۴ روستا دارای سکنه هستند و مابقی تنها در تابستان و بهار دارای سکنه می شود، همچنین ۳۸ روستا در این بخش دارای دهیاری اند.

۱۶ هزار نفر در روستاهای بخش دیشموک سکونت دارند و بالغ بر ۲۸ هزار نفر در بخش و شهر دیشموک ساکن هستند.

بخشدار دیشموک در ادامه ابراز کرد: مهمترین خواسته مردم دیشموک پمپاژ هزار هکتاری رودسمه، آب گندمکار، راه اندازی معدن نیترات دیشموک، اصلاح و بهسازی راه های روستایی است.

بیشتر بخوانید:
فعالیت های معدنی کهگیلویه و بویراحمد توسعه می یابد
گرد و خاک تنها یادگار خام فروشی معدن بوکسیت در چرام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.