شور سیاسی انتخابات در خوزستان برای کسب ۱۸ کرسی مجلس
10 اسفند 1402 - 11:47
بازدید 32
3
در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی شور سیاسی در خوزستان برای کسب ۱۸ کرسی بالا گرفته است احزاب سیاسی در طیف‌های مختلف با ارایه لیست‌هایی در تلاش هستند تا حد توان بخشی یا تمامی این کرسی‌ها را از آن خود کنند.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفندماه به صورت همزمان برگزار می‌شود. استان خوزستان دارای ۶ کرسی در مجلس خبرگان رهبری و ۱۸ کرسی از ۱۴ حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی است.

احزاب سیاسی و در کنار آن چهرهای سیاسی حقیقی و حقوقی از مدت‌ها پیش وارد میدان انتخابات شده‌اند و نظرات خود را پیرامون گزینه‌های مد نظر و همینطور چگونگی مجلس آینده و اهمیت حضور در انتخابات اعلام کرده‌اند.

هر چند میزان تبلیغات میدانی نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است اما همچنان بسیاری از نامزدهای انتخاباتی تمایل به پوستر چسبانی را در این دوره از تبلیغات مجلس زنده نگه داشته‌اند. استفاده از فضای مجازی، حضور در جلسات و محافل مردمی در آخرین روزهای تبلیغات افزایش قابل توجهی داشته است.

با توجه به رنگین کمان اقوام در استان خوزستان نامزدهای انتخاباتی بخش عمده برنامه‌های تبلیغاتی خود را به نشست با بزرگان قبایل و حضور در اقوام و عشایر مختلف اختصاص داده‌اند تا از این طریق به وزن سبد رای خود بی‌افزایند.

براساس این گزارش از ۱۸ نماینده کنونی خوزستان در مجلس شورای اسلامی ۱۵ نماینده موفق به دریافت تایید صلاحیت از هیات نظارت بر انتخابات شدند و صلاحیت سه نماینده احراز نشد.

در استان خوزستان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، جبهه پایداری، جامعه اسلامی مهندسین خوزستان، حزب اعتدال و توسعه، شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان)، حزب ندای ایرنیان، شورای وحدت استان فهرست گزینه‌ها و کاندیدای خود را اعلام کردند.

لیست چهار نفره شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی اهواز به ترتیب حروف الفبا

براساس اطلاعیه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، پس از طی مراحل چهارگانه فرآیند ابلاغی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در شورای ائتلاف استان خوزستان و برگزاری جلسات مصاحبه با کاندیداها و مجامع عمومی در شهرستان، با معرفی اعضای کارگروه انتخابات ائتلاف نیروهای انقلاب استان خوزستان و تأیید نهایی توسط شورای مرکز به ترتیب حروف الفبا ناصر سودانی، سید شکرخدا موسوی، سید محسن موسوی‌زاده و مجتبی یوسفی،نامزدهای مورد حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در حوزه انتخابیه اهواز، باوی، کارون و حمیدیه معرفی شدند.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در حالی چهار نفر را برای حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون معرفی کرد که این حوزه تنها سه کرسی در خانه ملت دارد.

همچنین نامزدهای مورد حمایت شورای ائتلاف در ایذه و باغملک فرشاد ابراهیم‌پور و عبدالله ایزدپناه مورد حمایت شورای ائتلاف این شهرستان اعلام شدند. در این حوزه انتخابیه نیز تنها یک کرسی در مجلس وجود دارد با این حال ۲ نامزد برای یک کرسی معرفی شده است.

در حوزه انتخابیه آبادان سید محمد مولوی، امیر موسوی‌جبیلی و میلاد جانقربان، در حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر ابراهیم متینیان، در حوزه انتخابیه شوش و و کرخه، ناصر چنانی، در حوزه انتخابیه دزفول عباس پاپی زاده و در حوزه انتخابیه ماهشهر، امیدیه و هندیجان امیرحیات مقدم معرفی شده‌اند.

همچنین هاشم خنفری‌پور در حوزه انتخابیه شادگان، مصطفی مقامی در حوزه انتخابیه شوشتر و گتوند و مجید داغری در حوزه انتخابیه دشت‌آزادگان و هویزه از نامزدهای مورد حمایت شورای ائتلاف هستند.

شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) نیز لیست نامزدهای مورد حمایت خود برای انتخابات مجلس شورای اسلامی را بدین ترتیب معرفی کرده است: در حوزه انتخابیه خرمشهر مصطفی مطور زاده، در حوزه انتخابیه دزفول عباس پاپی زاده پالنگان، در حوزه انتخابیه اهواز، کارون، حمیدیه و باوی ناصر سودانی، سید شکرخدا موسوی و سید کریم حسینی ، در حوزه انتخابیه ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون فرشاد ابراهیم پور نورآبادی، در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان، هفتکل، لالی و اندیکا علی عسگر ظاهری عبده‌وند، در حوزه انتخابیه شوشتر و گتوند مصطفی مقامی در حوزه انتخابیه دشت آزادگان و هویزه مجید داغری در حوزه انتخابیه ماهشهر، امیدیه و هندیجان امیر حیات مقدم در حوزه انتخابیه بهبهان و آغاجاری یدالله مواساتی در حوزه انتخابیه آبادان کمال کعبی، جواد سعدون زاده و سید علی موسوی جرف و در حوزه انتخابیه شادگان هاشم خنفری به عنوان نامزدهای مورد حمایت شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) معرفی شده‌اند.

حزب اعتدال و توسعه با صدور اطلاعیه‌ای، داوطلبان مورد حمایت خود در چهار حوزه انتخابیه استان خوزستان را اعلام کرد. در بخشی از اطلاعیه حزب اعتدال و توسعه خوزستان با اشاره به ذکر نام نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، آمده است: از حوزه انتخابیه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه محمد هادی‌قنوات، فاضل خمیسی و فاضل عبیات مورد حمایت این جریان سیاسی هستند.

همچنین از حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر هدایت الله شاهینی، حوزه انتخابیه دزفول سید احمد آوایی و از حوزه انتخابیه بهبهان و آغاجاری نیز کیخسرو چنگلوایی مورد حمایت حزب اعتدال و توسعه هستند.

حزب اعتدال و توسعه پیش از این در این اطلاعیه بیان کرد: با گذشت بیش از چهار دهه از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و علی رغم همه خدماتی شایانی که در طول این سال‌ها به این استان محروم تعلق گرفته اما باز هم در این زمان در اکثر مناطق استان محرومیت‌های وسیعی سیمای خوزستان را غمگین کرده است.

در ادامه این اطلاعیه همچنین یادآور شد: شهروندان خوزستانی از لحاظ زیست محیطی در شرایط به سر می‌برند که همین مسئله باعث شده تا شاهد مهاجرت هم استانی‌های خود به سایر مناطقی باشیم که از لحاظ آب و هوایی در شرایط بهتری به سر می‌برند.

حزب اعتدال و توسعه ضمن تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس باید به دنبال ایده‌ها و راهکارهای قانونی در راستای افزایش کیفیت زندگی مردم در استان باشند یادآور شد: متأسفانه تاکنون شاهد نمود حقیقی این مسئله در مجلس شورای اسلامی نبوده‌ایم.

در بخش دیگری از اطلاعیه حزب اعتدال و توسعه استان خوزستان بر مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس شورای اسلامی با حمایت از افراد شایسته، متخصص و مردم‌دار تاکید شد.

این جریان سیاسی صندوق آرا را بهترین راه‌حل جهت تحقق خواسته‌ها و پیگیری مطالبات مردمی اعلام کرد و در ادامه این اطلاعیه آمده است: از همین رو حزب اعتدال و توسعه خوزستان از زمان شروع پیش ثبت‌نام ها تاکنون، قدم به قدم با کاندیداهای حوزه انتخابیه استان رایزنی‌های مداوم داشته و در نهایت تعدادی از کاندیداهای مورد نظر را مورد حمایت خود قرار داده است؛ باشد که مردم متدین، انقلابی و رنج کشیده خوزستان با مشارکت حداکثری بتوانند افراد مورد اعتماد خود را روانه مجلس کنند.

همچنین حزب ندای ایرانیان نیز برای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در فهرستی که به صورت سراسری منتشر کرده است زینب مزارعی، فاضل عبیات، فاضل خمیسی را برای حوزه انتخابیه اهواز و سید احمد آوایی را برای حوزه انتخابیه دزفول اعلام کرده است.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی خوزستان در حوزه انتخابیه اهواز،کارون، باوی، حمیدیه جبارسعیدادی، مجتبی یوسفی و محمد امیر، در حوزه انتخابیه ماهشهر، امیدیه ، هندیجان و بندر امام خمینی (ره) امیر حیات مقدم، در حوزه انتخابیه دزفول، محمد علی قاسمی، در حوزه انتخابیه شادگان هاشم خنفری، حوزه رامهرمز، ابراهیم متینیان، حوزه آبادان، سید امیر موسوی، حجت‌الاسلام علی معبودی، سید بهنام میر افضل، حوزه انتخابیه شوش و کرخه، سیدراضی نوری، حوزه انتخابیه شوشتر و گتوند، مصطفی مقامی، حوزه انتخابیه ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون فیروز کیانپور انتخاب کرده است.

این جبهه در در خصوص اعلام نامزدهای اصلح انتخابات مجلس شورای اسلامی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: جبهه پایداری انقلاب اسلامی خوزستان با نصب العین قرار دادن فرمایشات مقام عظمای ولایت امام خامنه‌ای(حفظه الله)، بر مبنای ۴۰ شاخص احصاء شده، کاندیدای واجد شرایط را مورد بررسی قرار داده است و بر اساس حجت شرعی، در راستای معرفی نامزدهای اصلح، اعلام لیست مورد حمایت خود را در سطح استان خوزستان منتشر کرده است.

جامعه اسلامی مهندسین خوزستان نیز برای حوزه انتخابیه اهواز،کارون،حمیدیه و باوی مجتبی یوسفی، محمد امیر و حجت الاسلام محمدرضا توانانیا را به عنوان گزینه‌های مد نظر به مردم معرفی کرده است.

بنا بر اعلام شورای وحدت در حوزه انتخابیه بندرماهشهر، بندر امام خمینی(ره)، هندیجان و امیدیه امیر حیات‌مقدم، در حوزه انتخابیه شهرستان آبادان کمال کعبی‌فرد، میلاد جان‌قربان و سیدامیر موسوی‌جبیلی، درحوزه انتخابیه شوشتر و گتوند سیدمحمدسادات ابراهیمی، در حوزه انتخابیه شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی و حمیدیه به ترتیب حروف الفبا محمدامیر، احمدسراج، جبارسعیداوی، ناصرسودانی، شکرخداموسوی و مجتبی یوسفی در حوزه انتخابیه خرمشهر کاظم بحرالدینی، در حوزه انتخابیه مسجدسلیمان، اندیکا، لالی و هفتکل علی عسگرظاهری عبده‌وند، در حوزه انتخابیه دزفول عباس پاپی‌زاده، در حوزه انتخابیه دشت آزادگان، سوسنگرد، هویزه و بستان، مجید داغری، در حوزه انتخابیه بهبهان و آغاجاری یدالله مواساتی، در حوزه انتخابیه شوش، ناصر چنانی، در حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیرعبدالحمید افراخته و در حوزه انتخابیه ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون فرشاد ابراهیم پوراعلام شدند.

انتخابات مجلس خبرگان نیز همزمان با مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان در جریان است و تنور این انتخابت نیز داغ است. در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان خوزستان هشت نامزد حضور دارند. به ترتیب حروف الفبا آقایان سید محمدعلی بلادیان، سیدابوالحسن حسن‌زاده، محسن حیدری، حسین رفیعی، سیدعلی شفیعی، عباس کعبی‌نسب، عبدالمجید مقامی و امیررضا هدایی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری از حوزه انتخابیه استان خوزستان هستند.

استان خوزستان دارای ۶ نماینده در مجلس خبرگان رهبری است و تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری تا ساعت هشت صبح روز پنج شنبه ۱۰ اسفند ماه ادامه دارد.

جامعه روحانیت مبارز در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز فهرستی از نامزده‌های مد نظر خود را در سراسر کشور اعلام کرده که در این فهرست اسامی سیدمحمد علی بلادیان‌بهبهان پور، سیدابوالحسن حسن زاده، محسن حیدری آل‌کثیری، سیدعلی شفیعی، عباس کعبی‌نسب، مجید مقامی به چشم می‌خورد.

در اطلاعیه جامعه جامعه روحانیت مبارز آمده است: جامعه روحانیت مبارز با نشست ها و رایزنی های گسترده ضمن احترام به همه نامزدهای مجلس خبرگان رهبری افراد مورد نظر را شایسته انتخاب مردم بزرگوار می‌شناسد. امیدواریم با حضور گسترده و انتخاب احسن، برگ زرین دیگری در دفتر افتخارات خود ثبت نمایید.

سه هزار و ۵۳۳ شعبه اخذ رأی در خوزستان

برای انتخابات امسال سه هزار و ۵۳۳ شعبه اخذ رأی در استان آماده سازی و جانمایی شده است که این میزان به گفته دبیر ستاد انتخابات خوزستان نسبت به دوره گذشته رشد ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

از مجموع سه هزار و ۵۳۳ شعبه اخذ رأی در خوزستان ۹۳۰ شعبه در استان به صورت سیار است که برای مناطق سخت گذر و مراکزی از جمله کارخانجات، پادگان‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی، بیمارستان‌ها است که امکان حضور در شعبات ثابت نیست.

تمامی تعرفه‌ها و اقلام انتخاباتی از جمله صندوق‌های رأی، دستگاه‌های احراز هویت و تعرفه‌های رأی میان فرمانداری‌های استان توزیع شده است.

علی‌اکبر حسینی‌محراب، استاندار خوزستان، اعلام کرد: همه امکانات از جمله هلی‌کوپتر، خودرو و دیگر امکانات موردنیاز برای برگزاری انتخابات فراهم شده تا رای‌ها از هر گوشه استان جمع‌آوری و ضمن ضایع نشدن حق افراد شاهد شکوه حضور خوزستانی‌ها در انتخابات همچون گذشته باشیم.

وی می‌گوید: معاونان، مدیران ارشد استانداری و فرمانداران سابق نیز برای اطمینان از روند امور به عنوان نماینده ویژه استاندار تعیین شدند تا در شهرهای مختلف مستقر شده و در صورت نیاز، مشکلات مربوط به سه هزار و ۵۳۳ شعبه اخذ رای را در کمترین زمان ممکن حل کنند.

استاندار خوزستان بر ضرورت سوگیری نکردن مجریان انتخابات به احزاب و اشخاص تاکید کرده و گفته است: مجریان انتخابات باید بی‌طرفی کامل را رعایت کنند؛ افرادی که دارای سوگیری‌های خاصی بودند نیز برکنار و یا در جایگاه دیگری به کار گرفته شدند.

حسینی محراب با اشاره به بازدید از روند فعالیت هیات اجرایی و کمیته‌های مختلف انتخابات در فرمانداری اهواز توضیح می‌دهد: افراد خوبی برای حضور پای صندوق‌های رای و به عنوان نمایندگان فرماندار انتخاب شده و افراد به محل‌های موردنظر منتقل شدند.

امنیت انتخابات حیثیت وزارت کشور است

وی همچنین تصریح می‌کند: ۶۱۱ شعبه اخذ رای تعیین شده برای اهواز یک سوم کل شعبه‌های خوزستان است که به عوامل اجرایی، بازرسان وزارت کشور و هیات نظارت زیادی نیاز دارد. تمامی امور با هماهنگی کامل با دستگاه‌های نظارتی، شورای نگهبان، کمیته‌های نظارت و امنیت بر اساس تقویم انتخاباتی انجام شده و امید است لیست‌های تهیه شده برای ادامه کار، تا پایان رای‌گیری، شمارش و تجمیع آرا در استان به بهترین نحو انجام و آرا اعلام شود.

حسینی محراب ادامهمی‌دهد: تجمیع آرای نمایندگان خبرگان رهبری خوزستان در شهر اهواز انجام و اعلام می‌شود که به عنوان یک کار مضاعف برای فرمانداری باید توسط افراد باتجربه انجام شود.

۱۷۰ هزار رای اولی در خوزستان

براساس اعلام اداره کل ثبت احوال خوزستان ۱۷۰ هزار رأی اولی در خوزستان می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

بررسی های صورت گرفته نیز نشان می دهد که بیش از ۳ میلیون ۶۰۰ هزار نفر در خوزستان واجد شرکت در رای گیری این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هستند.

طبق برنامه زمانبندی ستاد انتخابات کشور، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.