شمارش معکوس برای جنگ‌ هسته ای شرق و غرب
26 اسفند 1402 - 14:00
بازدید 136
9
همزمان با انتخابات ۱۵ مارس ۲۰۲۴ میلادی روسیه مطابق با ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ هجری شمسی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در نشستی که دیروز همراه با دونالد توسک، نخست وزیر لهستان در برلین برگزار شد روی حمایت قاطع از اوکراین و کمک بیشتر به اوکراین بحث تبادل نظر و گفتگو کرد.
نویسنده : امین جمشیدزاده
پ
پ

گفتمان، امین جمشیدزاده: در آستانه انتخابات فدراسیون روسیه روز پنجشنبه ۱۴ مارس۲۰۲۴ میلادی«۲۴ اسفند۱۴۰۲ هجری شمسی»مقامات مسکو دیروز حمله اوکراین به بلگورود همزمان با انتخابات فدراسیون روسیه را برای بی‌ثبات کردن اوضاع منطقه قلمداد کرده اند و در همین راستا فنلاند گفته است که قصد دارد قوانین موقتی را برای پناهجویان از روسیه تصویب کند.

همزمان با انتخابات ۱۵ مارس ۲۰۲۴ میلادی روسیه مطابق با ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ هجری شمسی امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در نشستی که دیروز همراه با دونالد توسک، نخست وزیر لهستان در برلین برگزار شد روی حمایت قاطع از اوکراین و کمک بیشتر به اوکراین بحث تبادل نظر و گفتگو کرد؛امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه ماه گذشته علناً اظهاراتی را درباره گزینه اعزام نیروهای نظامی غرب به جبهه اوکراین مطرح کرده بود،که مخالفت سایر رهبران اروپایی را برانگیخت و آنها تاکید کردند که هیچ برنامه‌ای برای این کار ندارند.

روز پنجشنبه ۱۴ مارس «۲۴ اسفند ۱۴۰۲» در مصاحبه‌ای تلویزیونی از ماکرون در خصوص چشم انداز اعزام نیروهای غربی به اوکراین سوأل شد و او اظهار داشت که:« امروز در آن وضعیت نیستیم و افزود:« همه این گزینه‌ها ممکن است و امروز برای برقراری دوباره صلح در اوکراین ما نباید ضعیف باشیم و از توضیح بیشتر طفره رفت؛ چرا که مسئولیت برانگیختن چنین اقدامی علیه مسکو خواهد بود و یادآور شد که فرانسه حمله به اوکراین علیه روسیه را رهبری نخواهد کرد.» از سوی دیگر این اقدامات در حالی است که رهبر کره شمالی روز پنجشنبه ۱۴ مارس با یک تانک در رزمایش نظامی رانندگی کرده است و خواستار آماده شدن برای جنگ شده است.

رهبر کره شمالی یکی از متحدان استراتژیک رئیس جمهور روسیه است و به تازگی یک لیموزین لوکس از کرملین هدیه گرفته است؛ پیونگ یانگ این رزمایش را روز چهارشنبه برای بررسی توانایی‌های خدمه تانک و آشنایی آنها با عملیات رزمی در مأموریت‌های مختلف انجام داده بود. خبرگزاری دولتی کره شمالی گزارش داده است که رهبری این کشور از عملکرد موفقیت آمیز این تانک اظهار رضایت کرده و آن را قوی‌ترین تانک جهان نامیده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در آستانه انتخابات ۱۵ مارس ۲۰۲۴ میلادی «۲۵ اسفند ۱۴۰۲ هجری شمسی» به غرب هشدار داده بود که کشورش از نظر فنی برای جنگ هسته‌ای آماده است و اگر آمریکا به اوکراین نیرو بفرستد به وخامت اوضاع و تشدید جنگ  کمک کرده است. پوتین چهارشنبه ۱۳ مارس «۲۳ اسفند۱۴۰۲» یعنی تنها دو روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری روسیه که به احتمال زیاد در آن پیروز خواهد شد و نتایج اولیه حاکی از این قضیه است،۶ سال دیگر در قدرت خواهند ماند، گفته است که برای سناریوی جنگ هسته‌ای تعجیل و شتابی ندارد و نیازی به استفاده از سلاح اتمی در اوکراین نمی‌بیند.

پوتین که در آستانه ۷۲ سالگی عمر خویش است؛ در پاسخ به این پرسش  که آیا روسیه واقعاً برای جنگ هسته‌ای آماده است به جراید و رسانه‌ها گفته است که از نقطه نظر نظامی و فنی ما البته آماده هستیم؛او همچنین گفته است ایالات متحده درک می‌کند که اگر نیروهای آمریکایی را در خاک روسیه یا در اوکراین مستقر کند مسکو این اقدام را مداخله جویانه تلقی خواهد کرد. چرا که ایالات متحده به حد کافی کارشناس در زمینه روابط روسیه و آمریکا و نیز در زمینه مهار استراتژیک دارد. بنابراین من فکر نمی‌کنم که برای رویارویی هسته‌ای شتاب و عجله‌ای وجود داشته باشد، اما با این حال ما آمادگی آن را داریم؛از زمان بمباران موشکی کوبا در ۱۹۶۲ میلادی تاکنون،جنگ اوکراین خطر وقوع جنگ هسته‌ای را بالا می‌برد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده احتمالاً نخستین رئیس جمهوری آمریکا است که رابطه خوبی با ناتو ندارد و منتقد نقش آفرینی‌های ایالات متحده از معادلات و مناقشات جهانی است و دل خوشی از پیمان آتلانتیک شمالی ندارد؛سازمانی که سال ۱۹۴۹ میلادی پا و شکل گرفت. در واقع پیمان آتلانتیک شمالی ماده‌ای است که کشورهای عضو ناتو را به دفاع متقابل از یکدیگر در صورت حمله به هر یک از آنها ملزم می‌کند.

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان چنین استدلال می‌کنند که ناتو یک اتحاد دفاعی کلیدی است که به کاهش جنگ و درگیری کمک کرده است؛درست در یکی از رقابت‌های درون حزبی این دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده در کارولینای جنوبی بود که در روز شنبه ۱۰ فوریه ۲۰۲۴«۲۱ بهمن۱۴۰۲» در یک سخنرانی در جمع هواداران خویش اظهار کرد که روسیه را تشویق خواهد کرد تا به هر عضو ناتو که به عنوان بخشی از این ائتلاف نظامی غرب است و مالیات حق عضویتش را پرداخت نکند هر کاری را که دوست داشت انجام دهد و پس از این اظهارات بود که پوتین هم در پاسخ به ترامپ اظهار کرد که دوست دارد دوباره جو بایدن رئیس جمهور بعدی آمریکا باشد،چرا که او تجربه بیشتری دارد و می‌توان اقداماتش را پیش‌بینی کرد؛که بلافاصله ترامپ در واکنش به این اظهار نظر پوتین پاسخ داد که این صرفا یک تعریف و ارادت است؛ من رابطه خوبی با پوتین دارم، اما او من را نمی‌خواهد؛ بایدن برای روسیه خوب است زیرا او همه چیز از جمله اوکراین را به این کشور تحت عنوان پیشکش می‌بخشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.