زیست بوم همدان ارزش گذاری اقتصادی می‌شود
28 اسفند 1402 - 14:14
بازدید 23
2
مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: زیست بوم و همه دارایی های طبیعی، منابع پایه و خدمات اکوسیستمی این استان ارزش گذاری اقتصادی می شود.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: سیده مریم محمدی روز دوشنبه در شورای اداری محیط زیست همدان اظهار کرد: منابع محیط زیستی سرمایه‌های ارزشمندی هستند که مدیریت اصولی و حفاظت از آن‌ها اهمیت حیاتی دارد.

وی با بیان اینکه بوم سازگان‌طبیعی خدمات بسیار زیاد با ارزش اقتصادی بالا برای بشر دارد اضافه کرد: بسیاری از این خدمات به طور مستقیم و غیرمستقیم در رفاه انسان نقش دارند و بر این اساس دارای ارزش اقتصادی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: برآورد مالی ارزش کالاها و خدمات بوم سازگان و فواید آن‌ها به عنوان یک ابزار کارآمد در مدیریت و حفاظت محیط زیست قابل استفاده است.

محمدی، تفکر رایگان بودن و استفاده بی‌رویه و بی برنامه از کالاها و خدمات اکوسیستمی را یکی از مهم‌ترین دلایل اتلاف و تخریب منابع محیطی برشمرد و گفت: ارزش گذاری اقتصادی دارایی‌های طبیعی ابزار مناسبی برای استفاده عقلایی و مدیریت بهینه آن‌ها است هر چند این موضوع با دشواری‌هایی مواجه است.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش زیادی از فعالیت‌های اقتصادی بر پایه تبدیل ثروت‌های محیط زیستی به درآمدهای جاری است، برآورد ارزش پولی خدمات اکوسیستم‌ها می تواند بسیار سازنده باشد به عبارت دیگر ارزش گذاری اقتصادی روشی است برای برآورد ارزش پولی خدمات اکوسیستمی تا ارزش بالقوه منابع محیط زیستی در برنامه ریزی‌های توسعه‌ای، تصمیم گیری، مدیریت، بهره برداری و نیز حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی بیشتر مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: بر اساس تفکر اقتصاد محیط زیستی، ارزش گذاری اقتصادی کالاها و خدمات اکوسیستمی امری ضروری است و بی‌توجهی به آن در دراز مدت منجر به تهی‌سازی دارایی‌های طبیعی و زوال کالاها و خدمات حاصله از آن‌ها به دلیل مصرف بی‌رویه می‌شود.

محمدی تاکید کرد: با به دست آوردن ارزش زیست بوم و ارزش گذاری برای آب، خاک، مرتع و هوا به طور حتم به صحیح یا ناصحیح بودن مسیر حرکت در فعالیت‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری پی می‌بریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: این مجموعه در دولت سیزدهم کارهای شایسته‌ای در راستای تقویت نیروی انسانی با جذب نیرو و افزایش سهمیه استخدامی داشته است.

محمدی با عنوان اینکه دستاوردهای زیست محیطی این استان کم نظیر است اظهار کرد: پیگیری زمینه‌سازی برای اجرای طرح سیمفا، مجهز شدن شهرستان‌ها به ایستگاه پایش کیفی هوا و خرید دستگاه پایش کیفی جدید و راه‌اندازی آن توسط شهرداری از جمله اقدامات است.

وی افزود: در حوزه پسماند کارهای خوبی شد و با پیگیری‌های صورت گرفته مدیریت یک هزار و ۵۰۰ تن پسماند پزشکی و سه هزار تن پسماند صنعتی در استان صورت گرفت.

میرکل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: حوزه یگان حفاظت محیط زیست با پیگیری و تلاش مجدانه تلفات حیات وحش را به حداقل رساند و میزان تخلفات در سال جاری کاهش داشته است.

محمدی گفت: توجه به محیط بانان یکی از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست است که در این راستا با شناسایی نیازها و ضرورت‌ها نسبت به خرید اقلام و تجهیزات انفرادی اقدام که برای نمونه ۲۰ میلیارد ریال برای خرید دوربین چشمی هزینه شد.

وی اضافه کرد: یکی از اولویت‌های محیط زیست در سال جاری آشنا کردن جوامع مختلف با محیط زیست بود که با اجرای طرح «یک روز با محیط بان» زمینه حضور مدیران و کارمندان در مناطق محیط زیست فراهم شد و امروز بیشتر شهروندان با محیط زیست آشنا هستند.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده به مساحت ۶۲ هزار هکتار و ۱۳ منطقه کار ممنوع است و تاکنون ۳۰۷ گونه جانوری در همدان شناسایی شده است.

زیست بوم یا زیمان به مناطق زندگی تمام گیاهان، جانوران و سایر موجودات با شرایط طبیعی محیط در یک منطقه ویژه گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید:
نخستین گلخانه تلفیقی کشور در همدان با حمایت صندوق کارآفرینی امید راه اندازی شد
انقراض خاموش گونه‌های جانوری در همدان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.