خط و نشان بوداپست برای بروکسل
22 فروردین 1403 - 17:27
بازدید 122
5
ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان به تازگی مجدد اعلام کرده است که بازگشت احتمالی رئیس جمهور سابق ایالات متحده، دونالد ترامپ تنها شانس جدی برای پایان دادن به جنگ اوکراین است.
نویسنده : امین جمشیدزاده
پ
پ

گفتمان، امین جمشیدزاده: ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان به تازگی مجدد اعلام کرده است که بازگشت احتمالی رئیس جمهور سابق ایالات متحده، دونالد ترامپ تنها شانس جدی برای پایان دادن به جنگ اوکراین است.

ویکتور اوربان که از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون سکان رهبری مجارستان را بر عهده دارد در ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ و در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در سخنرانی روز ملی جملات خود علیه بروکسل و مخالفانش را دوباره تکرار کرده بود که انتخابات امسال در اروپا و ایالات متحده یک انقلاب حاکمیتی را به بار خواهد نشاند؛او به ده‌ها هزار نفری که برای سخنرانی او گرد هم آمده بودند اظهار داشته بود «در ابتدای امسال ما تنها بودیم تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی ما اکثریت جهان غرب خواهیم بود.» اوربان هم اکنون با بزرگترین بحران سیاسی دوران ۱۴ ساله نخست وزیری خود مواجه و دست به گریبان است؛ دلیل آن هم این است که در ماه فوریه۲۰۲۳« بهمن ۱۴۰۲» خبر رسید که مردی که در یک پرونده سوء استفاده جنسی از کودکان محکوم شده بود مشمول عفو ریاست جمهوری قرار گرفته و از زندان آزاد شده است.

از آنجایی که مجارستان قرار است در نیمه دوم سال جاری میلادی ریاست دوره‌ای کشورهای اتحادیه اروپا را بر عهده داشته باشد؛ویکتور اوربان به سمت محدود کردن آزادی رسانه‌ها و مطبوعات و سلطه بیشتر خود بر قدرت گام برداشته است، دولت اوربان بر سر اکثر مسائل در حوزه حاکمیت قانون با بروکسل زاویه دارد.

ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان چندی پیش به رسانه‌ها گفته بود که آماده است تا در آستانه برگزاری انتخابات پارلمان اروپا به سمت بروکسل راهپیمایی کرده و قلب اتحادیه اروپا را اشغال کند. این سخنان در حالی بیان شده است که احزاب مخالف دولت او در سراسر بوداپست یک تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند؛ویکتور اوربان ملی گرا که مدت ۱۴ سال است قدرت را در بوداپست در اختیار دارد این سخنان را در حالی بیان کرده است که خود را برای تصدی دوره‌ای اتحادیه اروپا برای نیمه دوم سال جاری میلادی آماده می‌کند.

او که در جریان یک گردهمایی در بوداپست به مناسبت روز ملی مجارستان« یادآور انقلاب ۱۸۴۸ میلادی مجارستان علیه سلطنت هابسبورگ» سخنرانی کرده بود با توجه به افزایش گرایش‌های راست افراطی در سراسر اروپا ابراز امیدواری کرد که انتخابات پارلمان اروپا فرصتی برای دفاع از مجارستان باشد.

اوربان در جمع هوادارانش اظهار کرده بود :«اگر می‌خواهیم از آزادی و حاکمیت مجارستان دفاع کنیم چاره‌ای جز اشغال بروکسل نداریم ما به سمت بروکسل راهپیمایی خواهیم کرد و خودمان تغییرات را در اتحادیه اروپا ایجاد خواهیم کرد.» اوربان از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ میلادی با دیگر اعضای اتحادیه اروپا بر سر مسائل مختلفی از جمله امتناع از ارسال سلاح به کی یف و حفظ روابط اقتصادی با مسکو اختلاف نظر دارد.

او همچنین گفته است که اقدامات اتحادیه اروپا به کشاورزان ضربه می‌زند، به طبقه متوسط و به شرکت‌ها آسیب می‌رساند و علاوه بر همه این‌ها اروپا را وارد جنگ می‌کند. در روزهای پایانی اسفند و اواخر سال۱۴۰۲که گذشت احزاب مخالف دولت اوربان نیز تظاهراتی را با شرکت چندین هزار نفری برگزار و اعلام کردند که به زودی حزب جدیدی را برای به چالش کشیدن حکومت اوربان را اندازی خواهند کرد این تظاهرات به ابتکار «پیتر مجار» برگزار شد که یک بازرگان مجاری است و پیش از این به حزب اوربان یعنی« فیدس» نزدیک بود.

او در جریان این تظاهرات با تأکید بر اهمیت همکاری با بروکسل گفت«مهم نیست،اتحادیه اروپا چه ایراداتی داشته باشد این باشگاهی است که ما عضو آن هستیم.» او افزوده است زندگی بدون دموکراسی ممکن است اما واقعاً ارزشش را ندارد و تأکید کرده است که رژیم اوربان را می‌توان در یک انتخابات دموکراتیک شکست داد، آن هم شاید زودتر از آن چیزی که بسیاری فکر می‌کنند؛پیتر مجار ماه گذشته نیز اظهار نظرهای تندی را علیه عملکرد داخلی دولت مجارستان منتشر کرده بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.