مطالبه مهم استاندار کهگیلویه و بویراحمد از معاون اجرایی رئیس جمهور  مطالبه مهم استاندار کهگیلویه و بویراحمد از معاون اجرایی رئیس جمهور
11 اردیبهشت 1403 - 17:11
بازدید 22
0
کهگیلویه به سرزمین آب های روان و چشمه های خروشان شهرت دارد، سال هاست این سرمایه از شهرستان خارج می شود و ساکنان این دیار در نبود و کمبود آب برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی روزگار می گذرانند. استاندار استان مهمترین مطالبه به حق مردم کهگیلویه را احداث سد آبریز می داند و خواهان احداث این سد است.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گزارش گفتمان: احداث سد آبریز یکی از دغدغه های اصلی مردم شهرستان های چهارگانه کهگیلویه است که با ساخت آن مشکل کم آبی در این شهرستان ها، آب کشاورزی ، توسعه نیافتگی و بخشی از بیکاری جوانان منطقه مرتفع می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ساخت سد آبریز را به عنوان مطالبه ای مهم از معاون اجرایی رئیس جمهور در کهگیلویه مطرح کرد و اظهار کرد: این استان دارای ثروت‌های فراوانی است. ما ثروتمندانی هستیم که اجازه نداریم برای رفع نیازهای‌مان دست در جیب‌خودمان کنیم.

سید علی احمدزاده افزود: مردم کهگیلویه بزرگ یک آرزوی بزرگ و دردی بر دل مانده دارند که آن ساخت سد آبریز است؛ سدی که اگر احداث شود هرساله حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال به درآمد کشاورزان حومه شرقی کهگیلویه اضافه می‌شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: با احداث این سد، دیگر زن‌ها و دختران این استان برای گوجه‌چینی به استان‌های همجوار نمی‌روند و دیگر شب‌ها دل مردهای خانواده در این راه‌های طولانی برای یک لقمه نان نمی‌لرزد، این یک آرزوی بر دل مانده ماست.

احمدزاده ادامه داد: این استان ۱۰ درصد آب کشور را دارد اما سدها برای این استان ساخته نشده است و لب مردم روستاها و زمین‌های کشاورزی تشنه است.این در حالی است که ۱۰ درصد آب کشور را داریم و ۱۱ میلیارد متر مکعب آب از این استان خارج می‌شود.

احمدزاده افزود: حداقل بخشی از این حقآبه را به خود استان بدهید، سد خرسان بخش اعظم آب رودخانه بشار، کبگیان و دامنه‌های دناست اما آب آن به دیگر استان ها منتقل می‌شود. حداقل سهم مردم روستاها و زمین‌های کشاورزی استان را بدهید.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این مطالبه‌ اصلی مردم استان است، حقوقی که متعلق به خودمان است اما به آن دسترسی پیدا نکردیم.

احمدزاده ادامه داد: استان ما ابر مخزن نفت و گاز جهان است، این مردم ثروتمندترین مردم دنیا هستند، نباید رفتاری شود که به ما مناطق کم برخوردار یا محروم گفته شود.

وی تصریح کرد: همراه با نماینده کهگیلویه بزرگ برای کلنگ‌زنی پتروشیمی چرام بسیار تلاش کردیم که کلنگ‌زنی آن در سفر دوم رئیس‌جمهور به تأخیر افتاد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: به‌عنوان یک مطالبه عمومی از «آقای منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور » درخواست دارم و مطمئن هستم که کمک خواهید کرد تا کلنگ پتروشیمی چرام بر زمین‌زده شود تا برای حدود سه هزار و ۵۰۰ جوان اشتغال ایجاد شود، این پروژه به‌صورت مستقیم حدود یک هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به پتروشیمی گچساران، افزود: حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان در کمتر از یک‌سال به پتروشیمی گچساران تزریق شد؛ این پروژه سرعتی گرفت که از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی به ۹۸ درصد رسید و افتتاح شد.

احمدزاده عنوان کرد: پتروشیمی پلیمر دهدشت به ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.

احمدزاده بیان کرد: امروز مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ‌زنی شد، این پروژه حدود ۸۰۰ نیرو برای احداث نیاز دارد که برای احداث فازهای بعدی به حمایت ویژه دولت و سرمایه‌گذار نیاز دارد، اگر دولت از این پروژه حمایت کند این پروژه زودتر به بهره‌برداری می‌رسد و شغل پایدار برای حدود ۵۰۰ نفر از جوانان این شهرستان و منطقه ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد مخزن ثروت‌های بزرگ است، گفت: شهرستان بهمئی حدود ۵۶ حلقه چاه نفت فعال دارد و ۱۸۳ هزار بشکه نفت از این شهرستان استخراج می شود، ۵۵۵ هزار بشکه نفت از گچساران استخراج می‌شود، در یاسوج نیز میدان گازی مختار برای جبران گاز کشور کلنگ‌زنی شده است،

سد آبریز در کهگیلویه و بویراحمد که قرار است به عنوان دومین سد بر روی رودخانه مارون ساخته شود با داشتن امتیازهای هیدرولوژی، ژئوتکنیکی و منابع آبی موجب رفع عطش مردم شهرستان های چهار گانه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده، کنترل سیلاب های مخرب و تحول در کشاورزی منطقه خواهد شد.

مردم استان معتقدند این سد تنها سدی است که منافع زیادی برای استان دارد و به رونق و توسعه منطقه کمک خواهد کرد.

مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران جزو ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه که سالهای زیادی است آب این رودخانه رونق کشاورزی استانهای پایین دست را شتاب بخشیده است.

این رودخانه پرآب و دائمی با عبور از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد در پایین دست با اتصال دو رودخانه دائمی چاروسا و موگرمون شهرستان لنده سد بزرگ مارون را طی این سالها به یکی از سدهای مهم در جنوب کشور تبدیل کرده است.رودخانه مارون به همراه دو رودخانه دیگر شهرستان کهگیلویه ولنده بیشترین آب را از استان خارج می‌کند.

به گفته مسئولان این سد نه تنها مزیت های فراوانی برای استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد داشت بلکه استان های همجوار نیز از مزیت ها و قابلیت های این سد بهره مند خواهند شد.

کهگیلویه و بویراحمدی که ۲ میلیون مترمکعب تولید آب در مارون دارد و حدود ۴۹۰ میلیون متر مکعب هم سهم دارد ۱۳۵ میلیون متر مکعب آن را حق دارد در زمستان بگیرد لذا سد آبریز با این وضعیت مطالعه شد و مجوز تخصیص آب، زیست محیطی، پدافند غیرعامل، باستان شناسی و فنی گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.