فرودگاه آبدانان بایگانی شد؟ / ۷۰ میلیارد اختصاص یافته به آن کجا رفت؟
17 شهریور 1403 - 11:17
بازدید 20
1
یکی از نیازها و مطالبات به حق مردمان حوزه جنوب استان ایلام با جمعیتی بالغ بر 220 هزار نفر استفاده از راه هوایی و بهره مندی از هواپیما جهت مسافرت آسان و سریع می باشد.
نویسنده : بهروز مردانی
پ
پ

گفتمان زاگرس، بهروز مردانی:یکی از نیازها و مطالبات به حق مردمان حوزه جنوب استان ایلام با جمعیتی بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر استفاده از راه هوایی و بهره مندی از هواپیما جهت مسافرت آسان و سریع می باشد.

این مطالبه وقتی توجیه پذیر می باشد که فرودگاهی در آبدانان به مرکزیت شهرستانهای حوزه جنوب و مجاورت دو استان خوزستان و لرستان قرار و از سال های بسیار دور متروکه مانده است.

این فرودگاه در سال ۱۳۵۲ و به مقاصد نظامی ساخته شد و در زمان جنگ تحمیل مورد استفاده اما پس از آن به دلیل عدم پیگیری و نداشتن اراده ای برای راه اندازی و به اصطلاح عامیانه بی صاحب بودن متروکه گردید.

ولیکن طی سالیان اخیر و توسط نمایندگان مختلف ادوار پیگیری هایی انجام و اقداماتی صورت گرفت که با موانع ای در مرکز بخاطر نظامی بودن فرودگاه و کارشکنی های در استان به بهانه نداشتن توجیه اقتصادی مواجه گردید.

دکتر علی محمد احمدی نماینده دوره دهم مردم در مجلس شورای اسلامی برای اولین بار  راه اندازی فرودگاه آبدانان را مطرح و در این خصوص اقداماتی را انجام ولیکن به سرانجامی نرسید؛ در مجلس دوازدهم این بار بهزاد علیزاده این پیگیری‌ها را ادامه و موفق به اخذ مجوز آن از وزارت دفاع (استفاده غیر نظامی) و همچنین از سازمان هواپیمایی کشور جهت راه اندازی گرفته و مبلغ ۷۰ میلیارد تومان از محل بودجه وزارت نفت برای بازسازی و احداث این فرودگاه اختصاص و قرار بر این شد که در سال ۱۴۰۳ از طریق راهداری استان کار مرمت و بازسازی آن انجام پذیرد.

اما اینکه چرا این پروژه بایگانی و مسکوت مانده سوالی است که استاندار ایلام و اداره کل راهداری استان بایستی پاسخ دهند.

محض اطلاع در کتابی که بهزاد علیزاده نماینده اسبق به چاپ رسانده موانع موجود در مرکز (تهران) کامل مرتفع شده و بهانه توجیه ناپذیر بودن اقتصادی آن نیز با بازگشایی تونل کبیرکوه و نزدیکی و ارتباط آسان با استانهای خوزستان و لرستان جهت استفاده از این فرودگاه برطرف شده است؛ هر چند ظرفیت خود استان نیز به راحتی نیاز هواپیمایی را  پاسخگو خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
راه اندازی فرودگاه آبدانان در سفر رئیس جمهوری به ایلام
مسوولان عملیاتی شدن فرودگاه آبدانان را در دستور کار قرار دهند

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.