رشد ارز، نتیجه خروج سرمایه از بورس
25 شهریور 1399 - 5:47
بازدید 175
1

یک فعال بازار سرمایه و بورس با اشاره به اینکه دولت رقیبی در بازار بورس است، گفت: در ۲۰ روز اخیر که بورس نرخ نزولی داشته، شاهد رشد دلار بودیم که علت آن خروج سرمایه از بورس بوده است. به گزارش گفتمان زاگرس:میثم مباشری در نشست تخصصی «چرا بورس به این روز افتاد؟» اظهار کرد: […]

پ
پ

یک فعال بازار سرمایه و بورس با اشاره به اینکه دولت رقیبی در بازار بورس است، گفت: در ۲۰ روز اخیر که بورس نرخ نزولی داشته، شاهد رشد دلار بودیم که علت آن خروج سرمایه از بورس بوده است.

به گزارش گفتمان زاگرس:میثم مباشری در نشست تخصصی «چرا بورس به این روز افتاد؟» اظهار کرد: در سال ۹۰ که به بورس رفتم همیشه ضرر را می‌دیدم، از آنجا که بورس رابطه مستقیمی با افزایش نرخ ارز دارد در سال ۹۱ با رشد قیمت ارز، بورس هم رشد کرده و روزهای خوبی را تجربه کرد.

وی تصریح کرد: سال ۹۲ با تثبیت نرخ ارز و سیاست‌های انقباضی دولت وقت با افزایش نرخ بهره بانک مرکزی رکود در سایر بخش‌های اقتصاد و به ویژه بورس را شاهد بودیم و اوایل سال ۹۳ تا ۹۶ وضعیت خوبی در بورس نداشتیم.

مباشری با بیان اینکه افرادی که تازه وارد بورس شدند، تجربه سال‌های رکودی را نداشتند، ادامه داد: افرادی که ضرر می‌کنند هزینه تجربه خود را می‌دهند و افراد تا زمانی که تجربه نکنند علم کاربردی و دقیقی نخواهند داشت.

این فعال بازار بورس با تأکید بر اینکه رفتار بورس بسیار هیجانی است، اضافه کرد: به سرمایه‌گذاران جدید توصیه می‌کنم از این تجربیات درس بگیرند چراکه رفتار بورس به ویژه با توجه به اقتصاد پر نوسان رفتار بورس بسیار هیجانی است.

وی توضیح داد: در هشتم تیرماه مقایسه‌ای بین ایران خودرو و جنرال موتور آمریکا انجام دادم و ‌متوجه شدم ارزش بازاری ایران خودرو به یک سوم جنرال موتور رسیده بود در حالیکه ارزش تولید و فروش سالیانه‌اش تقریباً کمتر از یک درصد جنرال موتور بود و این هشدار را دادم که ما به کجا می‌رویم؟

بازار اشتباهات رفتار هیجانی را به سختی پاسخ می‌دهد

این کارشناس ارشد اقتصاد با بیان اینکه بازار اشتباهات رفتار هیجانی را به سختی پاسخ می‌دهد، افزود: بسیاری از افراد جدیدالورود با این نگرش که فردا پنج درصد رشد مثبت داشته باشم و بدون اینکه شش ماه گذشته را ببینند، وارد بازار شدند اما روند و روال بازار این است که وقتی هیجانی رفتار و خرید کنیم بازار اشتباهات را سخت پاسخ می‌دهد.

وی بیان کرد: شرکت‌های بنیادی مانند فولاد مبارکه به جز چند ماه اخیر رفتارهای هیحانی نداشته بنابراین به افراد تازه وارد در بورس پیشنهاد می‌کنیم قیمت‌های گذشته را بررسی کنند و تغییراتی که در گذشته داشتیم را بدانند.

این فعال بازار سرمایه و بورس یادآورشد: نرخ ارز ۹ برابر شده و با یک حساب سرانگشتی با فرض اینکه درآمدهای شرکت هم ۹ برابر ارزش یافته هزینه‌هایش با درصد کمتری به همان اندازه بیشتر می‌شود و عملاً درآمد و سود خالصش هم به همان نسبت افزایش می‌یابد و بیشتر از این وارد هیجانات خرید می‌شود پس افراد باید با احتیاط خرید کنند.

افراد تازه وارد «سرمایه کلان» به بورس نیاورند

مباشری با تأکید بر اینکه افراد تازه وارد سرمایه کلان به بورس نیاورند، گفت: این افراد ابتدا باید آموزش ببینند بنابراین با سرمایه کم خرید و فروش کنند تا روش کار دستشان بیاید و پس‌انداز مازاد را گام به گام به بازار بیاورند تا ضرر سنگین نکنند.

وی با بیان اینکه دولت با دو ‌مشکل هدایت نقدینگی و کسری بودجه مواجه بود، اظهار کرد: مشاوران دولت گفتند هم نقدینگی را به سمت بورس هدایت و هم کسری را از بودجه جبران می‌کنیم و در نیمه اول سال دولت موفق بود اما در ۲۰ روز اخیر که بورس نرخ نزولی داشته، شاهد رشد دلار بودیم که علت آن خروج سرمایه از بورس بوده است.

مباشری با اشاره به اینکه دولت رقیبی در بازار بورس است، مطرح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده روند نزولی در باقی بازارها داشته باشیم و اگرچه بورس و کُنش‌های آن نسبت به بقیه سرمایه‌گذاری‌ بازارها تند و تیزتر است اما این روند نزولی در همه بازارها وجود دارد.

متغیرهای اقتصادی کشور فاجعه بار نیست

این فعال بازار بورس با بیان اینکه امیدواریم پس از آبان‌ماه تکلیف وضعیت‌ اقتصادی کشور مشخص شود، گفت: مردم دیگر توانایی ندارند این وضعیت را ادامه دهند و به نوعی به ابر تورم نزدیک می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان وضعیت بورس را بدون وضعیت اقتصاد و سیاست کلی در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی بررسی کرد، یادآور شد: همه این‌ موارد به یکدیگر متصل‌اند، در حال حاضر متغیرهای اقتصادی کشور فاجعه بار نیست و از نظر نقدینگی معمول جهانی است، به جز کسری بودجه مداوم که نتیجه شفافیت و فسادهای اداری است بقیه شرایط خیلی بد نیست، با این وجود شرایط سیاسی باید درست شود.

ایسنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.