استاندار کردستان: دولت از ثبت جهانی هورامان حمایت می‌کند
09 مهر 1399 - 20:03
بازدید 200
7

استاندار کردستان گفت: دولت از ثبت جهانی هورامان حمایت می‌کند و موانع موجود در این مسیر را برطرف خواهد کرد. به گزارش گفتمان زاگرس، بهمن مرادنیا در دیدار با حسام مهدی ارزیاب یونسکو اظهار داشت:  مجموعه دولت همه تلاش و مساعی خود را برای تامین نظر کامل یونسکو و بهبود فضای منطقه اورامان بکار خواهد […]

پ
پ

استاندار کردستان گفت: دولت از ثبت جهانی هورامان حمایت می‌کند و موانع موجود در این مسیر را برطرف خواهد کرد.

به گزارش گفتمان زاگرس، بهمن مرادنیا در دیدار با حسام مهدی ارزیاب یونسکو اظهار داشت:  مجموعه دولت همه تلاش و مساعی خود را برای تامین نظر کامل یونسکو و بهبود فضای منطقه اورامان بکار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه هم اکنون گردشگری در جهان به عنوان یک صنعت پر درآمد در دنیا مطرح است، افزود: مردم دنیا مشتاق دیدن مناظر بکر طبیعی و فرهنگ‌های غنی و متفاوت هستند و بی گمان ثبت جهانی اورامان توجه جهانیان را جلب خواهد کرد.

مرادنیا یادآور شد: مردم منطقه هورامان همیشه آغوششان به روی مهمانان باز است و حتما در صورت ورود گردشگران، زندگی اقتصادی مردم و ساکنان آن مناطق متحول خواهد داشت.

حسام مهدی ارزیاب یونسکو نیز ضمن بیان حیرت از زیبایی های هورامان گفت: در چند روز حضور در منطقه اورامان مردم با قلب هایشان پذیرای ما شدند.

وی اضافه کرد: اگر مشکلی در هورامان وجود دارد حاصل مداخلات از بیرون و ساختمان‌های احداثی است که با بافت سنتی و معماری آن همخوانی ندارد که در این زمینه دولت برای اصلاح و تغییر آن باید کمک کند.

ارزیاب مصری یونسکو و نماینده ایکوموس جهانی برای ارزیابی منظر فرهنگی، تاریخی اورامانات در روزهای گذشته به ایران آمده و پس از بازدید از برخی مناطق استان کرمانشاه، اکنون مشغول بازدید از چند روستای منطقه اورامان در استان کردستان است.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

منطقه هورامان در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان تخت) و ۷۶ روستاست که تاکنون ۱۳ روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی ۲۲ روستا نیز در حال پیگیری است.

واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.

اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بخشی از هورامان نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع است.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.