تحقق رویای خانه‌دار شدن در روستاهای چهارمحال و بختیاری
14 مهر 1399 - 11:46
بازدید 93
4

۲ هزار و ۴۴۰ خانوار روستایی در چهارمحال و بختیاری با بهره‌مندی از طرح مسکن محرومین طی یک سال گذشته صاحب خانه‌های نو و مقاوم شده‌اند، این در حالی است که به اذعان روستاییان اگر چنین طرحی اجرا نمی‌شد، صاحب خانه شدن برای بسیاری از آنها به رویای دست نیافتنی تبدیل می‌شد. به گزارش گفتمان […]

پ
پ

۲ هزار و ۴۴۰ خانوار روستایی در چهارمحال و بختیاری با بهره‌مندی از طرح مسکن محرومین طی یک سال گذشته صاحب خانه‌های نو و مقاوم شده‌اند، این در حالی است که به اذعان روستاییان اگر چنین طرحی اجرا نمی‌شد، صاحب خانه شدن برای بسیاری از آنها به رویای دست نیافتنی تبدیل می‌شد.

به گزارش گفتمان زاگرس:در دهه‌های اخیر تامین مسکن همواره به عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های کشور مطرح بوده و با وجود تلاش‌هایی که در سالهای گذشته انجام شده اما این موضوع همچنان عنوان یک چالش فرا روی مردم بوده است.

داشتن مسکن به عنوان یک دارایی مطمئن و تضمین شده‌ به شمار می‌رود که باعث احساس امنیت اقتصادی و اجتماعی شده و به عنوان محلی مطمئن برای اسکان و تعلق خاطر در اجتماع و آرامش روانی مردم را به همراه دارد، از همین رو تامین مسکن یکی از حیاتی‌ترین حقوق و مهمترین نیازها و عناصر آرامش و یکی از مهمترین دغدغه‌های هر خانواده‌ای به شمار می‌رود.

این حق در اصول ۲، ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی کشور مورد تاکید قرار گرفته است و دولت را موظف به تامین مسکن مناسب برای تمامی اقشار جامعه کرده است.

این موضوع نه تنها برای تمامی اقشار جامعه یک موضوع حیاتی و مهم است که برای اقشار محروم و روستایی از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی در سال‌های اخیر سبب کاهش قدرت خرید مردم به خصوص طبقات محروم و  فاقد مسکن شده است.

با این وجود این چالش با تدبیر دولت دوازدهم در اجرای طرح مسکن محرومین تا حد زیادی برطرف شده است و به طور نمونه در  استان چهارمحال و بختیاری طی یکسال اخیر برای ۲ هزار و ۴۴۰ خانوار روستایی و محروم این استان مسکن احداث شده است.

جدا از آن با سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان طی مرداد ماه امسال، سهمیه یک هزار واحد مسکن دیگر ویژه محرومین به استان اختصاص داده شد که به گفته مسئولان اقدامات اولیه آن در حال انجام است.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان مدیریت  برنامه‌ریزی منعقد کرده است که بر اساس آن قرار شده تا پایان سال ۷۷ هزار و ۴۴۰ واحد مسکونی ویژه اقشار محروم و کم‌درآمد کشور ساخته شود که از این میزان سهم چهارمحال و بختیار یک هزار واحد مسکن است.

در قالب این طرح واحدهای مسکونی با متوسط مساحت ۶۰ مترمربع زیربنا به خانوارهای محروم و آسیب‌پذیر روستاها و شهرهای دارای ظرفیت استقرار دائم احداث می‌شود.

تسهیلات با سود پنج درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله است که اگر متقاضی زمین نداشته باشد تامین زمین رایگان بر عهده بنیاد مسکن است.

علاوه بر تسهیلات ۴۰ میلیونی، وام بلاعوض ۲۵ میلیون تومانی هم در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. دولت این تسهیلات را به بنیاد مسکن واگذار کرده است و بنیاد نیز بر اساس پیشرفت فیزیکی واحد، رعایت ضوابط و مقررات ساخت وام را به متقاضیان می‌پردازد.

ساکنان روستا: اگر مسکن محرومین اجرا نمی‌شد امکان خانه‌دار شدن غیرممکن بود

آقای غریب‌زاده سرپرست یکی از خانوارهایی که در روستای ممسنی شهرستان اردل با کمک دولت صاحب خانه شده است.

وی با ابراز رضایت از اجرای طرح مسکن محرومین به خبرنگار ایرنا گفت: اگر دولت کمک نمی‌کرد و این خانه را نمی‌ساختم، فکر نمی‌کنم هیچ موقع دیگری می‌توانستم صاحب خانه شوم و بی‌شک در خانه‌ای غیرمقاوم سلامتی خود و خانواده‌ام به خطر می‌افتاد.

وی افزود: تسهیلاتی که دولت چه به صورت بلاعوض و چه به صورت تسهیلات مدت‌دار به مردم اعطا کرده باعث شده تا بسیاری از روستاییان صاحب خانه شوند.

غریب زاده تصریح کرد: شرایط اقتصادی برخی از روستاییان به حدی است که حتی توان ساخت یک حمام را هم نداشتند اما با اجرای طرح مسکن محرومین اکنون خانه‌دار هستیم و خانواده و بچه ها از این موضوع بسیار خوشحال هستند.

این مرد روستایی با بیان اینکه برای ساخت کامل خانه ۲۵ میلیون تومان آورده داشته است، افزود: با این مبلغ حتی نمی‌توانستم یک اتاق بسازم اما الان صاحب خانه هستم.

مهاجرت از شهر به روستا رهاورد طرح مسکن محرومین

آقای ظفری یکی دیگر از افرادی که با استفاده از طرح مسکن محرومین در روستای سخت‌گذر سرمور شهرستان اردل صاحب خانه شده و پس از سال‌ها مهاجرت از روستا اکنون دوباره همراه با خانواده خود به روستا بازگشته است.

وی که کارگر ساختمانی است از سال‌های گذشته به دنبال پیدا کردن شغلی به شهر مهاجرت کرده بود و در خانه مستاجری گذران زندگی می‌کرده است.

ظفری با اشاره به تنگناهای اقتصادی، از شرایط سخت زندگی مستاجری در شهر گفت: با مزد روزانه تنها می توانستم اجاره خانه را بپردازم و تا حدی گذران زندگی کنیم اما با اطلاع از اجرای طرح مسکن محرومین به روستا بازگشتم و با استفاده از مزایای طرح اکنون صاحب خانه شده‌ام.

وی با قدردانی از متولیان طرح مسکن محرومین، تصریح کرد: اگر چه خانه ۶۰ متری است و بخشی از هرینه‌های ساخت را هم از آورده خودم تامین کردم اما اگر مساعدت دولت نبود خانه‌دار شدن برای خانواده من تبدیل به یک رویا می‎شد.

این ساکن روستا در اردل در خصوص خوشحالی خانواده خود نیز اظهار داشت: خانواده از اینکه سرپناه دارند و در خانه مقاوم و جدید زندگی می‌کنند بسیار خوشحال هستند.

خانم محمدی سرپرست خانوار نیز از دیگر صاحبان مسکن محرومین به شمار می‌رود که سالها در مناطق سخت‌گذر شهرستان کوهرنگ زندگی می‌کرده است اما به سبب مقاوم نبودن خانه‌اش همواره نگران سلامتی فرزندانش بوده است.

وی نیز از خانه‌دار شدن خود با وجود اینکه هیچ هزینه‌ای نکرده، خوشحال است و عنوان می‌کند بیشتر اهالی روستا از این طرح منتفع شده و صاحب خانه‌های مقاوم هستند.

تکمیل خانه نیازمند اعطای به موقع کمک بلاعوض است

آقای کیانی از دیگر روستاییان چهارمحال و بختیاری است که بیش از ۹۵ درصد خانه خود را با کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی ساخته و منتظر است که ۱۰ میلیون از باقیمانده وام بلاعوض را بگیرد تا بتواند نازک‌کاری ساختمان را تکمیل و با خانواده‌اش در ساختمان جدید ساکن شود.

وی با بیان اینکه طرح مسکن محرومین طرح بسیار مناسب برای مردم مناطق روستایی و محروم است، اظهار داشت: تنها عیبی که می‌توان از این طرح گرفت آن است که تمام مبلغ کمک بلاعوض را یکجا پرداخت نمی‌کنند و چون در فواصل مختلفی پرداخت می‌شود پیشبرد ساخت و ساز را با وقفه مواجه می‌کند.

این مرد روستایی که به شغل رانندگی اشتغال دارد، هزینه‌های ساخت و ساز در مناطق روستایی را بالا دانست و گفت: اگرچه قیمت زمین و مسکن در شهرها بسیار گران‌تر و تامین آن بسیار سخت‌تر از مناطق روستایی است اما ما روستاییان باید هزینه حمل و نقل مصالح ساختمانی را به چند برابر قیمت شهر متقبل شویم و این موضوع باعث شده تا بسیاری از روستاییان از خانه‌های مقاوم و ایمن برخوردار نباشند.

کیانی خاطرنشان کرد: با این وجود طرح مسکن محرومین مشکل بسیاری از ما روستاییان را برطرف کرده و اکنون در هر روستا در حدود میانگین ۲۰ تا ۳۰ خانوار از این طرح بهره‌مند شده‌اند.

اختصاص ۳ هزار و ۴۴۰ سهمیه مسکن محرومین به چهارمحال و بختیاری

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در خصوص نحوه پیشرفت این طرح در این استان به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح مسکن محرومین در استان در هفته دولت سال گذشته با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور آغاز شد و در حال حاضر از مجموع ۲ هزار و ۴۴۰ واحد مسکونی بیش از ۹۵ درصد آن به بهره‌برداری رسیده است.

سهراب رییسی با اشاره به تسهیلات و کمک‌های بلاعوض دولت برای اجرای این طرح، تصریح کرد: ۹۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی به این طرح تخصیص داده شد که به صورت ۱۰۰ درصد انعقاد قرارداد شده است.

وی ادامه داد: همچنین۶۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای احداث ۲ هزار و ۴۴۰ واحد مسکن محرومین درنظر گرفته شده است  که تاکنون ۳۲ میلیارد تومان به استان تخصیص و پرداخت شده است.

به گفته رییسی، از مجموع واحدهای مسکن احداث شده ۵۴۱ واحد سهمیه مددجویان کمیته امداد و ۱۳۰ واحد سهمیه خانوارهای زیر پوشش بهزیستی است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: شناسایی مشمولان طرح با همکاری مقامات محلی، تهیه نقشه، پاسخ به استعلامات، تعیین ناظران فنی و نظارت عالیه بر اجرای ساخت و ساز و تهیه اسکلت‌های پیش ساخته به تعداد ۱۰۸ دستگاه از جمله اقداماتی است که تاکنون در اجرای طرح مسکن محرومین در استان انجام شده است.

رییسی به روند پیشرفت مسکن محرومین سال ۹۹ این استان نیز اشاره کرد و گفت: در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان در ۲۴ مرداد امسال علاوه‌بر اینکه یک هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی از مجموع ۲ هزار و ۴۴۰ واحد سال ۹۸ بهره‎برداری شد بلکه یک هزار واحد جدید نیز به استان اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: برای اجرای این سهمیه جدید ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۳۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای استان در نظرگرفته شده که به تازگی به استان تخصیص داده شده است.

به گفته رییسی، تاکنون ۵۱۵ نفر از مشمولان طرح با معرفی نهادهای حمایتی شناسایی شده‌اند و روند اجرای طرح از پیشرفت خوبی برخوردار شده است.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون نیز ۱۱۹ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل استان معرفی شده‌اند که پس از ابلاغ تسهیلات بانکی، سایر متقاضیان نیز به بانک های عامل معرفی می‌شوند.

بنا بر گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، در حدود ۲ هزار و ۴۴۰ خانوار در این استان ساحص خانه شده‌اند و این موضوع در شرایط اقتصادی کنونی و افزایش قیمت زمین و مسکن کمک شایانی به مردم مناطق محروم این استان کرده و خوشحالی و رضایتمندی بسیاری از اقشار محروم استان را فراهم آورده است.

چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۸۰۰ روستای دارای سکنه است که از این تعداد ۵۷۵ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار است.

حدود ۳۴۰ هزار نفر در روستاهای چهارمحال و بختیاری سکونت دارند که این رقم ۳۶ درصد جمعیت این استان را شامل می‌شود.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.