الحاق سه روستا به همدان، خط بطلان بر ساخت ‌و سازهای غیرمجاز
16 مهر 1399 - 17:56
بازدید 125
6

الحاق سه روستا به شهر همدان در حالی به تازگی به تصویب شورای این شهر رسید که این مصوبه خط بطلانی بر ساخت و سازهای غیرمجاز و بی‌رویه این مناطق خواهد بود. به گزارش گفتمان زاگرس؛ الحاق سه روستا به شهر تیرماه سال ۹۸ توسط هیات وزیران به تصویب رسید اما اجرای این مصوبه بنا […]

پ
پ

الحاق سه روستا به شهر همدان در حالی به تازگی به تصویب شورای این شهر رسید که این مصوبه خط بطلانی بر ساخت و سازهای غیرمجاز و بی‌رویه این مناطق خواهد بود.

به گزارش گفتمان زاگرس؛ الحاق سه روستا به شهر تیرماه سال ۹۸ توسط هیات وزیران به تصویب رسید اما اجرای این مصوبه بنا به دلایل مختلف به ویژه مخالفت شورای اسلامی شهر همدان، عملیاتی نشد و حالا این شورا موافقت خود را به طور رسمی اعلام کرد.

هیات وزیران در نشست بیست و سوم تیرماه سال ۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور نسبت به الحاق روستاهای «حسن ‏آباد شورین»، «علی ‏آباد پشت شهر »و «قاسم‏ آباد» از بخش مرکزی شهرستان همدان و مزرعه‏‌ها و مکان‏‌های تابع آن‏ها به شهر همدان موافقت کرد.

هیات وزیران در نشست بیست و سوم تیرماه سال ۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور نسبت به الحاق روستاهای حسن ‏آباد شورین، علی ‏آباد پشت شهر و قاسم‏ آباد دهستان هگمتانه بخش مرکزی شهرستان همدان و مزرعه‏‌ها و مکان‏‌های تابع آن‏ها به شهر همدان موافقت کرد.اما با گذشت یکسال از این مصوبه هیچ اقدام زیربنایی و عملیاتی برای اجرای طرح نشد و اکنون با تغییر دیدگاه در بین برخی اعضای شورا، اجرایی شدن طرح به تصویب رسید.

این طرح در نشست اخیر اعضای شورا با ۹ رای موافق، یک‌ رای مخالف و یک ‌رای ممتنع به تصویب رسید.

 دستور فرماندار بر اجرای قانون

مقاومت برخی اعضای شورای اسلامی شهر همدان مبنی بر اجرایی شدن مصوبه الحاق سه روستا به این شهر با واکنش فرماندار مواجه شد.

فرماندار همدان در یکسال اخیر بارها تاکید داشت که در این مصوبه عمل به قانون مورد تاکید و اجرا است و از این رو شهرداری وظیفه دارد از ساخت و سازهای غیرقانونی در این روستاها جلوگیری کند.

حسین افشاری پیشتر با بیان اینکه هیچ تغییری در مصوبه هیات وزیران به وجود نیامده است، گفت: بنابراین همه دستگاه‌های اجرایی متناسب با این قانون ارایه خدمات تخصصی خود را در دستور کار خود قرار دهند و ملاک عمل همه دستگاه‌ها، قانون است.

وی اضافه کرد: هر گونه تخلف از قانون و این مصوبه پیگرد قانونی دارد و مشمول مجازات می‌شود.

افشاری با بیان اینکه امور خدمات دهی و کنترل ساخت و ساز در این روستاها به شهرداری واگذار شده است، گفت: شهرداری وظیفه دارد از ساخت و سازهای غیرقانونی در این روستاها جلوگیری کند.

وی بیان کرد: طرح الحاق روستاهای علی آباد و حسن آباد و قاسم آباد فقط در محدوده مسکونی است که از روستایی به شهری تبدیل شود و اراضی کشاورزی و باغ های این روستاها همچنان کاربری قبلی خود را باید حفظ کنند.

فرماندار همدان:طرح الحاق روستاهای علی آباد و حسن آباد و قاسم آباد فقط در محدوده مسکونی است که از روستایی به شهری تبدیل شوند و اراضی کشاورزی و باغ های  این روستاها همچنان کاربری قبلی خود را باید حفظ کنند.

الحاق سه روستا قانونی است

شهردار همدان با تاکید بر اینکه الحاق سه روستای حسن آباد شورین، علی آباد پشت شهر و قاسم آباد به شهر گفت: این الحاق مصوبه هیات وزیران و ابلاغ معاون اول رییس جمهوری است.

عباس صوفی افزود: الحاق این سه روستا براساس تقسیمات سیاسی الزامی است و شورا در بودجه امسال نیز اعتبار به این حوزه اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه عنوان شده در این مناطق نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز توجهی نشده نیز درست نیست چرا که نظارت کامل از سوی مجموعه کنترل نظارت و پیشگیری شهرداری همواره صورت گرفته و عملکرد این حوزه نیز مورد تایید شورا است.

وی افزود: به تازگی در این مناطق چندین ساخت و ساز غیرمجاز تخریب شده و مستندات آن موجود است.

الحاق روستاها تحقق عدالت اجتماعی

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این باره گفت: الحاق روستاهای حسن آباد، علی آباد و قاسم آباد به این شهر در واقع تحقق عدالت اجتماعی است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این باره گفت: الحاق روستاهای حسن آباد، علی آباد و قاسم آباد به این شهر تحقق عدالت اجتماعی است.

ابراهیم مولوی افزود: برهمین اساس طرح بررسی مجدد نامه الحاق روستاهای حسن‌آباد، علی‌آباد و قاسم‌آباد به شهر همدان با محوریت اعلام موافقت با الحاق روستاهای مورد نظر در صحن شورا مورد تصویب قرار گرفت.

وی بیان کرد: این طرح با هدف انجام خدمات شهری و توجه به مناطق الحاقی و ارایه خدمات بهینه و مطلوب و ارایه امتیازات و تخفیف‌های مناطق توانمندسازی در راستای نیل به عدالت اجتماعی مورد موافقت اکثریت اعضای شورای شهر همدان قرار گرفت.

مولوی اضافه کرد: شهرداری همدان مکلف به تامین اعتبار لازم برای ارایه خدمات مطابق با شرح وظایف قانونی همانند سایر نقاط شهر به این سه روستا است.

وی تاکید کرد: تمام امتیازهای توانمندسازی به این سه روستا بر اساس ماده ۲۷ دفترچه عوارض محلی سال جاری شهرداری همدان، به این مناطق تعلق می‎گیرد.

جلوگیری از ساخت و ساز بی‌رویه

سخنگوی شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: این سه روستا در حوزه نفوذ و حریم شهر همدان هستند و خواسته و ناخواسته باید قوانین شهر در آن‌ها اجرا شود و اگر الحاق صورت نگیرد ده‌ها خانه غیرمجاز در آن‌ها ساخته خواهد شد که به ضرر مردم مناطق است.

مولوی خاطرنشان کرد: در این مصوبه به مدیریت شهری تاکید شده در راستای اجرای عدالت اجتماعی، خدماتی نظیر صدور پروانه ساختمانی، جمع‌آوری زباله، بهسازی، جدول‌گذاری و احداث پارک به اهالی این مناطق ارایه شود.

در این مصوبه به مدیریت شهری تاکید شده در راستای اجرای عدالت اجتماعی، خدماتی نظیر صدور پروانه ساختمانی، جمع‌آوری زباله، بهسازی، جدول‌گذاری و احداث پارک به اهالی این مناطق ارایه شود.

وی با بیان اینکه نتیجه بازدید نماینده تشخیص مصلحت نظام تاکنون به شورای شهر ابلاغ نشده است، گفت: بعید است لغو صورت بگیرد چراکه الحاق به هر حال باید انجام شود و اگر امسال عملی نشود، سال‌های آینده اجرا خواهد شد.

مولوی اضافه کرد: در صورت لغو الحاق، ترکیب جمعیتی این روستاها ترکیبی ناهمگون خواهد بود چرا که دلالان و سودجویانی که از قانون پیروی نمی‌کنند، خدمات را به این سه روستا می‌برند.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.