سایه سنگین کرونا بر ورزش
05 آبان 1399 - 7:57
بازدید 180
4

هفته تربیت بدنی امسال در حالی شروع شد که بیماری کرونا رمقی برای ورزش و فعالان این حوزه نگذاشته است و سایه سنگین آن بر این فعالیت‌ها کاملا احساس می‌شود. به گزارش گفتمان زاگرس،  پس از شیوع ویروس کرونا، ورزش برای مدتی به محاق رفت تا اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برخی رشته‌ها که ورزشکاران در […]

پ
پ

هفته تربیت بدنی امسال در حالی شروع شد که بیماری کرونا رمقی برای ورزش و فعالان این حوزه نگذاشته است و سایه سنگین آن بر این فعالیت‌ها کاملا احساس می‌شود.

به گزارش گفتمان زاگرس،  پس از شیوع ویروس کرونا، ورزش برای مدتی به محاق رفت تا اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برخی رشته‌ها که ورزشکاران در آن تماس کمتری با هم داشتند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توانستند به صورت محدود فعالیت کنند اما ورزش هنوز هم کم رونق است.

بر اساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا رشته‌های ورزشی از جمله کشتی و رزمی‌های که تماس بدنی ورزشکاران با هم بیشتر است، نمی‌توانند در شرایط فعلی فعالیت کنند بنابراین این رشته‌ها بیشتر دچار رکود شدند.

البته رشته‌های رزمی فعالیت‌های آموزشی مجازی و بخش اجرای فرم را پیگیری کردند اما با توجه به تعطیلی اماکن ورزشی، این رشته‌ها دچار رکود شدند و کسانی که شغل اصلی آنها با فعالیت‌های ورزشی گره‌ خورده با مشکلات جدی از نظر تامین معیشت روبرو شدند.

صاحبان باشگاه‌ها درآمدی ندارند

رییس هیات کونگ فو کردستان با بیان اینکه صاحبان باشگاه از بهمن سال گذشته یک ریال هم درآمد نداشته‌اند گفت: در این استان سه هزار و ۳۴۰ ورزشکار بیمه شده و ۲۰۰ مربی و داور در این رشته فعالیت می‌کنند که ۵۰ نفر از این تعداد شغل اصلی آنها از این محل است و اکنون بیکار شده‌اند.

فرهاد میمنت آبادی افزود: مربیان و پیشکسوت‌ها با شرایط موجود از نظر مالی با مشکلات روبرو شده‌ و تسهیلاتی هم که در نظر گرفته شده بود بدلیل شرایط پیچیده تاکنون شامل ورزشکاران این استان نشده است.

وی اضافه کرد: هر چند برخی آموزش‌ها در فضای مجازی پیگیری شده اما کونگ فو ورزشی است که اگر در فضای باشگاهی انجام نشود به نتیجه نمی‌رسد.

۲۵ مربی تکواندو بیکار شدند

رییس هیات تکواندو کردستان هم در این ارتباط با بیان اینکه ۲۵ مربی این رشته ورزشی که شغل آنها مربیگری بود با شیوع کرونا کار خود را از دست دادند، افزود: بیشترین آسیب به رشته تکواندو این استان در مدت شیوع کرونا دوری هنرجویان از این رشته مهیج ورزشی است.

صادق جمالی اظهار داشت: در این مدت بدلیل کمبود اعتبار نتوانستیم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و  بیشترین آسیب را هم بخاطر نرسیدن به تقویم فدراسیون و عدم برگزاری مسابقات دیدیم.

وی یادآور شد: در آینده و در صورت امکان تیم نوجوانان دختران در لیگ کشوری آینده‌سازان شرکت می‌کند و مسابقات استانی کمسه (اجرای فرم) نیز در ۹ آبان و مسابقات کشوری آن در هفته سوم آبان برگزار می‌شود.

رییس هیات تکواندو کردستان اظهار داشت: ما در مدت شیوع کرونا بیکار ننشستیم و تا جایی که امکان داشت تمام فعالیت‌ها و برخی مسابقات به صورت مجازی و همه دوره‌های هماهنگی مربیان و داوران در قالب نرم‌افزار فدراسیون تکواندو را به صورت غیرحضوری و مجازی پیگیری و اجرا کردیم.

جمالی تاکید کرد: مسابقات کومسه به صورت مجازی برگزار شد که ورزشکاران فرم تکواندو را در منازل اجرا و سپس فیلم را برای داوران ارسال کردند و نفرات اول تا سوم به این ترتیب انتخاب و جوایز به آنها اهدا شد.

وی گفت: برگزاری مسابقات هان مادانگ (حرکات نمایشی تکواندو) در پنج آیتم با تکنیک‌های رکوردی و تعادلی و برگزاری مسابقات دانش افزایی داوران از طریق ارائه سوالاتی در این زمینه از دیگر فعالیت‌های مجازی هیات در این مدت بوده است.

رییس هیات تکواندو کردستان اضافه کرد: براساس آمار، سال گذشته ۲ هزار و ۳۰۰ ورزشکار بیمه شده در رشته تکواندو فعالیت می‌کردند.

برخی باشگاه‌های پرورش اندام تعطیل شد

رییس هیات پرورش اندام کردستان نیز گفت: این رشته ورزشی پرجمعیت‌ترین ورزشکار را در استان دارد و بسیاری از این طریق و با باشگاه‌داری امرار معاش می‌کنند.

علی پژگول افزود: برای مدت نسبتا طولانی باشگاه‌ها تعطیل بود و اکنون مدتی است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت محدود باشگاه‌ها فعالیت را ادامه می‌دهند.

وی اضافه کرد: یک چهارم شاگردان به تمرین در باشگاه‌هایی که فعالیت‌ می‌کنند بازگشتند البته در این شرایط برخی از باشگاه‌ها تعطیل شده و در حال فروش وسایل ورزشی هستند.

پژگول یادآور شد: در شرایط عادی یک ماه یا ۲ ماه یکبار مسابقاتی برگزار می‌شد که در حال حاضر در ۶ ماهه اول سال هیچ مسابقه‌ای برگزار نشد و تنها مسابقه قویترین مردان که تماسی با وسایل مشترک وجود نداشت، برگزار شد.

بیش از یک میلیارد تومان تسهیلات به باشگاه‌ها داده شد

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان کردستان با اشاره به شرایط سخت باشگاه‌ها در دوران شیوع کرونا گفت: یک میلیارد و ۸۳۱ میلیون تومان به باشگاه‌های استان در قالب سامانه کارا تسهیلات واگذار شده است.
سایه‌میر صادقی افزود: باشگاه‌های سنندج‌ ۸۲۶ میلیون تومان، سقز ۶۱۹ میلیون تومان، بیجار ۱۱۲ میلیون تومان، قروه ۱۳۲ میلیون تومان، دهگلان ۵۲ میلیون تومان، دیواندره ۵۴ میلیون تومان، کامیاران ۲۰ میلیون تومان و بانه ۱۶ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.
وی یادآور شد: این کمک‌ها تنها به باشگاه‌ها داده شده است و در این باشگاه‌ها چندین رشته ورزشی فعالیت می‌کنند که در عمل کمکی به رشته‌های مختلف بوده است.
صادقی با بیان اینکه در شرایط کاهش افراد مبتلا به کرونا هم حضور ورزشکاران در باشگاه‌ها کاهش یافته است، اضافه کرد: بنا به درخواست دانشگاه علوم پزشکی کردستان و قرمز شدن وضعیت شیوع کرونا اماکن ورزشی روبسته کردستان تا اطلاع ثانوی تعطیل است.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.