روایتی از بی‌آبی مردم و بی‌دردی مسؤولان/ انتظار مردم کاج برای آب شرب ۳۰ ساله شد!
12 آبان 1399 - 13:58
بازدید 160
4

۴۰ سالی می‌شود که شهر کاج که در فاصله چندصد متری از سرشاخه کارون قرار دارد با مشکل کم‌آبی و یا قطع آب آشامیدنی روبه‌رو است. به گزارش گفتمان زاگرس:قصه پرغصه نداشتن آب شرب در قطب تولید آب شیرین کشور قصه غریبی نیست به سراغ هر کدام از مردم چهارمحال و بختیاری که بروی هر […]

پ
پ

۴۰ سالی می‌شود که شهر کاج که در فاصله چندصد متری از سرشاخه کارون قرار دارد با مشکل کم‌آبی و یا قطع آب آشامیدنی روبه‌رو است.

به گزارش گفتمان زاگرس:قصه پرغصه نداشتن آب شرب در قطب تولید آب شیرین کشور قصه غریبی نیست به سراغ هر کدام از مردم چهارمحال و بختیاری که بروی هر کدامشان به نوعی با این مشکل درگیر بوده یا هستند.

حالا در این میان از پروژه‌های غمگین و ناراحت‌‌کننده انتقال آب که بارها و بارها درباره‌شان گفته و نوشته‌ایم بگذریم کم‌کاری و بی‌خبری مسؤولان استان را از غم بزرگ بی‌آبی مردم را کجای دلمان بگذاریم.

کاج شهری از توابع شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری است این شهر در دامنه رشته کوه زاگرس و در حاشیه رودخانه کارون قرار دارد.

این شهر در ۷۵ کیلیومتری مرکز استان یعنی شهرکرد قرار گرفته اما انگار تمام راه‌های ارتباطی‌اش با مرکز و مسؤولان استانداری و شرکت آب و فاضلاب قطع شده است.

کاج مردم نجیبی دارد که چندین سال است علاوه بر تحمل رنج محرومیت، از نداشتن آب شرب سالم نیز رنج می‌برند، مردمانی که در حاشیه چندین چشمه و رودخانه زندگی می‌کنند و از داشتن نعمت آب شرب محروم هستند.

چندین خبر و گزارش در خصوص بی‌آبی مردم کاج توسط خبرگزاری فارس منتشر شده است اما انگار هیچ کدام از مسؤولان قصد ندارند از خواب زمستانی برخیزند و گوششان بدهکار مشکلات مردم نیست.

حل مشکل آب شرب کاج انگار گره کوری دارد که توانایی رستم دستان را می‌خواهد و با توانایی مسؤولان فعلی حل‌شدنی نیست، این مسؤولان حتی نمی‌خواهند در روزهای پایانی خدمتشان از خود خاطره خوبی برای مردم به جای بگذارند.

آب آشامیدنی ما کدر و گل‌آلود است

سعادت صادقی از اهالی کاج با اعتراض به وضعیت نبود آب می‌گوید در زمان بارندگی آب کدر و گل‌آلود می‌شود که مسؤولان یک دستگاه تصفیه آب برای حل مشکل قرار دادند اما زمان مسؤولان گذشته شرکت آب این دستگاه را برداشتند.

وی با بیان اینکه آب شهر کاج چندین سال است که تبدیل به یک معضل شده  و جیره‌بندی است و این میزان آب هم کیفیت مناسبی ندارد، گفت: آب ما از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح وصل است و کیفیت ندارد من الان مشکل کلیه دارم و خیلی از مردم مشکلات گوارشی دارند که دکتر می‌گوید از آب است.

رضا عباسی از دیگر ساکنان شهر در این خصوص می‌گوید: مسؤولی که حتی حاضر نیست یکبار سراغ ما بیاید و میدانی وضعیت را مشاهده کند به هیچ وجه نمی‌داند اینجا چه خبر است نباید در مورد شهر ما اظهارنظر کند الان بسیاری از مردم ما به بیماری سنگ کلیه و دل‌درد مبتلا هستند.

وی ادامه داد: ما در محله بالای کاج هستیم اصلا آب فشار ندارد ۱۲ شب به ما آب می‌رسد و برای ذخیره‌سازی باید از پمپ استفاده کنیم، مسؤولان فقط صحبت می‌کنند شما این وضعیت آب را درست کنید ما هیچ چیز نمی‌خواهیم.

معصومه شجاعیان از دیگر اهالی کاج در خصوص وضعیت آب شهر می‌گوید ما اصلا آب نداریم و این آبی هم که به صورت جیره‌بندی شده دست ما می‌رسد بسیار کدر و تصفیه نشده است و همه مردم سنگ کلیه گرفتند.

وی ادامه داد: الان در این قسمت که ما هستیم یک روز درمیان آب داریم و آن همه نیمه‌های شب که به خاطر سرمای هوا ما نمی‌توانیم آب ذخیره کنیم و همه مریض شده‌ایم.

پروژه انتقال آب از باغ‌رستم با وجود ۵۰۰ متر لوله‌گذاری نیمه‌کاره رها شده 

رئیس شورای شهر کاج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه برای حل مشکل کاج قرار است که از چشمه باغ رستم خط انتقال آب به شهر برسد اما این پروژه با وجود ۵۰۰ متر لوله‌گذاری نیمه‌کاره رها شده است، گفت: در حال حاضر هر کدام از مسؤولان یک حرف می‌زنند.

پروژه مشکل اجتماعی ندارد/ مسؤولان دنبال بهانه هستند

وی با اشاره به اینکه مردم شهر از وضعیت فعلی بسیار ناراحت هستند و خواستار رسیدگی به این مشکل می‌باشند، ادامه داد: مسؤولان شرکت آب ادعا می‌کنند پروژه با مشکل اجتماعی روبه‌رو شده است در صورتی که این‌طور نیست و تنها یک نفر است که این مشکل را ایجاد کرده اما مسؤولان به خودشان زحمت نمی‌دهند که طرف را راضی کنند و دائم می‌گویند پروژه با مشکل اجتماعی روبه‌رو است.

پشت پرده پروژه انتقال آب باغ‌رستم به شهر کاج چه خبر است؟

احمدیان با بیان اینکه اصلا بحث مردم نیست و اداره‌آب هم از مسئولیت خود شانه خالی می‌کند و یک نفر است که مزاحم لوله‌گذاری شده است و فرماندار هم گفته که از این فرد شکایت می‌کند، اضافه کرد: شرکت آب هم نمی‌تواند بودجه پروژه را تأمین کند و اینکه پشت پرده چه اتفاقاتی افتاده است در صورتی که این طرح مدت‌ها پیش تصویب شده و ردیف بودجه گرفته اما حالا چه شده خودمان هم نمی‌دانیم.

حرف‌ها و قول‌های واهی مردم را معطل خود کرده‌اند

وی با بیان اینکه با حرف‌ها و قول‌های واهی مردم را معطل خود کرده‌اند اینکه قرار است چشمه اضافه کنند به خط دزدارون و از این قبیل کارها بهانه‌ای است تا پروژه اصلی به تاخیر بیفتد، توضیح داد: هر روز یک بهانه می‌آورند یک روز پمپ می‌سوزد که ۸ روز طول می‌کشد تا تعمیر کنند چرا چون مدیریتی در شرکت آب و فاضلاب استان وجود ندارد.

رئیس شورای شهر کاج با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ سال است که کاج مشکل آب دارد و هیچ چاره‌ای جز انتقال آب وجود ندارد و هر روز که آب قطع می‌شود وعده‌ می‌دهند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد، ادامه داد: هم‌اکنون خیلی از مردم کاج از ۱۱ شب به بعد به مدت چند ساعت آب دارند یک عده در طول روز و جیره‌بندی است.

وی با بیان اینکه مردم باید ۴ صبح از خواب برخیزند و آب ذخیره کنند، آن‌ هم اگر لوله و یا پمپ خراب نباشد و آب به همه برسد، گفت: در خصوص کیفیت آب هم باید بگویم که به دلیل تغییرات جوی گاهی کیفیت مناسبی ندارد و حتی زمانی که برخی از اهالی به منظور درمان مشکلات گوارشی و کلیوی به درمانگاه یا بیمارستان مراجعه می‌کنند پزشکان می‌گویند از آب است اما هیچ‌کس نمی‌خواهد قبول کند.

احمدیان با بیان اینکه الان پروژه انتقال آب از چشمه رستم‌آباد اجرا شده اما نیمه کاره است و در این مقطع مزاحم دارد حال نمی‌دانم تکلیف چیست اینکه یک نفر، چند هزار نفر را معطل خود کرده است و اداره آب هم هیچ کاری انجام نمی‌دهد، افزود: طرف حاضر نیست زمینش را رایگان در اختیار طرح بگذارد خب چرا این زمین خریداری نمی‌شود و اصلا یک بار هم شرکت آب برای حل مشکل پیش‌قدم نشده است و از خدایشان است که پروژه به حال خود رها شود.

وی با بیان اینکه اصلا مشکل اجتماعی وجود ندارد فقط یک نفر است که باعث شده انجام پروژه به تأخیر بیافتد، عنوان کرد: پروژه‌ای که مصوب شده و دارای ردیف بودجه است چگونه می‌شود که به حال خود رها شود.

مردم این شهر نجابت به خرج می‌دهند که تجمع اعتراضی نمی‌کنند 

رئیس شورای کاج گفت: مردم این شهر نجابت به خرج می‌دهند مردم ما خیلی مظلوم هستند ما حتی یک ماه در سال آرامش نداریم در برخی مواقع با تانکر از چشمه‌های اطرف شهر برای مردم آب می‌آوریم و این ظلم آشکار است.

حالا که توپ به زمین شرکت آب و فاضلاب استان افتاده باید نظر مسؤولان این اداره رو هم پرسید تا دلیل این همه تأخیر در انجام پروژه آب‌رسانی چشم باغ‌رستم‌ به کاج شفاف‌سازی شود.

ادعای شرکت آب و فاضلاب در خصوص مشکلات اجتماعی پروژه انتقال آب

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در کاج به دلیل مصرف بی‌رویه بالادست این شهر کمبود آب وجود دارد و در یک مقطعی آب کاملا قطع بود، گفت: پروژه انتقال آب باغ‌رستم به طول هشت کیلومتر در حال اجراست اما مشکلات اجتماعی ایجاد شده که باید حل شود و همچنین بودجه کافی برای ادامه این طرح وجود ندارد.

محمودی ادامه داد: تا تکمیل این طرح سعی خواهیم کرد با هدایت آب از یکی از چشمه‌ها به خط دزدارون میزان آب را افزایش دهیم.

برای اتمام پروژه ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

وی با بیان اینکه ما نمی‌توانیم در مسیر انتقال به کسی آب دهیم چون باعث سوختگی پمپ خواهد شد، افزود: چون در این مسیر شبکه توزیع نداریم و البته برای اتمام پروژه نیازمند پنج میلیارد تومان بودجه هستیم و در وضعیت فعلی امکان تأمین بودجه وجود ندارد.

پاس‌کاری مسؤولان بهم در خصوص حل مشکل آب مردمی که ۳۰ سال است در خصوص تأمین آب آشامیدنی مشکل دارند علتی جز بی‌مسئولیتی برخی از پشت میزنشینان ندارد.

انجام بسیاری از پروژه‌های غیرضروری در استان که هیچ منفعتی برای مردم ندارد جز اینکه جیب عده‌ای کارچاق‌کن را پر می‌کند از یک طرف و ادعای نبود بودجه برای پروژه‌هایی که نیمه‌کاره رها شده‌اند و با سلامتی و زندگی مردم سروکار دارد از طرف دیگر غم بزرگی است که نیازمند چاره‌اندیشی است.

نماینده محترم مردم شهر اردل، کوهرنگ و فارسان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار محترم اعضای شورای شهر، مردم شهر کاج مشکل آب آشامیدنی دارند که باید برطرف شود اینکه در این میان چه کسی باید این مشکل را حل کند و آستین همت بالا بزند و مرد میدان شود سوالی است شما عزیزان باید پاسخگوی آن باشید.

مسؤولانی که نتوانند یک پروژه انتقال آب هشت کیلومتری را انجام دهند چگونه خواهند توانست مشکل بیکاری مردم را حل کنند؟

فارس

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.