کرمانشاه روزانه به ۷۰۰ عدد داروی «رمدسیویر» نیاز دارد
14 آبان 1399 - 14:40
بازدید 170
5

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیاز روزانه بیماران مبتلا به کرونا در استان به داروی «رمدسیویر» را ۷۰۰ عدد اعلام کرد و گفت: از این میزان اکنون نصف آن را به دلیل کمبود در کشور و دنیا می‌توانیم، تامین کنیم. به گزارش گفتمان زاگرس؛دکتر «قباد محمدی» روز چهارشنبه در نشست خبری با […]

پ
پ

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیاز روزانه بیماران مبتلا به کرونا در استان به داروی «رمدسیویر» را ۷۰۰ عدد اعلام کرد و گفت: از این میزان اکنون نصف آن را به دلیل کمبود در کشور و دنیا می‌توانیم، تامین کنیم.

به گزارش گفتمان زاگرس؛دکتر «قباد محمدی» روز چهارشنبه در نشست خبری با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان، افزود: داروی رمدسیویر اکنون تنها داروی ضدویروسی است که سازمان غذا و دارو آمریکا برای درمان بیماران کرونایی تایید کرده است.

وی با بیان اینکه فعلا در دنیا همین یک دارو برای بیماران مبتلا به کرونا تایید شده است، گفت: مصرف این دارو در دنیا به شدت افزایش پیدا کرده و متقاضیان زیادی دارد و از این رو میزان تقاضا از عرضه جلوتر زده و در کشور ما هم به تبع کمبود دارد.

وی همچنین توضیح داد که وزارت بهداشت برای تامین نیازهای بیماران کرونایی واردات این دارو را آزاد کرده که امیدواریم با این اقدام داروی مورد نیاز بیماران کرونایی در کشور و استان تامین شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه به شیوه توزیع داروی رمدسیویر در استان نیز اشاره کرد و گفت: این دارو وقتی به کرمانشاه می‌رسد باید در مدت یک تا ۲ ساعت به دست مریض برسد و اگر بخواهیم بین بیمارستان‌ها توزیع کنیم یک روز طول می‌کشد و از آنجایی که جان مریض برای ما مهم است دارو را تحویل همراه مریض می‌دهیم.

محمدی به نارضایتی از این شیوه توزیع دارو اشاره کرد و افزود: به دنبال دستور رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از امروز (چهارشنبه ۱۴) آبان دیگر داروی رمدسیویر به همراهان بیمار داده نمی شود بلکه ما در اختیار بیمارستان ها قرار  می دهیم.

وی با بیان اینکه امروز وقفه ای در توزیع این دارو در استان می افتد، گفت: از فردا (پنجشنبه) داروی رمدسیویر در معاونت غذا و دارو استان در اختیار نماینده همه بیمارستان‌ها قرار می گیرد و از طریق بیمارستان‌ها به مریض داده می شود.

او در مورد وقفه یک روزه و نیاز بیماران به داروی رمدسیویر نیز گفت: این وقفه مشکلی در بیماران ایجاد نمی‌کند چرا که دُزهای قبلی استفاده شده این دارو همچنان به روند بهبود بیمار کمک می‌کند تا داروی جدید به او برسد.

وی داروی رمدسیویر را گرانقیمت دانست و گفت: ماهانه ۱۵ میلیارد تومان برای این دارو در استان هزینه می‌شود و هر فرد مبتلا نیاز به پنج مورد برای درمان دارد که هزینه آن چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود و مشمول بیمه هم نمی‌شود.

داروی رمدسیویر دوره بهبودی کرونا را پنج روز کاهش می‌دهد

به گزارش گفتمان زاگرس؛ نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف داروی رمدسیویر دوره بهبودی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ را کوتاه می‌کند و خطر مرگ ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد.

محققان متوجه شدند که این داروی ضد ویروس، دوره بهبودی بیماران کرونایی را که در بیمارستان بستری هستند دست کم پنج روز کاهش می دهد، علاوه بر این مشخص شده است که این دارو خطر مرگ و میر ناشی از آلودگی به ویروس کرونا را تا ۳۰ درصد تقلیل می دهد.  

داروی رمدسیویر که توسط شرکت داروسازی Gilead Sciences در کالیفرنیا ساخته شده است، تنها دارویی است که در آمریکا برای مصرف اورژانسی و برای درمان بیماران مبتلا به وضعیت شدید کرونا تایید شده است.

نتایج این مطالعه که توسط محققان موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی وزارت بهداشت آمریکا انجام شد، نه تنها نشان می دهد که داروی رمدسیویر می تواند به بهبود وضعیت بیماران کرونایی کمک کند بلکه می تواند مانع بروز عوارض شدید این بیماری شود.  

داروی رمدسیویر توسط شرکت داروسازی  Gilead Sciences برای درمان «ابولا» ساخته شد. ابولا، تب خونریزی دهنده کشنده ای است که در سال ۲۰۱۴ در غرب آفریقا پدیدار شد. این دارو با مسدود کردن آنزیمی عمل می کند که به ویروس کرونا کمک می کند رونوشت هایی از خود ایجاد کند و به نوبه خود در سراسر بدن گسترش یابد.

نتیجه مطالعات در مدل های سلولی و حیوانی نشان داده است که داروی رمدسیویر، فعالیت «سندرم مزمن تنفسی»  (SARS) و بیماری ویروسی «مرس» را که از خانواده های ویروس جدید کرونا هستند، مسدود کرده است.

محققان می گویند: پیشگیری از تکثیر این ویروس به بیمار کمک می کند تا در غلبه بر این عفونت پیروز شود.

هم اکنون هزار و ۹۹ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند و در شبانه روز گذشته نیز ۱۲نفر براثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.