تبدیل کلونی کرونا به آنتی ویروس
15 آبان 1399 - 11:01
بازدید 190
5

یکی از تالارهای عروسی سنندج به واحد تولید ماسک که بهترین وسیله برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا در دنیا شناخته شده است، تبدیل شد.  به گزارش گفتمان زاگرس، بیش از هشت ماه از شیوع ویروس کووید ۱۹ در ایران می گذرد و برای مقابله و مبارزه با این ویروس کارها و اقدامات زیادی هم […]

پ
پ

یکی از تالارهای عروسی سنندج به واحد تولید ماسک که بهترین وسیله برای جلوگیری از انتقال بیماری کرونا در دنیا شناخته شده است، تبدیل شد.

 به گزارش گفتمان زاگرس، بیش از هشت ماه از شیوع ویروس کووید ۱۹ در ایران می گذرد و برای مقابله و مبارزه با این ویروس کارها و اقدامات زیادی هم انجام شده و در این بین سرمایه گذاران و تولیدکنندگان زیادی هم از چرخه تولید پا پس نکشیدند و جهادوار وارد میدان مبارزه شدند.

تاکنون در کردستان پنج واحد تولید ماسک که یکی از اقلام ضروری و تاثیرگذار در کاهش شیوع بیماری کرونا محسوب می شود، ایجاد شده است. پنجمین واحد تولید ماسک که حدود ۱۵ روز از آغاز فعالیت آزمایشی آن و دو روز از شروع افتتاحیه و کار رسمی آن می گذرد در یکی از تالارهای عروسی شهر سنندج ایجاد شده است.

این روزها از تالارهای عروسی بیشتر با عنوان کلونی شیوع کرونا نام برده می شود و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان از ابتدای همه گیری این بیماری تاکنون مردم را از رفتن به این مکان که تجمع در آن زیاد و جریان هوا هم در آن بسیار کم است؛ منع کردند.

ممنوعیت برگزاری هر گونه مراسمی اعم از عزا و عروسی که در آن تجمع مردمی ایجاد شود چندین مرتبه در سال جاری اعمال شده است و در روزهای آغازین دومین ماه فصل پاییز که بار دیگر شرایط بسیاری از استان‌های کشور به تبع کردستان فوق بحرانی اعلام شده کرکره بسیاری از مراکز و واحدهای صنفی بار دیگر پایین کشیده شده است.

صندوق خیریه ای که تالار عروسی را مرکز تولید کرد

۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ایجاد واحد تولید ماسک و تغییر کاربری تالار ماهان به واحد تولیدی به همت صندوق خیریه همیاران هزینه شده که بی شک در این روزها که تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ افزایش پیدا کرده یکی از کارهای خیر و خداپسندانه تولید مهمترین کالای جلوگیری کننده از شیوع بیشتری این بیماری است.

خسرو ویسی مدیر واحد تولید ماسک سه لایه در تالار ماهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به شرایط کشور و استان از لحاظ شیوع بیماری کرونا همه به میزان توان خود وظیفه دارند در راستای مهار این بیماری تلاش کنند.

وی اضافه کرد: با همت صندوق خیریه همیاران و همکاری مسوولان استان اقدام به عقد قرارداد سه ساله با مالک تالار ماهان در سنندج کردیم و تا زمانی که کشور نیاز به ماسک داشته باشد اقدام به تولید آن خواهیم کرد.

مدیر این واحد تولید ماسک در سنندج افزود: با خرید دستگاه و تجهیزات لازم و مواد اولیه تاکنون ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان  در این واحد هزینه شده است.

ویسی با اشاره به اینکه ماهانه سه میلیون ماسک سه لایه یکبارمصرف پزشکی در این واحد تولید می شود، گفت: تغییراتی در تالار عروسی ماهان دادیم و آنرا به یک واحد تولیدی و صنعتی تبدیل کردیم.

وی با بیان اینکه این واحد از نظر بهداشتی هم مورد تایید قرار گرفته است، افزود: ماسک هایی که در این واحد از طریق دستگاه تمام اتوماتیک تولید و با گاز ازن و اشعه UV (فرابنفش) هم ضدعفونی  می‌شود.

مدیر این واحد تولید ماسک در سنندج به مشکلات پیشروی این واحد هم اشاره کرد و گفت: مواد اولیه تهیه ماسک را با هفت، هشت برابر قیمت از بازار خریداری می کنیم و این یکی از مهمترین مشکلات پیشرو است.

ویسی اظهار داشت: اگر پارچه با قیمت دولتی در اختیار ما قرار داده شود ماسک با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت ممکن در اختیار مردم می گذاریم.

تولید روزانه ۳۲۰ هزار عدد ماسک در کردستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم اظهار داشت: هر واحد تولیدی به ویژه در بخش تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده نیاز به  سرمایه در گردش داشته باشد از محل‌های مختلفی همچون تسهیلات تبصره ۱۸ و رونق تولید تسهیلات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.  

محمد دره وزمی  با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه یکی از مهمترین مشکلات واحدهای تولید ماسک استان است، گفت:  لیستی از این واحدها تهیه شده و روزانه تامین نیاز مواد اولیه آنها پیگیری می‌شود.  

وی اعلام کرد: در مجموع پنج واحد تولید ماسک استان سالانه ۱۲۰ میلیون و روزانه ۳۲۰ هزار عدد از این محصول را تولید و روانه بازار می‌کنند.  

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم با بیان اینکه در هفته جاری چهارمین و پنجمین واحد تولید ماسک در استان هم به بهره برداری رسید، افزود: چهارمین واحد تولید ماسک استان سالانه ظرفیت تولید ۵۰ میلیون عدد ماسک استاندارد را دارد.  

دره‌وزمی اظهار داشت: برای احداث و راه اندازی این دو واحد جدید ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری انجام شده و برای ۵۰ نفر هم شغل ایجاد شده است.

نجات جان ده‌ها نفر با استفاده از ماسک و تعطیلی دورهمی‌ها

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم  از شیب تند و نگران کننده کرونا در استان خبرداد و اظهار داشت : شهرستان‌های بانه، بیجار، سقز، سنندج، کامیاران و مریوان در وضعیت قرمز، قروه در وضعیت هشدار یا پرخطر و دهگلان و دیواندره در وضعیت زرد و خطر متوسط بیماری قرار دارند.

دکتر ابراهیم قادری  اضافه کرد: هفته گذشته میانگین بروز هفتگی موارد مثبت بستری در استان، حدود ۴۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بود که این عدد از میانگین کشوری بالاتر است.

وی یادآور شد: برگزاری مراسم عروسی، مولودی خوانی، دورهمی‌های خانوادگی در مناطق و باغ‌های حاشیه شهرها و همچنین تردد مسافر از مناطق مرزی از جمله نگرانی‌های مهم در مدیریت اپیدمی بیماری در استان است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: بی شک با استفاده از ماسک، تعطیلی مهمانی ها و دورهمی ها می توان جان ده ها نفر را نجات داد و از ابتلای آنها به بیماری کرونا جلوگیری کرد.

قادری اظهار داشت: امیدواریم با همکاری مسوولان و مردم و پرهیز از رفتارهای اجتماعی پرخطر و نظارت بر حُسن اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان، شاهد توقف شیوع گسترده بیماری و کاهش مرگ و میر باشیم.

تبدیل تالار عروسی در سنندج به واحد تولید ماسک  حاوی پیام ارزشمندی به آحاد مردم است اول اینکه تالارهای عروسی تا برگشت وضعیت جامعه به حالت عادی باید تعطیل باشند و دوم اینکه استفاده از ماسک برای حفاظت خود و دیگران ضروری است.

نکته حائز اهمیت این است که اگر در ابتدای شیوع ویروس کووید ۱۹ کمبود ماسک در کشور وجود داشت ولی اکنون با تغییرخط تولید و ایجاد واحدهای زیادی در استان های مختلف به تبع کردستان مشکلی از لحاظ تامین این کالای بهداشتی وجود ندارد.

قیمت هر عدد ماسک از پنج هزار تومان در اوایل سال جاری به یک هزار و ۲۰۰ تومان در حال حاضر رسیده است و این نشان تولید زیاد این محصول بوده و بنابراین هر فردی توانایی مالی تامین این کالای بهداشتی را دارد.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.