بسکتبال کرمانشاه در تب و تاب حضور در لیگ دسته اول
17 آبان 1399 - 6:12
بازدید 341
3

مسابقات لیگ دسته اول بسکتبال کشور در حالی قرار است امسال با حضور حدود ۴۰ تیم برگزار شود که تیم کرمانشاه نیز خود را برای حضور در این رقابت‌ها آماده می‌کند تا نام کهن بسکتبال این دیار را بار دیگر با جوانانش زنده کند. به گزارش گفتمان زاگرس:بسکتبال کرمانشاه با داشتن ظرفیت و پتانسیل بالایی […]

پ
پ

مسابقات لیگ دسته اول بسکتبال کشور در حالی قرار است امسال با حضور حدود ۴۰ تیم برگزار شود که تیم کرمانشاه نیز خود را برای حضور در این رقابت‌ها آماده می‌کند تا نام کهن بسکتبال این دیار را بار دیگر با جوانانش زنده کند.

به گزارش گفتمان زاگرس:بسکتبال کرمانشاه با داشتن ظرفیت و پتانسیل بالایی که دارد روزگاری با طرفداران پرشمارش یکی از قطب های کشور و از مدعیان همیشگی قهرمانی به حساب می آمد ولی امروز با مشکلات مالی فراوانی روبروست، مشکلاتی که باعث شده سال ها از حضور در لیگ برتر و سطح اول بسکتبال کشور بازماند.

تاریخچه بسکتبال کرمانشاه را که مرور کنیم به سال هایی می رسیم که دنبال کردن ورزش قهرمانی هنوز در بسیاری از استان ها جا نیفتاده بود اما کرمانشاه در خیلی از رشته ها نظیر همین رشته که امروز کمتر کسی از آن سراغی می گیرد آقایی  می‌کرد.

سال ۱۳۳۵ شمسی یعنی ۵۹ سال پیش در حالی که مسابقه های بسکتبال قهرمانی کشور با تعداد تیم های اندکی برگزار می شد کرمانشاه با داشتن چهره هایی نظیر محسن فرزانه، محسن پارسایی، اکبر وحدتی، محسن هاشمی و شادروانان فریدون برهمن و مسعود مشکین که از اولین های بسکتبالیست های استان بودند در سطح کشور همیشه جزء مدعیان بود.

شاید حسن فوادی، بهنام بنی عامریان، بهرام سپه دار، برادران مردانی (شاهپور و کامبیز)، صادق عیوضی، کرم احمدیان و سیروس محمدی آخرین نسل طلایی بسکتبال کرمانشاه بودند که حضورشان در هر تیمی یک وزنه به حساب می آمد و کرمانشاه با وجودشان بر بلندای این رشته در کشور می درخشید، زمانی که هنوز پول به آن شکل وارد ورزش نشده بود و شهر و زادگاه ورزشکاران تعصب خاصی برای آنان داشت.

اما پیشینه و قدمت بسکتبال در کرمانشاه تنها مختص به آقایان نیست چرا که تیم بانوان استان نیز از تیم های قدیمی و ریشه دار این ورزش در کشور می شود، جایی که در سال ۱۳۴۰ شمسی و زمانی که بسکتبال در بین مردان بسیاری از استان ها جایی نداشت، بانوان کرمانشاهی صاحب تیم بودند.

مرحومه نوشین اعظم زنگنه، ثریا ملکی، فاطمه عصری، ناهید کاشانیان، ثریا دزفولیان، ژاله ربیعی، شکوفه سپهری، شهناز مسجدی، نرگس عصری، ملوک سلطانی، سرور خردمند، ثریا ابری، آفاق رحمتی و اولین های بسکتبالیست های بانوان در دهه های ۴۰ و ۵۰ بودند که افتخارات زیادی را خلق کردند.

در حالی امروز بلندقامتان ورزش بسکتبال کرمانشاه زمین گیر شده اند که شاید با کمی درایت بیشتر و استقبال شرکت ها و کارخانه های می توانستیم شاهد درخشش آن ها در مسابقات لیگ برتر باشیم.

حضور کرمانشاه با جوانان در لیگ دسته اول

رییس هیات بسکتبال کرمانشاه از قطعی شدن حضور در لیگ دسته اول باشگاه های کشور خبر داد و گفت: نیمی از ورودی مسابقات را نیز پرداخت کرده ایم و تمرینات تیم حدود یک ماهی هست که آغاز شده است.

کرم احمدیان با بیان اینکه هم اکنون ۲۰ بازیکن در اردوی تیم خانه بسکتبال کرمانشاه حضور دارند، افزود: همه این بازیکنان بومی استان و نیمی از آن ها نیز کمتر از ۲۰ سال سن دارند و به صورت جدی تمرینات خود را دنبال می کنند تا حضور خوبی در لیگ داشته باشند.

وی تصریح کرد: ترکیب جوان امسال تیم کرمانشاه برای آینده نگری و سرمایه گذاری روی افرادی است که می توانند در سال های پیش رو آینده بسکتبال این استان را تامین کنند و حتی در تیم ملی حضور داشته باشند.

احمدیان یادآور شد: همین جوانان اگر به آنها توجه لازم صورت گیرد می توانند چهره های درخشانی برای ورزش بسکتبال استان و کشور باشند و ما هم قصد داریم با این بازیکنان برای کرمانشاه در لیگ دسته اول آبروداری کنیم.

رییس هیات بسکتبال کرمانشاه تصریح کرد: طبق اعلام سازمان لیگ، قرعه کشی و نحوه گروه بندی تیم های حاضر در لیگ یک روز ۱۹ آبان انجام و مسابقات نیز از ۲۸ همین ماه آغاز می شود.

وی گفت: هنوز جزییات برگزاری مسابقات مشخص نیست اما اگر هر ۴۰ تیمی که اعلام آمادگی کرده اند در مسابقات حضور یابند احتمالا مسابقات در ۲ گروه ۲۰ و یا چهار گروه ۱۰ تیمی برگزار خواهد شد.

احمدیان یادآوری کرد: علاوه بر آقایان، تیم بانوان بسکتبال کرمانشاه نیز قرار است امسال در لیگ دسته اول شرکت کند و به همین منظور با چند حمایت کننده مالی صحبت کردیم و منتظر نهایی شدن بحث حمایت آنها هستیم.

مشکلات مالی بزرگترین مانع حضور در لیگ برتر 

رییس هیات بسکتبال استان کرمانشاه در ادامه به موضوع لیگ برتر اشاره کرد و گفت: بارها اعلام کرده ام سهمیه کرمانشاه در سطح اول بسکتبال کشور و سوپرلیگ محفوظ است اما متاسفانه مشکلات مالی و نداشتن اسپانسر سال هاست که ما را از حضور در سطح اول بسکتبال کشور بازداشته است.

وی خاطرنشان کرد: تیم های فعلی حاضر در لیگ برتر بین ۲ تا هشت میلیارد تومان هزینه کرده اند اما می توانیم با هزینه ای کمتر از ۲ میلیارد تومان هم شرکت کرده و خود را در این رقابت ها نگه داریم ولی متاسفانه کسی حاضر به کمک نیست.

احمدیان با اشاره به ورزشکاران خوبی که بسکتبال کرمانشاه دارد، گفت: حسام رضایی، رضا نوری و مسعود سلیمانی چند تن از بازیکنان کرمانشاهی هستند که برای سایر تیم های لیگ برتری بازی می کنند در حالی که اگر بودجه حضور در این مسابقات را داشتیم می توانستیم آنها را به خدمت گرفته و با جذب چند بازیکن حرفه ای و تعدادی دیگر از جوانان استان تیم خوبی را در مسابقات شرکت دهیم.

رییس هیات بسکتبال کرمانشاه یادآوری کرد: در حالی بسیاری از صاحبان صنعت، واحدهای تولیدی و کارخانجات از حضور در ورزش و انجام تبلیغات در این حوزه خودداری می کنند که این فضا با توجه به مخاطبان همیشگی خود بهترین محل برای دیده شدن آنهاست.

وی گفت: بسیاری از آنها نصب چند بنر و بیلبورد را برای تبلیغات خود در نظر گرفته اند که آن هم محدود به چند محله است و گستردگی فراوانی ندارد در حالی که مسابقات لیگ، کشوری است و در همه جای ایران دیده می شود.

احمدیان خاطرنشان کرد: علاوه بر آن صداوسیما و رسانه ها نتایج مسابقات را اعلام می کنند، با سرمربی و ورزشکاران آن ها مصاحبه و نام آن شرکت و تولیدی همواره در استان و حتی کشور بر سر زبانهاست و این خود بهترین تبلیغ به حساب می آید.

این مقام مسوول در هیات بسکتبال کرمانشاه افزود: در اهمیت و جذابیت ورزشی مانند بسکتبال همین بس که سال آینده در المپیک به میدان خواهیم رفت و تعداد تیم های لیگ برتر و دسته اول از ۱۰ تا ۱۲ تیم در فصل گذشته به ترتیب به ۱۶ و ۴۰ تیم در فصل جاری افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: این بهترین فرصت برای بخش خصوصی است که با هزینه کردن در ورزش به افزایش تولیدات خود و رونق و شکوفایی بیشتر واحدش کمک کند و از سوی دیگر تعدادی از جوانان استان را سرگرم ورزش کرده و از بسیاری آسیب های اجتماعی دور نگه دارد.

احمدیان تاکید کرد: کرمانشاه می تواند حرف های زیادی در سطح اول بسکتبال کشور داشته باشد اما باید مسوولان و بخش خصوصی به صورت جدی وارد میدان عمل شده و کمک ها و حمایت های لازم را به عمل آورند.

حضور در مسابقه ها لیگ موجب پویایی بسکتبال کرمانشاه می شود

یکی از پیشکسوتان بسکتبال کرمانشاه نیز حضور در مسابقات لیگ را موجب پویایی و رونق بسکتبال کرمانشاه دانست و گفت: حضور در این رقابت ها و میدان دادن به جوانان استان می تواند چهره های خوبی برای آینده بسکتبال کرمانشاه تربیت کند.

بیژن ثابتی یادآور شد: بسکتبال کرمانشاه زمانی پویا، جذاب و موفق خواهد بود که تیم هایش در مسابقه ها لیگ حضور داشته باشند و بازیکنانش با ورزشکاران سایر استان ها مسابقه دهند.

وی گفت: متاسفانه نبود حمایت کننده مالی ضربه های زیادی به بسکتبال کرمانشاه وارد کرده است چرا که اگر حامی مالی خوبی داشتیم می توانیم در لیگ برتر تیمداری کنیم و این باعث می شد قوی تر از الان باشیم.

ثابتی در پایان و با اشاره به علاقه مندی مردم کرمانشاه به رشته بسکتبال گفت: در لیگ های گذشته و زمانی که کرمانشاه میزبان بود سالن محل برگزاری مسابقه مملو از تماشاگر می شد و این نشان می دهد مردم استان به این رشته علاقه مند هستند.

در استان کرمانشاه بیش از ۶۰۰ ورزشکار زیرنظر هیات بسکتبال استان کرمانشاه فعالیت می کنند

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.