رودربایستی به قیمت جان
20 آبان 1399 - 12:18
بازدید 131
5

رودربایستی برای پرهیز از حضور در دورهمی های شلوغ امری است که در صورت تعارفی بودن شهروندان ممکن است به قیمت جان افراد و حتی اعضای خانواده آنان تمام شود. به گزارش گفتمان زاگرس؛دست اندرکاران بهداشت ودرمان می گویند: یکی از مهمترین عوامل شیوع بیماری کرونا، شرکت در محافل عزا، شادی و دورهمی های خانوادگی […]

پ
پ

رودربایستی برای پرهیز از حضور در دورهمی های شلوغ امری است که در صورت تعارفی بودن شهروندان ممکن است به قیمت جان افراد و حتی اعضای خانواده آنان تمام شود.

به گزارش گفتمان زاگرس؛دست اندرکاران بهداشت ودرمان می گویند: یکی از مهمترین عوامل شیوع بیماری کرونا، شرکت در محافل عزا، شادی و دورهمی های خانوادگی و دوستانه است و اکنون زمان آن رسیده است تا این خصیصه اجتماعی را که به تهدیدی فراگیر تبدیل شده کنار گذاشته و به مهار بیماری کووید۱۹ کمک کرد.

با وجود گذشتن حدود ۹ ماه از ورود بیماری  کووید ۱۹ به کشور و تاثیر فراوان دورهمی ها در افزایش شیوع آن، اما هنوز برخی شهروندان در دادن پاسخی شفاف برای رد دعوت دوستان و وابستگان مانده اند و هر روز بر دامنه گسترش ویروس کرونا در ایران افزوده می شود.

در این میان استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل ساختار عشیره ای، بیشترین آسیب را از ساده انگاری و بی تفاوتی اقلیتی دردسرساز،  متحمل شده است. اقلیتی که مرگ و میر از تمام رده های سنی هیچ تاثیری روی آنان نگذاشته و خواسته و ناخواسته ویروس مرگ را به هموطنان خود هدیه می دهند.

واکاوی چرایی سیر صعودی شیوع ویروس کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: رودر بایستی یکی از دلایل مهم شرکت تعداد پرشماری از مردم استان در محافل شلوغ و دورهمی هاست.

محمدمهدی بانشی افزود: بررسی ها نشان می دهد بسیاری از شهروندان با وجود ترس از ابتلا به این بیماری به دلیل نگرانی از واکنش صاحبان مجالس اقدام به شرکت در این محافل می کنند.

وی بیان کرد: بررسی های میدانی نشان می دهد برخی از صاحبان محافل سوگواری هم برای سلامتی دوستان و آشنایان خود نگرانند اما نمی توانند از آنان عذرخواهی کرده و خواهان پرهیز از حضور در مراسم شوند.

بانشی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در جمع های خانوادگی به بیماری ویروس کرونا مبتلا شده اند از فرزندان خواست با استفاده از تلفن و ارتباط های تصویری جویای احوال والدین خود شوند.

وی محافل دوستانه را از دیگر کانون های انتشار بیماری کرونا عنوان کرد و افزود: بسیاری از جوانان با حضور در جمع همسالان باعث ابتلای خود و خانواده شان به بیماری ویروس کرونا شده اند.

بانشی با بیان اینکه ناراحت شدن اطرافیان بهتر از مرگ آنان است از شهروندان خواست تا حد امکان روابط اجتماعی خود را  در روزگار کرونایی قطع کنند.

چند درصد از مردم استان مراقبت های بهداشتی ویروس کرونا را رعایت می کنند؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: ۸۰درصد از مردم استان دستورالعمل های بهداشتی ویروس کرونا را رعایت می کنند و نباید با همراهی کردن با گروه اقلیت همه تلاش ها برای کنترل ویروس کرونا بر باد داده شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون استفاده از ماسک در بین مراجعان به مراکز پلیس ۱۱۰ کهگیلویه وبویراحمد ۵۰ درصد، دفاتر پیشخوان ۷۷درصد، پایانه های مسافربری درون شهری ۷۵درصد، پایانه های مسافر بری برون شهری ۶۹درصد است.

بانشی افزود: ۸۳ درصد از مراجعان به نانوایی ها، ۷۵ درصد از مراجعان به داروخانه ها و ۸۲ درصد از مراجعان به مطب های پزشکی، ۸۲درصد از مشتریان بانک ها و ۸۲ درصد از حاضران در مجتمع های تجاری کهگیلویه و بویراحمد از ماسک استفاده می کنند.

وی میزان فاصله گذاری اجتماعی در مکان های عمومی استان را بین ۷۲ تا ۸۸ درصد عنوان کرد.

کرونا در کهگیلویه وبویراحمد به روایت آمار

رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۰۵ بیمار در بیمارستان‌های ویژه کرونا استان بستری هستند که از این تعداد ۱۶۰ نفر مبتلای قطعی و ۲۷نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

پرویز یزدان پناه  ابراز داشت: تاکنون حدود۵۰ هزار نمونه تست کرونا از افراد مشکوک در کهگیلویه وبویراحمد گرفته شده است.

وی عنوان کرد: تا زمان حاضر ۲۳۸ نفر در این استان بر اثر کرونا تاکنون جان خود را از دست داده اند.

یزدان پناه تاکید کرد: ۱۲ هزار و۳۰۰ نفر از مبتلایان به بیماری ویروس کرونا  در استان معادل ۸۳ درصد آنان بهبود یافته اند.

چه کسانی در معرض بیشترین خطر  کرونا هستند؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: گروه های آسیب پذیر از جمله افراد دارای بیمارهای زمینه ای، سالمندان، زنان باردار، بیماران پیوند عضو و سرطانی، ۸۸درصد از جان باختگان بیماری کووید ۱۹ را در استان تشکیل می دهند.

محمدمهدی بانشی اظهار داشت: حفاظت از گروه های آسیب پذیر در برابر بیماری ویروس کرونا نیازمند همدلی بیشتر خانواده ها و مسئولان است.

راهکارهای مهار بحران کرونا

وی بیان کرد: انجام ویزیت های پزشکی در خانه و خریدهای ضروری برای این افراد نخستین گام برای حفاظت از گروه های آسیب پذیر در برابر بیماری ویروس کروناست.

بانشی اظهار داشت: تشدید  نظارت بر دستورالعمل های بهداشتی با مشارکت مردم، انجام تست های هدفمند و گسترده، قرنطینه خانگی و رهگیری افراد دارای بیماری ویروس کرونا از سوی مراقبان سلامت از راهبردهای کنترل این بیماری است.

وی گفت: آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی نیاز دیگری است که با مشارکت بیشتر رسانه های ارتباط جمعی و دستگاه های فرهنگی محقق می شود.

رصد بازار برای تحقق دستورالعمل های بهداشتی

معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: روزانه ۲۵۰ مورد بازدید از واحدهای صنفی استان با هدف بررسی نحوه اجرای دستورالعمل های بهداشتی ستاد کرونا و رصد تخلفات صنفی انجام می شود.

روح الله باقری فرداظهار داشت: بازرسان در گشت های مشترک صنعت و معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد و دستگاه های اجرایی متولی در ۲ نوبت روزانه بازارهای کهگیلویه و بویراحمد را رصد می کنند.

وی بیان کرد: هم اکنون کار نظارت و بازرسی از بازارهای استان از سوی ۲۰ تیم در شهرستان های مختلف انجام می شود.

 معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد: با توجه به مصوبه ستاد کرونا اصناف غیر ضروری سه شهرستان بویراحمد، گچساران و دهدشت مجاز به فعالیت نیستند.

باقری فرد عنوان کرد: به دلیل سیاه شدن وضعیت بیماری ویروس کرونا از روز پانزدهم آبان به مدت ۲ هفته به جز اصناف ضروری شامل خوار و بارها فروشی، میوه و تره بار، نانوایی ها، فروشگاه های توزیع مرغ، ماهی و گوشت بقیه اصناف حق فعالیت ندارند.

معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۵۷ واحد صنفی استان از سوم اسفند ماه سال۱۳۹۸ تا پایان شهریور امسال به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در استان پلمب شده اند.

روح الله باقری فرد اظهار داشت: در این مدت ۲۶ هزار مورد بازرسی از اصناف کهگیلویه و بویراحمد برای شناسایی متخلفانی که دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند انجام شده است.

وی عنوان کرد: ۵۱۸ گشت مشترک با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، تعزیرات حکومتی، صنعت معدن تجارت، فرمانداری ها، دفتر اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فرمانداری ها و سایر متولیان تا پایان نیمه نخست امسال در استان انجام شده است.

باقری فرد اظهار داشت: ۴۰ بازرس ویژه و ۳۰ بازرس افتخاری کار رصد بازارهای کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ هزار واحد صنفی در استان فعالیت می کند تاکید کرد: نظارت بر این تعداد واحد صنفی با همت مضاعف و تلاش مستمر این بازرسان  امکان پذیر شده است.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.