سهم چهارمحال و بختیاری در تولید ناخالص داخلی کشور ۶۴ دهم درصد است
24 آبان 1399 - 13:22
بازدید 194
2

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارش تحقیقی- تحلیلی با عنوان « نیم نگاهی به شاخص‌های توسعه چهارمحال و بختیاری»، سهم این استان در تولید ناخالص داخلی کشور را ۶۴ دهم درصد اعلام کرده است. به گزارش گفتمان زاگرس: از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این […]

پ
پ

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارش تحقیقی- تحلیلی با عنوان « نیم نگاهی به شاخص‌های توسعه چهارمحال و بختیاری»، سهم این استان در تولید ناخالص داخلی کشور را ۶۴ دهم درصد اعلام کرده است.

به گزارش گفتمان زاگرس: از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این گزارش آمده است: این گزارش بر آن است تا شاخص‌های توسعه‌یافتگی استان چهارمحال و بختیاری را بر اساس آخرین داده‌های در دسترس بررسی کند و تصویری نمایان از شکاف توسعه‌ای درون منطقه‌ای و سطح ملی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی ارائه دهد.

در این گزارش، شاخص‌های توسعه انسانی، جمعیت و مهاجرت، اقتصاد کلان، فقر و رفاه اجتماعی، زیربنایی به تفصیل و به طور مقایسه‌ای بررسی شده است.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد: چهارمحال و بختیاری اگر چه طی دهه‌های گذشته در کانون توجه برنامه‌های آمایش سرزمین، برنامه‌های توسعه و فعالیت‌های گروه‌های خیریه و سمن‌ها بوده است، اما همچنان این استان از فقر و محرومیت رنج می‌برد و از منظر شاخص های مختلف بیشتر در بدترین وضعیت در بین استان‌های کشور قرار دارد. بهبود شاخص‌های توسعه‌ای به خصوص در زمینه اشتغال، از مهمترین اولویت‌ها نه تنها در سطح منطقه‌ای، بلکه در سطح کشوری و امنیت ملی به شمار می‌رود.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به جمعیت جوان استان، ضرورت سرمای‌گذاری و توجه ویژه به بخش‌های بهداشت و درمان و آموزش در جهت بهبود شاخص‌های توسعه انسانی در سطح استان ضروری است. در صورت نبود توجه به این موضوع و وضعیت نامناسب کودکان در سطح استان، این فرصت و پنجره جمعیتی درخشان به تهدیدی برای منطقه و در نهایت کشور تبدیل خواهد شد.

در فصل اول این گزارش، شاخص‌های جمعیتی، اجتماعی ، توسعه انسانی، اقتصادی و رفاهی بررسی شده و در فصل دوم ساختار اقتصادی استان و مهم‌ترین مسائل، ظرفیت‌ها و اقدامات مورد تحلیل قرار گرفته است.

در این گزارش تصریح شده است: تولید ناخالص داخلی استان چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۹۸، سهمی معادل ۶۴ دهم درصد از کل محصول ناخالص داخلی کشور و رتبه ۲۹ را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش یکی از مهمترین شاخص‌هایی که می‌تواند وضعیت مؤلفه‌های کلان اقتصادی استان‌ها را تبیین کند، شاخص مرکب محیط عمومی کسب و کار است که خود از ۲۸ معیار به دست می‌آید. شاخص محیط عمومی کسب و کار در استان در سال ۱۳۹۸ مقدار ۳۵.۶ و رتبه ۳۰ در میان استان‌های کشور بوده است.

کارشناس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری نیز با تایید سهم ۶۴ صدم درصدی این استان در تولید ناخالص داخلی کشور، تصریح کرد: بخش کشاورزی استان با ۱.۷۰ درصد بیشترین سهم را در این شاخص دارد.

اشرافی ادامه داد: بخش صنعت نیز ۳۱ صدم درصد و بخش خدمات ۷۱ صدم درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده‌اند که در مجموع میانگین این سه بخش، سهم استان در تولید ناخالص داخلی به عدد ۶۴ صدم درصد می‌رسد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است.

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.