مطالعه باید به یک رفتار خانوادگی بدل شود
04 آذر 1399 - 6:23
بازدید 151
6

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه باید کتاب در سبد اقتصادی خانواده برای کودکان تعریف شود، گفت: مطالعه باید به یک رفتار خانوادگی بدل شود به طوریکه رفتن به کتابخانه و یا کتابفروشی یکی از اموری باشد که خانواده‌ها برای آن مانند خرید کردن برنامه ریزی می‌کنند. به گزارش گفتمان زاگرس:عاطفه زارعی ادامه […]

پ
پ

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه باید کتاب در سبد اقتصادی خانواده برای کودکان تعریف شود، گفت: مطالعه باید به یک رفتار خانوادگی بدل شود به طوریکه رفتن به کتابخانه و یا کتابفروشی یکی از اموری باشد که خانواده‌ها برای آن مانند خرید کردن برنامه ریزی می‌کنند.

به گزارش گفتمان زاگرس:عاطفه زارعی ادامه داد: داشتن کتابخانه شخصی در خانه‌ها به ویژه برای کودکان بسیار مهم بوده و ممکن است برای کتاب‌های درسی کتابخانه شخصی وجود داشته باشد اما مهم وجود کتاب هایی است که به ایجاد آگاهی در افراد منجر می‌شود و به داشتن سیر مطالعاتی کمک می‌کند.

وی افزود: لازم است عضویت خانوادگی‌ در کتابخانه‌های عمومی انجام شود و یا حداقل یکی از اعضای خانواده عضو باشد که بتواند نیازهای خانواده را برطرف کند و در مراجعه به کتابخانه برای همه اعضاء کتاب به امانت بگیرد البته خانواده‌ها اقلام غیرضرور بسیاری تهیه می‌کنند که به جای آن می‌شود کتاب را جایگزین کرد در حالیکه نباید فراموش نشود هزینه کردن برای کتاب یک سرمایه گذاری است.

وی با بیان اینکه در جامعه باید عضویت در کتابخانه به یک ارزش بدل شود و افراد کارت عضویت را همیشه همراه خود داشته باشند، ادامه داد: خوشبختانه ما کتابخانه‌های عمومی را به عنوان مراکز اجتماعی تعریف کردیم و اقلام اطلاعاتی از اسباب بازی گرفته تا نسخ خطی، منابع گویا، الکترونیکی و دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی در آن دیده شده و کتاب های مرجع و غیرمرجع وجود دارد، حتی افراد می‌توانند تقاضای تهیه منابع اطلاعاتی دهند و سایر نیازهای اطلاعاتی خود را با ما در میان بگذارند و تأمین کنند.

از چه سنی مطالعه برای کودکان آغاز می‌شود؟

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: زمانی که کودک شش ماهه است، خواندن برای او با لالایی های مادرانه آغاز می‌شود، سپس در یک و دو سالگی خواندن کتاب های تصویری و داستان سرایی با استفاده از اسباب بازی‌ها و نمایش های عروسکی بسیار حائز اهمیت است

زارعی تشریح کرد: پس از آن، فرزندان تصویرسازی را آغاز می‌کنند و گرایش آنها به موضوعات مورد مطالعه مشخص می‌شود ضمن اینکه کودک باید کتاب خواندن والدین خود را ببیند و کتاب برای او با اهمیت باشد. 

از چه کتاب های برای مطالعه آغاز کنیم؟

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان تبیین کرد: خواندن در افراد مختلف با توجه به ویژگی‌های شخصی آنها متفاوت است، افراد با توجه به سبک تفکر و سطح سواد خود، وضعیت جامعه و نیازهایی که دارند، می‌توانند مطالعه را آغاز کنند و اغلب با خواندن رمان و داستان مطالعه آغاز می‌شود.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های کتابخانه‌های عمومی حضور کتابداران است که افراد می‌توانند نیازهای خود را مطرح کنند و کتابدار با جستجو در سامانه‌هایی که در اختیار دارد و براساس تجربه و مطالعه خود او را راهنمایی کند البته در ایران مطالعه اغلب با خواندن قرآن و کتب ادعیه با توجه به فرهنگ اسلامی برای افراد به ویژه بزرگسالان آغاز می‌شود.

زارعی گفت: سپس به قصه و داستان می‌رسیم که در حوزه‌های تخیلی، طبیعی، علمی و … به طرح مباحث می‌پردازند و بازی‌های فکری که باعث تفکر در افراد می‌شود و کتاب‌هایی که به معرفی پدیده‌های جغرافیایی می‎پردازند، شروع‌های خوبی برای مطالعه هستند.

سیر مطالعاتی افراد

وی با بیان اینکه پس از گذشت مدت زمانی، افراد گرایش خود را به دست می‌آورند، مطرح کرد: افراد سیر مطالعاتی خود را دنبال می‌کنند که اغلب کودکان به داستان‌های تخیلی، علمی و حماسی و بزرگسالان به حوزه رفتارهای روانشناسی، تاریخی و خداشناسی گرایش دارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان تصریح کرد: بهترین کتاب‌ها، کتابی است که نویسنده از شناخت بیشتری از موضوع برخوردار است و می‌تواند مفاهیم را به خوبی به افراد منتقل کند، همین مسئله باعث می‌شود افراد عطش بیشتری برای مطالعه داشته باشند.

وی اظهار کرد: کتاب هایی مناسب است که غیرمستقیم مسائل را بررسی می‌کنند، به درک بهتر مفاهیم بیشتر کمک کرده و از مشکلات فرهنگی و اجتماعی جلوگیری به عمل می آورند، وقتی ارزش‎ها در چهارچوب داستان و غیرمستقیم بیان می‌شود، اثرش از امر مستقیم بیشتر است.

 زمان مطالعه باید چقدر باشد؟

وی در ادامه درباره اینکه زمان مطالعه باید چقدر باشد؟ بیان کرد: این مسئله با توجه به گروه‌های سنی متفاوت است، برای کودکان زمان مطالعه باید کوتاه اما مستمر باشد به طوریکه ۵ تا ۱۰ دقیقه صبح و ۵ تا ۱۰ دقیقه شب کافی است که در ادامه و به مرور باید افزایش پیدا کند.

زارعی افزود: زمان مطالعه در بزرگسالان بستگی به میزان دقت افراد دارد، افراد با توجه به لذتی که از مطالعه می‌برند برای آن زمان می‌گذارند و ممکن است در برخی افراد صرف زمان زیاد پس از مدتی باعث دل‌زدگی از خواندن شود. 

وی ادامه داد: افراد می‌توانند ساعات خاص و یا روزهای خاصی را برای مطالعه درنظر بگیرند به طوریکه روزی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه شروع خوبی است و می‌توان با گذشت زمان افزایش یابد تا به یک عادت رفتاری تبدیل شود و سیستم بدن انسان به آن خو بگیرد.

ایسنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.