خدمات برخط بیمه‌های چهارمحال و بختیاری در دروان کرونا
17 آذر 1399 - 11:07
بازدید 132
4

شیوع ویروس کرونا و تاکید بر پرهیز از اجتماعات و حضور در امکان پر تردد، این روزها دستگاه‌های اجرایی را به سمت و سوی بهره‌مندی از خدمات برخط و الکترونیکی سوق داده است، که نهادهای بیمه‌گر چهارمحال و بختیاری نیز به دنبال تحقق این خدمات الکترونیک در این شرایط هستند. به گزارش گفتمان زاگرس؛از جمله […]

پ
پ

شیوع ویروس کرونا و تاکید بر پرهیز از اجتماعات و حضور در امکان پر تردد، این روزها دستگاه‌های اجرایی را به سمت و سوی بهره‌مندی از خدمات برخط و الکترونیکی سوق داده است، که نهادهای بیمه‌گر چهارمحال و بختیاری نیز به دنبال تحقق این خدمات الکترونیک در این شرایط هستند.

به گزارش گفتمان زاگرس؛از جمله این خدمات نوبت دهی برخط برای بهرمندی از خدمات پزشکی، نسخه  الکترونیکی و تایید نسخه بیمار در داروخانه‌ها است.

اکنون در جهت کاهش انتشار بیماری نوظهور کووید۱۹، طرح ملی حذف پذیرش دستی دفترچه و الکترونیکی شدن خدمات در حال اجرا است، به موجب این طرح بیمه شدگان با ارائۀ کدملی، امکان دسترسی مراکز درمانی را به کارنامه سلامت خود می‌دهند.

به دلیل حساست این موضوع، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در چهارمحال و بختیاری این موضوع را از مسئولان متولی پیگیری کرده است.

بیمه سلامت استان به دنبال تحقق عملیاتی شدن نسخه الکترونیک

مدیرکل بیمه سلامت استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در بیمه سلامت پنج صندوق بیمه وجود دارد، صندوق کارکنان دولت، صندوق سایر اقشار (که شامل خانوادۀ شهدا، ایثارگران، طلاب و دانشجویان است)، روستایی، صندوق ایرانیان و بیمه سلامت همگانی، که تعداد بیمه‌شدگان آن‌ها ۵۸۰ هزار نفر است.

قیصر حافظی بختیاری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشتر بیمه‌شدگان صندوق بیمه سلامت، کارکنان رسمی دولت هستند و تعداد این افراد همراه با خانواده‌ها افزون بر ۸۰ هزار نفر است، بیمه شدگان سلامت همگانی ۳۲ هزار نفر، بیمه‌شدگان سایر اقشار ۲۰ هزار نفر و روستایی۴۶۰ هزار نفر است.

او افزود: برخی از بیمه‌شدگان در طول سال در حال جابه‌جایی میان بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی هستند.

به گفتۀ او، بیشتر این افراد کارگران فصلی هستند، که در فصل بهار و تابستان از بیمه تامین اجتماعی و در فصل پاییز و زمستان و یا بعد از تعطیلی کارخانه‌ها، از بیمه سلامت استفاده می‌کنند.

حافظی بیان کرد: یکی از اقدامات اصلی بیمه سلامت، الکترونیکی کردن خدمات و حذف پذیرش دستی دفترچه و نسخه‌ها است که تاثیر زیادی در کاهش انتشار ویروس کرونا دارد، در واقع رسیدگی به صورت الکترونیک انجام می‌شود و دیگر نیاز نیست بیماران برای مراجعه به مطب پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص، داروخانه، آزمایشگاه و رادیولوژی در بخش خصوصی، دفترچه بیمه ارائه دهند.

او افزود: با ارائۀ کدملی، امکان دسترسی به صفحۀ سلامت خانواده به پزشک، داروخانه و سایز مراکز درمانی داده می‌شود.

به گفتۀ او، در حال حاضر، تنها کلینیک‌های دولتی از جمله کلینیک امام علی(ع) و حضرت رسول(ص) مجهز به ارائه خدمات الکترونیک نیستند.

حافظی در ادامه افزود: پرداخت به موقع بدهی‌ها و مطالبات سایر موسسات از دیگر اقدامات بیمه تامین اجتماعی در این دوره است، همچنین خدمات و داروهایی که به تأیید شورای عالی بیمه می‌رسد و تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرد، به بیماران کرونایی ارائه می‌شود ۲ داروی مهم رمدسیویر و فاویپیراویر تحت پوشش بیمه قرار گرفته و به بیماران داده می‌شود.

بهره‌گیری بخش درمان تامین اجتماعی از نوبت دهی بدون دفترچه

مدیر سابق درمان تامین اجتماعی استان چهارمحال و بختیاری نیز ضمن اشاره به اینکه نسخه الکترونیک، طرحی ملی و در حال اجرا است، بیان کرد: بر اساس این طرح، دفترچه‌های درمانی جمع آوری شده و بیماران پس از مراجعه به مراکز درمانی، با ارائۀ کد ملی و شمارۀ بیمۀ خود، می‌توانند خدمات درمانی دریافت کنند.

محمود جاوید، در خصوص تسهیلات بیمه تامین اجتماعی در حوزۀ شیوع کرونا اظهار داشت: در شرایط کنونی نیاز به مراجعه حضوری بیماران به مراکز بیمه‌ای وجود ندارد و افراد می‌توانند به صورت برخط استعلام استحقاق درمان بگیرند.

او افزود: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برای ۲ ماه بیماران دارو تجویز می‌شود تا از مراجعۀ مجدد بیماران به مراکز درمانی جلوگیری شود.

جاوید گفت: تمامی خدمات مربوط به کرونا بیمارانی که در بیمارستان‌های تامین اجتماعی بستری می‌شوند، همچون سایر خدمات به صورت رایگان است، به عبارتی هزینه‌های دارو، بستری و درمان بیماران، که هزینه‌های بالایی است، به صورت رایگان انجام می‌شود و هزینه‌ای از آن‌ها دریافت نمی‌شود.

به گفتۀ او، نوبت‌دهی به بیماران به صورت تلفنی، اینترنتی و پیامکی انجام می‌شود تا مراجعه کنندگان با استفاده از سیستم فراخوان نوبت، که به تازگی در مراکز راه‌اندازی شده است، بتوانند بدون نیاز به مراجعه به پذیرش تامین اجتماعی، به پزشک مراجعه کنند.

او در ادامه افزود: همچنین سیستم فکس جهت کاهش تماس با فیلم، عکس و مدارک مورد نیاز بیمار و پزشک راه اندازی شده است، به این صورت که تصویر رادیوگرافی بیمار به صورت الکترونیک برای پزشک ارسال می‌شود و تماس با عکس و فیلم که می‌تواند منجر به انتقال و شیوع ویروس کرونا باشد جلوگیری می‌شود.

برخط شدن خدمات بیمه تامین اجتماعی در شرایط شیوع کرونا

مسئول روابط عمومی بیمه تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری نیز تعداد بیمه‌شدگان اداره کل بیمه تامین اجتماعی را حدود ۴۷۹ هزار و ۶۳۵ نفر معادل ۵۱ درصد از جمعیت کل استان بیان کرد و افزود: بیشتر بیمه‌شدگان استان بیمه‌شدگان اجباری کارگاه‌ها به تعداد ۸۰ هزار نفر است، از این تعداد، ۱۲ هزار نفر بیمۀ مشاغل آزاد،۱۰ هزار نفر قالی‌باف، ۲۲ هزار نفر راننده، ۱۴ هزار نفر کارگر ساختمانی، ۱۲۰۰ نفر کارفرمای صنفی و سایر آن‌ها مربوط به مشاغل زنبورداری، باربران، خادمین مساجد و بیمه شدگان توافقی است.

عزت الله رئیسی اردلی در خصوص ارائه تسهیلات بیمه تامین اجتماعی در شرایط کرونایی بیان کرد:برخی از خدمات سازمان، از جمله صدور فیش پرداخت حق بیمه کارگاه‌های اجباری، دریافت لیست حق بیمه، صدور فیش بیمه‌شدگان مشاغل آزاد، اختیاری و کارگران ساختمان، ابلاغ الکترونیکی بدهی کارفرمایان حقیقی، حقوقی و دولتی، ارائه سوابق و رسیدگی به اعتراض بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، صدور دفترچه درمانی تامین اجتماعی، ثبت درخواست و اعتراض بیمه شدگان وکارفرمایان، درخواست غرامت دستمزد، درخواست کمک هزینۀ ازدواج، درخواست کمک هزینۀ بارداری، درخواست کمک هزینۀ پروتز و اروتز، درخواست کمک هزینۀ سفر و درخواست کمک هزینۀ کفن و دفن برای بیمه شدگان تامین اجتماعی و ارائه فیش حقوق و احکام افزایش سالانه به مستمری‌بگیران تامین اجتماعی جهت کمک به کاهش شیوع ویروس کرونا و به صورت غیر حضوری و اینترنتی انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با بیش از ۹۷۹ هزار نفر جمعیت است.

ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.