پیگیر رفع محدودیت‌های نظامی معادن قیر طبیعی گیلانغرب هستیم
28 آذر 1399 - 15:45
بازدید 265
7

نمایند مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیر رفع محدودیت‌های نظامی معادن قیر طبیعی حوزه گیلانغرب هستیم و این موضوع با امیر حیدری فرمانده نزاجا مطرح شده و در صورت حل نشدن از طریق شورای عالی امنیت ملی پیگیری خواهد شد. به گزارش گفتمان زاگرس:شهریار حیدری روز جمعه در جلسه بررسی […]

پ
پ

نمایند مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیر رفع محدودیت‌های نظامی معادن قیر طبیعی حوزه گیلانغرب هستیم و این موضوع با امیر حیدری فرمانده نزاجا مطرح شده و در صورت حل نشدن از طریق شورای عالی امنیت ملی پیگیری خواهد شد.

به گزارش گفتمان زاگرس:شهریار حیدری روز جمعه در جلسه بررسی مسایل و مشکلات مرزهای غربی کرمانشاه در سرسرای غدیر فرمانداری قصرشیرین، افزود: نباید بخش اقتصادی معادن قیرطبیعی گیلانغرب محدوده نظامی شود و در این خصوص مکاتباتی از سوی شهرستان انجام شده و از طریق استان کرمانشاه و ملی نیز پیگیر موضوع هستیم.

وی اظهار داشت: ۷۵ درصد معادن قیر طبیعی و بیتومین کشور در حوزه جغرافیایی گیلانغرب، بخشی از قصرشیرین و اورامانات است و این باید باعث رونق شود و با توجه به این مهم نباید معدن داران ما مورد بی توجهی قرار گیرند چون معدن پایه صنعت و این ۲ پایه تجارت هستند.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: مرز رسمی پرویزخان در ۱۷ سال پیش با  محدوده ۳۲ هکتار روزانه یک هزار و ۲۰۰ کامیون کالا به عراق صادر می کرد و امروز نیز با گذشت ۱۷ سال هنوز هم شاهد صادرات روزانه همین تعداد کامیون هستیم.

حیدری ادامه داد: من اگر نقدی به وزرا دارم زبان حال مردم است و خارج از مشکلات مردم چیزی نگفته ام و با شناختی که از مرز و محدوده جغرافیایی و سرزمینم دارم به صراحت می گویم آن چه که نعمت در کشور داریم یک جا در استان کرمانشاه و به خصوص در حوزه سرزمینی شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب داریم اما این ظرفیت ها به درستی استفاده نمی شود.

حیدری ادامه داد: مدیران باید بدانند که هیچ کس اندازه مردم نمی توانند مشاوران خوبی برای آن ها باشند و بهره گیری از نظرات مردم می تواند راهگشای امور باشد.

او افزود: ما باید حرف مردم را بشنویم و مشکلات آن ها را حل کنیم که بخشی از آن در شهرستان، بخشی در استان قابل حل است و مدیران باید از حوزه اختیارات و قدرتشان برای حل معضلات و سامان دهی وضعیت موجود استفاده کنند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون به عنوان نماینده مردم در جایگاه مطالبه گر و نظارت هستم و اگر انتقادی داریم برای مردم و نظام است ما نباید فرصت ها را از دست بدهیم.

حیدری اظهار داشت: شهرستان قصرشیرین قبل از جنگ تحمیلی ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت و شهرستان های گیلانغرب و سرپل ذهاب ۲ بخش این منطقه بودند ولی اکنون قصرشیرین ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد و اهالی این منطقه یا به شهرستان بر نمی گردند و یا مهاجرت معکوس دارند که اگر ریشه ای نگاه کنیم به کارکرد مسوولان بر می گردد.

او افزود: تنها از ۲ درصد آب قصرشیرین برای مصارف باغات و کشاوررزی استفاده می شود که اگر در حوزه نخیلات و مرکبات به کارگیری شود می تواند منشاء رونق و پیشرفت منطقه باشد.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم فرصت ها را از مردم و نظام جمهوری اسلامی نگیریم و در صورت وجود ضعف در حوزه دیپلماسی آن را حل کنیم چون ما برای امنیت و مقابله با دشمن شهید می دهیم ولی بهره اقتصادی از ظرفیت مرزها نمی بریم.

او گفت: مسوولیت ساماندهی و تامین اعتبار بازارچه های مرزی با استان است و اعتبار آن نیز از طریق استان با مطالبه گری که از کشور دارد، تامین می شود و در خصوص مرزهای رسمی نیز مسوولیت ساماندهی با وزارت مسکن و شهرسازی است که بر می گردد به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور که باید سرمایه گذاری کند و طبق صحبتی که انجام شده  این سازمان برای مرز سومار آمادگی دارد که باید مکاتبات آن انجام و زمین برای ساخت و ساز واگذار شود.

مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.
اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.
نزدیکی فرهنگ ۲ منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این مرز رسمی است.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشور است که ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشور به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می شود.
روزانه بیش از یک هزار  دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
مرز سومار در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده، در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مَندلی از توابع فرمانداری بلدروز است که ۱۵ کیلومتر با سومار فاصله دارد.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده و اکنون بیشتر کالاهای صادراتی به استان‌های شرقی عراق از این معبر صادر می‌شود.  

ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.