راکد ماندن پرونده‌های زیست محیطی به دلیل نداشتن هزینه دادرسی!
29 آذر 1399 - 18:59
بازدید 226
3

راکد ماندن پرونده‌های زیست محیطی به دلیل نداشتن هزینه دادرسی! به گزارش گفتمان زاگرس:محمد صالحی امروز با اشاره به آمار شکار غیر مجاز در هشت ماهه اول سال جاری عنوان کرد: ۶۶ قطعه پرنده، ۶۶ پستاندار در هشت ماهه اول سال جاری شکارشده که بیشترین شکار پرندگان شامل کبک و بیشترین شکار پستانداران شامل کل […]

پ
پ

راکد ماندن پرونده‌های زیست محیطی به دلیل نداشتن هزینه دادرسی!

به گزارش گفتمان زاگرس:محمد صالحی امروز با اشاره به آمار شکار غیر مجاز در هشت ماهه اول سال جاری عنوان کرد: ۶۶ قطعه پرنده، ۶۶ پستاندار در هشت ماهه اول سال جاری شکارشده که بیشترین شکار پرندگان شامل کبک و بیشترین شکار پستانداران شامل کل بز است، همچنین ۶۶ قطعه زنده‌گیری پرندگان را داشته‌ایم.

وی افزود: در هشت ماهه اول سال جاری ۲۳ قبضه سلاح غیر مجاز و ۹۳ سلاح قبضه مجاز کشف شده است، همچنین  ۴۷۲ متخلف و ۴۰۸ تخلف شناسایی شده است.

کارشناس یگان حفاظت اداره کل محیط زیست لرستان گفت: از ۴۷۲ پرونده ۴۱۶ پرونده مختمومه و ۴۶ پرونده نیز در جریان است، یشترین تخلف شکار حیات وحش مربوط به منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم‌آباد و حوزه گرین است.

صالحی در بخش دیگری ار صحبت‌های خود به کمبود امکانات و نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: طبق استانداردهای جهانی در مناطق کوهستانی به ازای هر هزار هکتار باید یک محیط‌ ‌بان وجود داشته باشد این درحالی است که در لرستان به ازای هر ده هزار و پازده هزار هکتار یک محیط بان داریم که اندک است، در حال حاضر ۱۰۶ محیط بان در استان فعالیت دارند که یک‌سوم استاندارد جهانی است.

وی افزود: امکانات خودرویی و موتوری محیط زیست نیز اندک و فرسوده است، همچنین با کمبود دوربین‌های مدار بسته و چشمی مواجه هستیم، شبکه بی سیم ما نیز فرسوده است.

کارشناس یگان حفاظت محیط زیست لرستان معتقد است؛ جرایم برای شکارچیان بازدارنده است به عنوان نمونه جریمه مالی شکار بزکوهی نر ۲۵ میلیون تومان و بزکوهی ماده ۷۵ میلیون تومان است اما به دلیل اینکه ادارات محیط‌زیست هزینه دادرسی برای تشکیل پرونده حقوقی و وصول جریمه‌ها را ندارند جرایم و محکومیت‌ها نتیجه بخش نیست.

صالحی بیان کرد: همین نبود هزینه سبب راکد شدن پرونده‌ها می‌شود، بنابراین یا باید تخفیفی برای هزینه دادرسی قائل شوند یا اینکه هزینه را به بعد از وصول جریمه‌ها موکول کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به  جفت‌گیری حیات وحش اشاره کرد و افزود: جفت‌گیری حیات وحش که در کل بز بیشترین نمود را دارد از اوایل آذر تا اوایل دی ماه ادامه دارد، شکارچی‌ها از این فرصت استفاده کرده و به شکار‌ حیات وحش که در تیررس قرار دارند روی می‌آورند.

صالحی بیان کرد: در این زمان بیشترین تمرکز نیروهای محیط زیست در مناطق حفاظت شده مانند حیات وحش ازنا، سفید کوه خرم‌آباد و منطقه حفاظت شده اشترانکوه است تا از حیات وحش محافظت کنیم، انتظار ما از مردم این است که با محیط زیست همکاری کنند تا زاد و ولد ادامه پیدا کند.

فارس

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.