استراتژی انتقام جویی سیاسی نمایندگان مجلس وغفلت از معیشت مردم
20 تیر 1399 - 17:34
بازدید 187
7

همانگونه که انتظار می رفت باروی کار آمدن مجلس یازدهم شورای اسلامی با ترکیبی یکدست از نمایندگان اصولگرای سنتی و پایدارچی های نزدیک به احمدی نژاد ،در مدت زمان کوتاه گشایش مجلس ،شدیدترین مواضع را از سوی آنان بر علیه دولت حسن روحانی شاهدیم . هنوز چند روزی از جضور محمد جواد ظریف وزیر امور […]

پ
پ

همانگونه که انتظار می رفت باروی کار آمدن مجلس یازدهم شورای اسلامی با ترکیبی یکدست از نمایندگان اصولگرای سنتی و پایدارچی های نزدیک به احمدی نژاد ،در مدت زمان کوتاه گشایش مجلس ،شدیدترین مواضع را از سوی آنان بر علیه دولت حسن روحانی شاهدیم .

هنوز چند روزی از جضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی و اختلال برخی نمایندگان حین سخنرانی وی نگذشته بود که تعداد ۱۳۴ نماینده مجلس یازدهم طرح سئوال از حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم را کلید زدند. در این طرح نمایندگان ۵ سوال با محوریت مسائل اقتصادی را مطرح کردند. 

اینک برخی از نمایندگان تند رو و مخالف سرسخت حسن روحانی پا را فراتر گذاشته وموضوع استیضاح رییس جمهور را پیش کشیده اند .طراح این سوال حجت الاسلام جواد نیک بین است که در حین سخنرانی جواد ظریف در مجلس شورای اسلامی فریاد های پی درپی ایشان بارها باعث اخلال در سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان شد .

حال نماینده کاشمر در مجلس یازدهم بعنوان طراح استیضاح روحانی  در توییتر خود خبر از ارائه طرح کفایت و استیضاح رئیس جمهور به مجلس خبر داد.”بر اساس اصل ۸۹ قانون اساسی و ماده ۲۲۹ قانون آیین نامه داخلی ‎مجلس شورای اسلامی ما نمایندگان ملت شریف ایران به ۱۸ دلیل خواستار طرح ‎استیضاح و اعلام عدم کفایت رئیس جمهور جناب حسن روحانی می باشیم”

وی در گفتگو با یکی از رسانه ها در تشریح طرح خود گفته است:من قائلم به اینکه همان دلایلی که باعث شد بنی صدر عزل شود، همان دلایل الان وجود دارد و این دولت باید استیضاح و عزل شود. این قانون نانوشته غلط در حال حاضر وجود دارد که هرکسی نماینده مجلس میشود یا هرکسی رئیس جمهور می شود باید دوره اش بگذرد هیچوقت به غیر از زمان بنی صدر مجلس به وظیفه قانونی خودش درست عمل نکرده است. حالا به خاطر مصالح و… دیگر مسائل این اتفاق رخ نداده، مجلس این اختیار را دارد بنابراین می خواهیم روحانی را مانند بنی صدر عزل کنیم.

بنابراین باید منتظر ماند ودید که روند نزاع مجلس با دولت روحانی تاکجا پبش خواهد رفت ،آیا در ادامه راه و با استمرار حاشیه سازی نمایندگان مجلس و اخلال در روند امور کشور که این روزها به تشویش ودامن زدن به ابعاد روانی  اقتصاد کشور ودر نهایت به ایراد لطمات جدی به منافع ملی کشور منجر خواهد شد ،ترمز تندروی نمایندگان از سوی عقلای مجلس و بزرگان اصولگرا کشیده خواهد شد یاخیر ؟!

برکسی پوشیده نیست که مجلس یازدهم دست پخت شورای نگهبان و محصول عدم ایجاد فضای رقابت منطقی در مورد پذیرش نظامهای مردمسالار بوده و تکتازی چنین مجلسی با بیش از۱۷۰نماینده تندرو فاقد سابقه نمایندگی در ادامه راه می تواند خسران فراوانی را متوجه کشور تحت تحریم با وضعیت اقتصادی بحرانی نماید ،به طور قطع کلید زدن هر طرحی که یک طرف آن رییس ووزرای دولت باشد در چنین مجلسی رای آورده و می تواندجامعه آبستن حوادث را به التهاب بکشاند  

اما ناگفته پیداست در شرایطی که دولت در زیر شدیدترین فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا و همچنین شرایط نامناسب اقتصادی ناشی از بحران کرونا قرار گرفته است ،دامن زدن به اختلافات و نمایش حاکمیت دوگانه حاوی سیگنالهای مخربی خواهد بود که هم در بعد داخلی وهم بین المللی تشدید مشکلات جبران ناپذیری را برای کشور به دنبال خواهد داشت.    

اگر چه از انتحاری های اخیر برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برعلیه دولت ،تعبیری جز مقصر سازی وانحراف در افکار عمومی به منظور فرار از زیر سایه سنگین مطالبات رای دهندگان صورت نخواهد گرفت و استمرار این روند دور از انتظار نیست ،اما نمایندگان مجلس یازدهم باید قبل از پیگیری چنین اقدامات مغایر با منافع ملی کشور ،قدری نیز به شعارهای انتخاباتی خود بیاندیشند.  

نمایندگان مجلس یازدهم که هنوز جوهر اعتبارنامه های آنان خشک نشده است بهتر از هرکسی می دانند که یکی از شعارها مجلس انقلابی که انتظارات فراوانی را در بین رای دهندگان خود ایجاد نموده است ،بازگشت مجلس به ریل واقعی و پرداختن به طرح هایی برای ایحاد گشایش در معیشت مردم وبهبود وضعیت اقتصادی کشور بوده است .  

اگر چه همه آنچه را در  یکماه کذشته شاهد بوده ایم هیچ نشانی با شعارهای انتخاباتی آنان دائر بر بهبود وضعیت معیشت مردم به همراه نداشته ونمایندگان صرفا بیشترین وقت گرانبهای مجلس را مصروف به انتقامجویی سیاسی وشاخ وشانه کشیدن برای دولت ووزرای کابینه حسن روحانی نموده اند.موضوعی که خروجی جز تشدید شرایط بحرانی اقتصادی و افزایش نایسامانی در بازار به همراه نداشته است .  

چنانچه نمایندگان مجلس یازدهم به شعارهای انتخاباتی خود مبنی بر بهبود وضعیت معیشت مردم پایبند بوده ودغدغه سفره مردم را دارند ،باید با واقع بینی تاثیر گزاره های متعدد بر روند نامطلوب اقتصاد کشور را مورد کنکاش قرار داده وبا هم افزایی با دولت  و بهره گیری از نظرات کارشناسان حوزه اقتصادی راهکار مناسبی را برای برون رفت از شرایط اسفبار اقتصادی جاری بیابند .  

بی گمان دامن زدن به اختلافات ونزاع های سیاسی ،حرکت بر مدار انتقامجویی ازحسن روحانی به خاطر مباحث انتخابات گذشته و کلید نمودن بر اقدامات سیاسی بی حاصل نه تنها نمی تواند به تحقق شعارهای شیک آنان بیانجامد ،بلکه در کوتاه مدت عملکرد ناشی از بی برنامگی ها و عدم بهره مندی از منطق سیاسی و اقتصادی آنان در معرض قضاوت مو کلان قرار خواهد گرفت .  

بنابراین اگر واقعا نمایندگان مجلس یازدهم به وعده خود پایبند بوده و صداقت با موکلان را سرلوحه کاری خود قرار داده اند ،اولویت اول آنان بهبود معیشت مردم است ،موضوعی که هرگز در مسیر برخورد سیاسی  با دولتی که خود با سخت ترین موانع برای تامین منابع مورد نیاز برای مدیریت کشور مواجهه است یافت نخواهد شد .  

هم اینکه مردم در این مدت کوتاه مشاهده می کنند که نمایندگانشان برخلاف وعده های داده شده تاکنون گامی در راستای ارایه طرح های راهگشا،اصلاح قوانین ،طرح های فوری و منسجم قانونی برای رفع دغدغه های معیشتی آنان بر نداشته اند ،بدین معناست که یا اولویت آنان بهبود معیشت مردم نبوده یا اینکه با عدم درک درست از شرایط راه را اشتباه می روند که در هر صورت برای آینده کشور و منافع مردم یک فاجعه خواهد بود .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.