تعیین عرصه و حریم تپه «قلعه بلنده» در ملایر آغاز شده است
23 اسفند 1399 - 12:39
بازدید 515
13
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر گفت:عملیات کاوش و گمانه‌زنی در حاشیه این اثر با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی به سرپرستی«میترا پریدار» از ۱۲ اسفند ماه جاری آغاز شده است.
پ
پ

به گزارش گفتمان: «ابراهیم جلیلی» روز شنبه اظهار داشت: عملیات کاوش و گمانه‌زنی در حاشیه این اثر با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی به سرپرستی«میترا پریدار» از ۱۲ اسفند ماه جاری آغاز شده است.

وی افزود: بر اساس گفته‌های سرپرست این پروژه، تاکنون ۱۲ گمانه در محدوده عرصه و حریم تپه قلعه بلنده روستای ازناو ایجاد شده و نتایج کاوش در برخی گمانه‌ها شواهد استقرار در این محوطه را روشن می‌کند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر بیان کرد: براساس شواهد و مدارک موجود، لایه‌های باستانی این اثر روی سطح بستر طبیعی شکل گرفته و عرصه واقعی محوطه تقریبا منطبق با عرصه ظاهری آن است.

بیشتر بخوانید:
همدان یگانه کاندید ثبت جهانی «منظر تاریخی» در ایران
ساخت‌وساز در محوطه تاریخی همدان باید با استعلام از میراث‌فرهنگی باشد

جلیلی ادامه داد: تپه قلعه بلنده یا تپه خاکی در بافت مسکونی نیمه جنوبی روستای ازناو قرار گرفته و براساس شواهد سطحی و مواد فرهنگی قابل مشاهده، تپه قلعه بلنده دربرگیرنده بقایای آثاری از اواخر دوران تاریخی، قرون میانه تا قرون متاخر اسلامی است.

وی یادآور شد: در بخش‌های فرو ریخته و آسیب دیده تپه روستای ازناو نیز عناصر معماری همچون دیوارهای قطور خشتی به خوبی قابل مشاهده است.

جلیلی گفت: ادامه کاوش‌ها برای تعیین عرصه و حریم تپه باستانی قلعه بلنده روستای ازناو برای معرفی و ثبت این اثر در فهرست آثار ملی کشور است.

تاکنون بیش از ۳۴۰ اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.