مردم نای نفس کشیدن ندارند ،دستتان را از روی گلویشان بردارید
03 خرداد 1401 - 23:53
بازدید 141
7
متاسفانه روزهای سختی بر مردم ما می‌گذرد و شرایط کاملا ناهماهنگی با خواست و شأن ملت در جریان است.
نویسنده : امیرحسین فتاحی
پ
پ

گفتمان،امیرحسین فتاحی:: متاسفانه روزهای سختی بر مردم ما می‌گذرد و شرایط کاملا ناهماهنگی با خواست و شأن ملت در جریان است.

در بسیاری از شئون مدیریتی، رویکرد نادرستی بر کشور حاکم شده که نتیجه آن به شکل ناکارآمدی، بی نظمی و تحمیل این حجم از مشکلات بر مردم نمایان و در شرایطی که جیب مردم خالی و سفره شان کوچک شده هیچکس هم پاسخگو نیست.

امام خمینی و رهبر انقلاب همواره بر این مهم تأکید داشته اند که مسئولین خادم و نوکر مردم هستند؛ قرار هم بوده گردش امور حول این قاعده باشد اما متاسفانه حکمرانی غلط ایجاد شده با اهداف و چشم اندازهای نظام سازگاری ندارد.

افزایش آمار بیکاری فارغ التحصیلان، افزایش قیمت دلار و سکه، افزایش قیمت خودرو و به تازگی موج جدید گرانی ها و… از موضوعاتی است که دل نگرانی و اعتراضات مردم را در پی داشته است  به گونه ای که باید بیش از حد توان و زمانشان تلاش کنند تا بتوانند بخش ناچیزی از سایه سنگین گرانی بر سبد معیشتشان را دور کنند که مدام و پیاپی از سوی مسئولین بر زندگیشان تحمیل می شود.

افزایش قیمت ها هرروز شرایط ناامید کننده تری را نسبت به روزهای قبل به تصویر می کشد؛ سیل اعتراضات مردم چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی جامعه نشان دهنده این است که هیچ یک از مردم، اعم از غنی تا نیازمند از وضعیت کنونی جامعه راضی نبوده و خواستار رسیدگی هرچه سریعتر مسئولان نسبت به افزایش رویایی قیمت اجناس مصرفی و غیرمصرفی هستند.

وزیر کشور سه شنبه شب، بیستم اردیبهشت ماه در یک گفت و گوی تلویزیونی اظهار کرد: مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن نباتی چهار قلم کالایی هستند که در طرح اصلاح یارانه ها قیمت آنها تغییر خواهد کرد.

وی افزود: مجوز افزایش قیمت با اصلاح یارنه ها فقط برای این چهار قلم کالا صادر شده و به غیر از این کالاها هیچ مجوزی برای افزایش قیمت کالاهای دیگر وجود ندارد.

با توجه به هم پیوستگی ساختاری کالاها به دو صورت جانشین و مکمل و تاثیر گرانی هرکدام بر دیگر اجناس، هرگز نمی توان تاثیر گرانی یک کالا بر کالای دیگری را نفی کرد.

وقتی روغن نباتی گران می شود، تاثیر آن بر غذا و رستورانها، وقتی شیر گران می شود بر تمامی لبنیات و بستنی و وقتی آرد گران می شود نمیتوان نقش آن را در گرانی ماکارونی و شیرینی جات و… منکر بود.

 پس وقتی کالاهای اساسی بیش از صد در صد گرانی را تجربه میکند نمی توان انتظار داشت که قیمت سایر کالاها ثابت باقی بماند و همین طور نیز بوده و تاکنون برای مردم قابل لمس است  که بسیاری از کالاهای دیگر هم گران شده اند.

حال نوبت به گرانی شوینده ها رسیده؛

درحالی که یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی جوابگوی افزایش قیمت غیرمنطقی همان چهار قلم کالاهای اساسی هم نیست(جدا از تاثیر افزایش قیمت این چهار قلم کالا بر روی اجناس دیگر) نوبت به گرانی شوینده ها رسیده است.

با افزایش ۳۰ درصدی قیمت صابون و خمیردندان، افزایش ۲۰ درصدی قیمت شوینده ها و افزایش ۱۰ درصدی قیمت سایر محصولات شوینده و بهداشتی جیب مردم خالی تر و هزینه های زندگی خانوارها افزایش پیدا می کند و فشار روانی حاصل از این گرانی ها بر مردم بیشتر می شود که به مراتب باعث افزایش مشکلات بیشتر بر جامعه خواهد شد.

گویا دولتمردان دولت سیزدهم از همان ابتدای کار چشم بر جیب های ته کشیده مردم دوخته و برنامه ای جز گرانی و خالی کردن بیش از پیش جیب مردم برای اقتصاد ویران ایران نداشته و ندارند.

و اینجاست که صائب تبریزی می فرمایند:  

خشت اول گر نهد معمار کج    تا ثریا می رود دیوار کج

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.